1402/12/29

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

حجم معاملات توکن‌های غیرمثلی به بیش از ۲ میلیارد دلار در ماه رسید

حجم معاملات توکن‌های غیرمثلی به بیش از ۲ میلیارد دلار در ماه رسید

حجم معاملات توکن‌های غیرمثلی به بیش از ۲ میلیارد دلار در ماه رسید

حجم معاملات ماهانه توکن‌های غیرمثلی (NFT) از ۲ میلیارد دلار عبور کرده و رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. داده‌های تازه نشان می‌دهد که افزایش محبوبیت آثار هنری دیجیتال یکی از دلایل اصلی رشد حجم معاملات در یک ماه گذشته بوده است.

به گزارش «The Block»، داده‌ها نشان می‌دهد که حجم معاملات توکن‌های غیرمثلی در ماه ژوییه (تیر) بیش از ۳۰۰ میلیون دلار بوده است و بیشتر این معاملات در پلتفرم اوپن سی (OpenSea) انجام شده است. اوپن سی بازاری برای معامله توکن‌های غیرمثلی است که تحت حمایت شرکت سرمایه‌گذاری اندریسن هوروویتز (Andreessen Horowitz) یا همان «a16z» قرار دارد. اوپن سی پیش‌تر اعلام کرده بود که در ماه ژوییه (تیر) ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

با این حال این رقم بیشترین میزان ثبت‌شده در حجم معاملات ماهانه نیست. حجم معاملات توکن‌های غیرمثلی در ماه مارس (اسفند) حدود ۳۱۵ میلیون دلار بود که بیشتر آن در پلتفرم نیفتی گیت‌وی (Nifty Gateway) انجام شده است. عدد ماه ژوییه (تیر) بخشی از مجموعه‌ داده‌هایی است که نشان‌دهنده افزایش حجم معاملات توکن‌های غیرمثلی به‌ویژه آثار هنری و کلکسیونی و به‌طور کلی تصاویر با فرمت «jpeg» است.

حجم معاملات توکن‌های غیرمثلی به بیش از ۲ میلیارد دلار در ماه رسید

حجم معاملات توکن‌های غیرمثلی در ماه اوت (مرداد) به ۲.۳ میلیارد دلار رسیده است که سهم اوپن سی از این مقدار، ۲.۲۳ میلیارد دلار است؛ موضوعی که نشان می‌دهد اوپن سی پلتفرم برتر خریدوفروش توکن‌های غیرمثلی است.

البته موفقیت سریع اوپن سی با مشکلاتی همراه بوده است. صبح امروز وب‌سایت اوپن سی از دسترس خارج شد که با شکایت کاربران در شبکه‌های اجتماعی همراه بود. این اتفاق بدون شک یکی از اثرات جانبی این واقعیت است که توکن‌های غیرمثلی جریان اصلی صنعت ارز دیجیتال در تابستان امسال هستند و همه نگاه‌ها به این بخش خاص از اکوسیستم ارزهای دیجیتال دوخته شده است.

سایر بازارها نیز شاهد افزایش حجم معاملات بودند. حجم معاملات ماه اوت (مرداد) پلتفرم سوپر ریر (SuperRare) بیش از ۲۳ میلیون دلار بوده است که نسبت به ماه گذشته ۶ میلیون دلار افزایش داشته است. البته رقم معاملات ماه اوت (مرداد) این پلتفرم همچنان کمتر از اوج تاریخی ماه مارس (اسفند) است. حجم معاملات انجام‌شده در نیفتی گیت‌وی هم از ۷ میلیون دلار در ماه ژوییه (تیر) به ۲۷.۳ میلیون دلار در ماه اوت (مرداد) افزایش یافته است، با این حال این رقم همچنان کمتر از اوج ۱۴۳.۵ میلیون دلاری آن در ماه مارس (اسفند) است.

داده‌های تازه نشان می‌دهد که بیشتر فعالیت‌های ماه اوت (مرداد) به‌ویژه در چند روز گذشته، مربوط به معامله توکن‌های غیرمثلی آثار هنری و مجموعه‌های کلکسیونی مانند کریپتوپانکس (CryptoPunks) و آرت بلاکس (Art Blocks) اختصاص داشته است.

حجم معاملات توکن‌های غیرمثلی به بیش از ۲ میلیارد دلار در ماه رسید

نکته قابل‌توجه این است که در حال حاضر علاقه به توکن‌های غیرمثلی بالاست و سود آن نصیب پلتفرم‌هایی می‌شود که خدمات معامله توکن‌های غیرمثلی را ارائه می‌دهند. بدون شک یکی از این بازارها که درآمد قابل‌توجهی هم داشته، پلتفرم‌ اوپن سی است. در خصوص اینکه آیا میزان معاملات انجام‌شده در بازار توکن‌های غیرمثلی به اوج خود رسیده و یا افزایش دیگری در راه است، گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد، اما آن را به فعالان حوزه ارز دیجیتال در توییتر واگذار می‌کنیم.

بورد ایپ (Bored Ape) نیز یکی دیگر از معروف‌ترین مجموعه‌ توکن‌‌های غیرمثلی است که توجه حراجی کریستی (Christie) را هم به خود جلب کرده است. هفته گذشته استفن کری (Stephen Curry) ستاره لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا (NBA) یک توکن غیرمثلی ۱۸۰,۰۰۰ دلاری را از این مجموعه خریداری کرد. می‌توان گفت که بورد ایپ در حال حاضر یکی از داغ‌ترین بازارها را میان سایر مجموعه‌های NFT در اختیار دارد.

میوتنت ایپس (Mutants Apes) هم نوع جهش‌یافته مجموعه‌ بورد ایپ یاچ کلاب (Bored Ape Yacht Club) است. این مجموعه اوایل هفته جاری رویدادی را در دو بخش برگزار کرد. ابتدا فروش عمومی مجموعه میوتنت ایپس برگزار شد و در کمتر از یک ساعت بیش از ۹۰ میلیون دلار اتریوم نصیب تیم این مجموعه شد. بورد ایپ یاچ کلاب هم‌زمان توکن‌های سرم (serums) را هم به دارندگان توکن‌های غیرمثلی این مجموعه اهدا کرد، این توکن‌ها زمانی که بر روی NFT خاصی اعمال می‌شوند یک نسخه جهش‌یافته از همان طرح را به وجود می‌آورند.

حجم معاملات توکن‌های غیرمثلی به بیش از ۲ میلیارد دلار در ماه رسید

به بیان ساده‌تر می‌توان گفت این رویداد نشان‌دهنده سرمایه بادآورده قابل‌توجهی است که نصیب این پروژه‌ شده و اکوسیستم توکن‌های غیرمثلی را بسیار محبوب کرده است. تیم پشتیبانی‌ بورد ایپ یاچ کلاب و میوتنت ایپس برنامه‌های آتی خود را برای دارندگان توکن‌های غیرمثلی اعلام کرده است که عضویت در یاچ کلاب هم یکی از موارد آن است، البته هنوز مشخص نیست عضویت در این بخش چه مزایایی دارد.

هفته گذشته شاهد وقوع چند رویداد خبری مهم در فضای توکن‌های غیرمثلی بودیم که از جمله این موارد می‌توان به جذب سرمایه ۱۶ میلیون دلاری توسط استارتاپ آلتیا اِی‌آی (Alethea AI) اشاره کرد که تلاش می‌کند پلی بین دنیای هوش مصنوعی و فضای آثار هنری دیجیتال ایجاد کند.

ویزا (Visa) هم به‌دلیل خرید یکی از توکن‌های غیرمثلی مجموعه کریپتوپانکس (CryptoPunks) خبرساز شد و به‌ نظر می‌رسد که این غول صنعت خدمات پرداختی جهان قصد دارد به یکی از بازیگران اصلی این حوزه تبدیل شود. هنوز مرزهای دقیقی در این خصوص مشخص نیست، اما همان طور که شرکت‌های پرداختی از علاقه مردم به ارزهای دیجیتال به‌عنوان راهی برای ایجاد کسب‌و‌کارهای جدید استفاده می‌کنند، به‌ نظر می‌رسد که ویزا هم روی موفقیت توکن‌های غیرمثلی حساب باز کرده است.

انتشار خبر خرید ویزا تحرکاتی در بازار ایجاد کرد و پس از آن تنها در عرض یک ساعت ۲۰ میلیون دلار خرید از مجموعه کریپتوپانکس انجام شد.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *