سایت ارزی (Arzee)/ نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران درباره آینده تولید گندم گفت: اگر دولت تدبیری در تامین سم، بذر و کود نیندیشد، در آینده‌ای نه چندان دور واردکننده گندم خواهیم شد.

علیقلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه کشت گندم کما بیش در مناطق سرد آغاز شده است، اظهار کرد: با وجود افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کمبود کود پایه، کشت گندم شتاب چندانی ندارد.
وی افزود: با توجه به گرانی نهاده‌های دامی، پیشنهاداتی مبنی بر خط اعتباری و کارت اعتباری به وزارت جهاد کشاورزی داده‌ایم تا کشت تحت تاثیر قرار نگیرد.

ضرورت اعطای کارت اعتباری به گندمکاران
ایمانی ادامه داد: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است تا کارت اعتباری در اختیار کشاورزان قرار بگیرد تا مطالبات در زمان برداشت از حساب آن‌ها کسر شود که این امر نقطه امیدی است تا تولید تحت تاثیر قرار نگیرد.
 به گفته این مقام مسئول، بی توجهی به کشاورزان در تامین نقدینگی مورد نیاز، آن‌ها را در تولید گندم با مشکلات متعددی مواجه می‌کند به طوری که در صورت عدم تهیه کود و آفت کش، تولید مطلوبی نخواهیم داشت.
نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به گلایه مندی کشاورزان نسبت به نرخ خرید تضمینی گندم بیان کرد: با توجه به افزایش روزمره هزینه‌های تولید، نرخ ۴ هزار تومانی خرید تضمینی گندم جوابگوی تولید نیست.
به گفته ایمانی نرخ پیشنهادی ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی به ازای خرید تضمینی هر کیلو گندم در زمانی که ارز نیما ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان بود، اعلام شد، این در حالی است که در حال حاضر ارز نیما به ۲۳ هزار تومان رسیده و هزینه‌های تولید متاثر از نرخ دلار بالا رفته است.
وی ادامه داد: با وجود نوسان شدید قیمت نهاده‌های دامی، نرخ مشخصی برای خرید تضمینی گندم پیش رو نیست، چرا که با اعلام هر قیمتی نمی‌توان گفت که پایداری تولید محقق می‌شود یا خیر؟
ایمانی در پایان تصریح کرد: اگر دولت تدبیری در تامین نهاده‌های کود، سم و بذر نیندیشد، کشاورزان چاره‌ای جز رها کردن تولید نخواهند داشت که با این وجود در آینده‌ای نه چندان دور واردکننده گندم خواهیم بود.