1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

حذف چراغ خاموش سهمیه بنزین یورو ۴ در بوشهر

حذف چراغ خاموش سهمیه بنزین یورو ۴ در بوشهر

سایت ارزی (Arzee)/بوشهر مدتی‌ست که بنزین یورو ۴ در جایگاه‌های سوخت بوشهر موجود نیست و همین امر موجب نارضایتی و گلایه‌مندی مردم این شهر شده است.

حذف چراغ خاموش سهمیه بنزین یورو ۴ در بوشهر

استان بوشهر را قطب اقتصادی و انرژی کشور شناخته می‌نامند و بخش زیادی از ذخایر انرژی کشور مربوط به این استان زرخیز، ولی محروم است. بیش از نیمی از کل گاز کشور در استان بوشهر تولید می‌شود و این استان صادرکننده بیش از ۹۰ درصد نفت کشور و همچنین تولیدکننده بخش عمده محصولات پتروشیمی و محصولات پایین‌دستی کشور است. بوشهری‌ها توقع دارند با توجه به ظرفیت‌های مهم استان‌شان در برخورداری از امکانات و تولید صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، وضعیت‌شان در حوزه انرژی و سوخت اگر بهتر از دیگر استان‌ها نباشد حداقل مانند دیگر استان‌ها باشند، ولی اینگونه نیست.

با وجود اینکه گفته می‌شود با گذشت ۸ سال از آن زمان و در طول دولت تدبیر و امید، ایران نه تنها در تولید و تامین بنزین خودکفا شده بلکه امکان صادرات سوخت حتی بیش از میزان واردات سال ۹۱ در کشور وجود دارد اما مدتی‌ست که سهمیه بنزین یورو۴ استان بوشهر به صورت چراغ خاموش قطع شده است.

طبق قانون بنزین یورو ۴ که از انواع استاندارد بنزین محسوب می‌شود به استان‌هایی داده می‌شود که به لحاظ آلودگی در شرایط مناسبی نباشند از همین رو بنزین یورو ۴ چند سالی بود که به شهر بوشهر و سه شهرستان دیگر استان تعلق می‌گرفت.

رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه بوشهر در گفت‌و گو با سایت ارزی (Arzee) اظهار کرد: توزیع بنزین در استان بوشهر از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پس از انجام آزمایش‌های لازم در بالاترین سطح آزمایشگاه‌های مرجع و استاندارد کشور انجام می‌شود. برابر اعلام سازمان محیط زیست، اولویت توزیع بنزین یورو ۴ با استان‌ها و کلان‌شهرهایی است که با مشکل آلودگی زیست‌محیطی روبه‌رو هستند.

مهرداد بیوکی درباره توزیع بنزین یورو ۴ برابر اعلام سازمان محیط زیست در کشور تصریح کرد: پیش‌تر سهیمه بنزین یورو۴ در شهرستان‌های بوشهر، عسلویه، جم و کنگان به علت وجود آلایندگی‌های زیست‌محیطی توزیع می‌شد، اما بنا به دلایلی سهمیه شهرستان‌های عسلویه، جم و کنگان قطع شد و ۲ماهی نیز می‌شود که بنزین یورو۴ در بوشهر هم توزیع نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مشخص نیست چه زمانی توزیع بنزین یورو۴ در بوشهر از سرگرفته خواهد شد.

رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه بوشهر بیان کرد: در استان بوشهر ۷۸ جایگاه عرضه فرآورده سوخت خدمات‌رسانی می‌کنند.

انتظار مردم استانی که روی مخازن بزرگ نفت و گاز خوابیده‌اند این است که از خدمات این صنایع و منابع نیز بهره‌مند شوند و سهم آن‌ها تنها آلودگی صنایع نفت و گاز نباشد از این رو سکوت ۲ ماهه مسئولین استانی و بی توجهی آن‌ها تاسف برانگیز است.

به گزارش سایت ارزی (Arzee)، بنزین همواره کالایی استراتژیک به شمار می‌رفته است، زیرا یکی از مهم‌ترین پایه‌های امنیت انرژی هر کشوری است، از همین رو تامین پایدار این سوخت در اولویت دولت‌های مختلف قرار دارد. با این حال ایران تا چند سال گذشته در تامین بنزین مورد نیاز خودکفا نبود و واردات بنزین انجام می‌شد.

همین موضوع باعث شد تا در دور قبلی تحریم‌ها در ابتدای دهه ۹۰ شمسی، فروش بنزین به ایران یکی از فاکتورهای مهم باشد و مشکلاتی را نیز برای کشور به وجود آورد. تحریم فروش بنزین به ایران زنگ خطر را در این زمینه به صدا درآورد و طرح‌های پالایشی که در کشور بیش از ۱۰ سال بر زمین مانده بود را به جریان انداخت.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، شتاب در ساخت این طرح‌ها سرعت گرفت و با اولویت‌بندی اجرای آنها، منابع مالی متمرکز شد. البته اقدام‌های دولت برای افزایش کمی و کیفی فرآورده‌های تولیدی و به سرانجام رسیدن طرح‌های پالایشگاهی در کشور در دولت تدبیر و امید در حالی اجرا شد که کشور با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی رو به رو بود، اما با وجود همه فشارهای خارجی علیه کشور، صنعت پالایش مسیر رو به رشد خود را طی کرد، تا آن‌جا که ایران به جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین در منطقه، نخستین تولیدکننده بنزین و دومین تولیدکننده گازوئیل در اوپک دست یافته است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *