فارس/ عضو هیئت مدیره انجمن قیر آذربایجان شرقی گفت: از سال گذشته شاهد از دست رفتن بازار200 میلیون دلاری صادرات قیر ایران به ترکیه و گرجستان هستیم، درحالی که قیر عراق با گازوئیل یارانه‌ای ایران، از مرز ایران به ترکیه صادر می‌شود.

میرجلال سیدجلالی، عضو هیئت مدیره انجمن قیر آذربایجان شرقی با اشاره به وضعیت نامطلوب صادرات قیر ایران گفت: کشور ترکیه از اسفند ماه سال 98 و چند روز قبل از اینکه مرزها به علت شیوع کرونا بسته شود با صدور بخشنامه‌ای حمل و نقل مواد نفتی را که شامل قیر هم می‌شود، به وسیله کامیون و ترن چه به صورت ترانزیت و چه برای مصرف در داخل ترکیه ممنوع کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: علیرغم پیگیری‌های زیاد، ترکیه تاکنون از دادن اجازه خرید قیر از ایران به خریداران به جز در مقطعی کوتاه و به صورت جزئی سر باز زده است و این ممنوعیت کماکان ادامه داشته و بنابر اخبار واصله کشور ترکیه قیر خود را از عراق تهیه می‌کند.

از دست رفتن بازار صادرات 500 هزار تنی قیر ایران در سایه غفلت دستگاه دیپلماسی
سیدجلالی گفت: سالانه حدود 500 هزار تن قیر به ترکیه و گرجستان از سوی واحدهای قیرسازی که عمدتا در شمال غرب ایران واقع هستند صادر می‌شود که این موضوع از اسفندماه سال گذشته متوقف شده است. با توجه به اینکه صادرات قیر به گرجستان نیز از طریق ترکیه صورت می‌گیرد، ما درحال از دست دادن بازار صادراتی گرجستان نیز هستیم.

عضو هیئت مدیره انجمن قیر آذربایجان شرقی تاکید کرد: متاسفانه بعد از پیگیری‌ها و مکاتبات فراوان دستیار وزارت امور خارجه و مدیرکل اوراسیا به ما اعلام کردند این ممنوعیت شامل همه کشورها بوده و مختص ایران نیست، در حالی که به نظر می‌رسد این گزاره درست نباشد و باید دستگاه دیپلماسی کشور به جد پیگیر این موضوع باشد.

وی افزود: مدتی است قیر بی‌کیفیت عراقی از این کشور بارگیری می‌شود و پس از ورود به خاک ایران و طی کردن مسیر با گازوئیل سوبسیدار از طریق مرز بازرگان به ترکیه حمل می‌شود که باعث تحمیل دردی مضاعف به تولیدکنندگان قیر شمال غرب کشور شده است.

قیر عراق با استفاده از گازوئیل سوبسیددار ایران از مرز ایران به ترکیه صادر می‌شود
سیدجلالی اظهار داشت: نکته اصلی اینکه عراقی‌ها از گازوئیل سوبسیددار ایران استفاده می‌کنند تا تولیدکننده ایرانی را از بازار ترکیه حذف کنند. در نتیجه به نظر می‌رسد که این ممنوعیت صادرات تنها شامل تولیدکنندگان قیر ایرانی است و نباید اجازه داد گازوئیل سوبسیددار ایران در خدمت عراقی‌ها قرار گیرد.

عضو هیئت مدیره انجمن قیر آذربایجان شرقی گفت: امسال فروش قیر صادراتی تولیدکنندگان قیر شمال غرب حتی معادل 2 درصد پارسال نیز نبوده است. نکته جالب توجه اینکه کشورهایی که سالانه صدها میلیارد دلار صادرات دارند، به خاطر رقم‌های بسیار پایین صادراتی با همسایگان و کشورهای طرف قرارداد وارد گفتگو شده و نسبت به رفع موانع اقدام می‌کنند ولی در کشور ما این موضوع پیگیری نمی‌شود.

وی تاکید کرد: برای قیرسازان منطقه شمال غرب غیرقابل باور است که صادراتی که سالانه حدود 224 میلیون دلار در این بحبوحه تحریم‌ها برای کشور ارزآوری دارد به حال خود رها شود. پیگیری‌های قیرسازان برای حل این معضل و ورود دستگاه‌های دولتی تاکنون به جایی نرسیده است.

احتمال ورشکستگی کارخانجات قیر شمال غرب کشور و بیکاری کارگران
سیدجلالی گفت: با توجه به عدم صادرات قیر در ده ماه گذشته به کشورهای ترکیه و گرجستان که تقریباً  100 درصد بازار صادراتی کارخانجات قیر شمال غرب کشور را تشکیل می‌دهند و عدم وجود دورنمای روشن در این زمینه و رکود داخلی از این به بعد تعطیلی کارخانجات قیر و بیکاری کارگرانشان در منطقه شمال غرب و حتی استان تهران بسیار محتمل خواهد بود.

عضو هیئت مدیره انجمن قیر آذربایجان شرقی گفت: بنده از مسئولین دولتی و به خصوص آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و آقای زنگنه وزیر نفت تقاضا دارم که پیگیری مشکل صادرات تولیدکنندگان قیر را در دستور کار قرار دهند. در شرایط محدودیت‌های ارزی کشور شایسته نیست که ایران به راحتی از بازار قیر ترکیه و گرجستان حذف شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از طرفی عراقی‌ها نیز با گازوئیل سوبسیدار کشور در حال صادرات قیر به ترکیه از طریق مرزهای ایران هستند. حداقل کاری که می‌توان انجام داد این است که جلوی واردات قیر از عراق به ایران گرفته شود و امیدوارم واقعا عزمی برای پیگیری مشکلات تولیدکنندگان قیر وجود داشته باشد تا بتوانیم بازار ترکیه و گرجستان را حفظ کنیم و مانع بیکاری هموطنان خود شویم.