خراسان/بانک مرکزی رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال 99 را با احتساب نفت3.6 درصد و بدون احتساب این بخش 2.5 درصد گزارش کرد. گزارش سرپرست این بانک حاکی از آن است که با توجه به رشد مثبت اقتصادی در سه فصل انتهایی سال گذشته، اقتصاد ایران آرام آرام از رکود عمیق خارج شده است. جهش بخش های نفت و صنعت، به خصوص در زمستان سال گذشته، ثبت نرخ رشد 7.7 درصدی اقتصاد در آن فصل و همچنین مثبت شدن نرخ رشد سرمایه گذاری در سال 99، از مهم ترین وجوه رشد مثبت سال گذشته به شمار می رود.به گزارش خراسان، بانک مرکزی نتایج برآورد تولید ناخالص داخلی در سال 99 را منتشر کرد. بر این اساس تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه و به قیمت ثابت سال 90، از 613.7 هزار میلیارد تومان در سال 98، به 635.8 هزار میلیارد تومان در سال 99 رسیده است. به این ترتیب نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در سال 99 با احتساب نفت به 3.6 درصد و بدون نفت به 2.5 درصد  رسید. این آمارها از رشد مثبت اقتصادی در سه فصل منتهی به انتهای 99 و همچنین رشد خیره کننده گروه های عمده اقتصادی در زمستان سال گذشته خبر می‌دهند به طوری که در مجموع، نرخ رشد 7.7 درصدی با احتساب بخش نفت و نرخ رشد 3.6 درصدی بدون احتساب این بخش به دست آمده است. تفاوت زیاد نرخ رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت در زمستان سال گذشته می تواند حکایت از جهش تولید و صادرات در این بخش در سه ماه پایانی داشته باشد.

جهش نفت و صنعت در سال 99
آمارهای بانک مرکزی گویای آن است که در سال گذشته و در سطح گروه های عمده، گروه های «نفت» و «صنایع و معادن» به ترتیب با رشد 11.2 و 7.1 درصدی، سریع ترین رشد را نسبت به دیگر بخش ها داشته اند. بعد از این دو گروه، گروه های کشاورزی با 4.5 درصد و خدمات با صفر درصد قرار دارند. رشد مثبت بخش کشاورزی در شرایطی به دست آمده است که این بخش در سال گذشته با خشکسالی نیز دست و پنجه نرم می کرد. از سوی دیگر، به گفته کمیجانی سرپرست بانک مرکزی، دلیل عمده نرخ رشد صفر درصدی بخش خدمات را می توان به تاثیر پذیری آن از کرونا نسبت داد. این بخش بیشترین آسیب را از ناحیه یاد شده متحمل شده است.

رشد مثبت در 3 فصل انتهایی 99
به گزارش تسنیم به نقل از سرپرست بانک مرکزی، داده های تولید ناخالص داخلی نشان می دهد همزمان با مثبت شدن رشد GDP در سه فصل متوالی، اقتصاد ایران آرام آرام از رکود عمیق خارج شده است. در این زمینه داده های بانک مذکور نشان می دهد در سطح گروه های عمده و در بخش کشاورزی، در چهار فصل سال گذشته، نرخ رشد مثبت بین 3.4 تا 5.2 درصد ثبت شده است. در گروه نفت، این رقم از منفی 16.7 درصد در بهار، به 22.3 درصد در تابستان، 9.1 درصد در پاییز و رقم قابل توجه 35.8 درصد در زمستان رسیده است. روند رشد بالا در سه فصل و به خصوص زمستان در گروه صنایع و معادن هم تکرار شده به طوری که نرخ رشد این گروه که در بهار 99، 2.9 درصد محاسبه شده بود، در تابستان به 8 درصد، در پاییز به 7.1 درصد و در زمستان به 9.9 درصد افزایش یافته است. با این حال، در بخش خدمات، نرخ رشد فصلی تنها در تابستان و پاییز، اندکی مثبت بوده و در بهار و زمستان سال گذشته، عقبگرد منفی 1.3 و منفی 0.2 درصدی را به ثبت رسانده است.

شکوفایی بخش ساختمان در زمستان
گزارش بانک مرکزی، ذیل گروه های عمده صنایع و معادن و خدمات، عناوین و نرخ رشد زیرگروه هایی را برشمرده است. از مهم ترین این زیرگروه ها در گروه صنایع و معادن می توان به بخش ساختمان و جهش آن در زمستان اشاره کرد. نرخ رشد این بخش اگرچه در سه فصل ابتدایی سال 99 بین 2.2 تا 4.3 در نوسان بوده، اما به یک باره در زمستان به 22.4 درصد افزایش یافته است.

رشد سرمایه گذاری سرانجام مثبت شد
نرخ رشد تولید ناخالص داخلی از منظر هزینه، با توجه به مولفه هایی نظیر مصرف بخش خصوصی، مصرف بخش دولتی، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص و تراز تجاری اندازه گیری می شود. در این زمینه نیز آمارهای قابل توجهی دیده می شود که از مهم ترین آن ها می توان به رشد مثبت تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی در سال گذشته اشاره کرد. بر این اساس، رشد سرمایه گذاری ناخالص که در سال 98، منفی 5.9 درصد ثبت شده بود، به 2.5 درصد رسید. این رشد مثبت از آن جایی اهمیت دارد که طبق گزارش نماگرهای بانک مرکزی، نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص از سال 95 تا 98 به جز در سال 96 که اندکی مثبت (1.6 درصد) بوده، رشد منفی را تجربه کرده است. این رشد منفی صرفاً مربوط به سال های اخیر نبوده و آهنگ منفی آن چندین سال گریبان گیر اقتصاد ایران شده بود.