ایلنا/رییس کمیته مشترک ایران و اندونزی اظهار کرد: تجارت ما با اندونزی از سه سال پیش کاهش زیادی داشته است و از 2 میلیارد یورو به 600 میلیون یورو رسیده است. یعنی طی این زمان تجارت ما حدود یک سوم شده و امیدواریم با گشایشی که ایجاد می‌شود هم موضوع حمل و نقل از این پیچیدگی خارج و هم نقل و انتقال پول روان‌تر شود.

یدالله طاهرنژاد در مورد مراودات تجاری ایران و اندونزی اظهار داشت: اندونزی 270 میلیون نفر جمعیت مسلمان و یک اقتصاد بزرگ دارد بطوریکه یکی از 20 اقتصاد بزرگ جهان است و انتظار می‌رود که سال 2025 جزو 10 کشور اول جهان از نظر حجم اقتصاد باشد. ولی متاسفانه با وجود اینکه ظرفیت‌های خوبی برای همکاری بین دو کشور در حوزه‌های تجاری و اقتصادی وجود دارد اما متناسب با این ظرفیت، مناسبات شکل نگرفته است.

وی ادامه داد: سال گذشته حجم مبادلات دو کشور از 600 میلیون یورو فراتر نرفت. بخش عمده این موضوع مربوط تحریم و مشکلات نقل و انتقال پول است.

وی افزود: بخش دیگر این مشکلات به مقررات مربوط به تهاتر مربوط می‌شود. سختگیری‌های گمرک، مشکل حمل و نقل، مقررات پیچیده بانک مرکزی در کنار عوامل پیشین دست به دست هم دادند تا تهاتر چندان موفق نشود. ظرفیت دو طرف و تمایل دوطرف برای انجام تهاتر وجود دارد که احتمال عملی شدن آن وجود دارد.

رییس کمیته مشترک ایران و اندونزی تصریح کرد: عمده‌ترین موانع تهاتر نظام بوروکراسی حاکم بر کشور بوده که تحریم نیز آن را سخت‌تر کرده است. برای اینکه کالای تهاتری ترخیص شود نیاز به مجوزهای گوناگون دارد که این مقررات بسیار دست‌وپاگیر و خسته‌کننده است. به دلیل شرایط تحریم‌ نیز باید کارهای پیچیده‌ای انجام شود تا فروشنده اطمینان پیدا کند که برای او مشکلی ایجاد نمی‌شود.

طاهر نژاد خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم که با غروب آفتاب تحریم روابط بین دو کشور افزایش پیدا کند. ما می‌توانیم با اندونزی در حد ترکیه مناسبات اقتصادی داشته باشیم و بخش عمده آن نیز می‌تواند تهاتر باشد.

وی  در مورد جزییات ایجاد تهاتر کالایی بین دو کشور گفت: تهاتر با همه کشورها دچار مشکل است اما بستگی به اقلام مورد تهاتر دارد. یکی از عمده‌ترین اقلامی که می‌خواهیم با اندونزی تهاتر کنیم محصولات سلولوزی است که بیشتر دولت دست‌اندرکار تهیه آن دولت است. بخش خصوصی هم از همان مجاری که دولت حمایت می‌کند وارد می‌شود.

رییس کمیته مشترک ایران و اندونزی افزود: روغن پالم که کالای مهمی در مبادلات ما با اندونزی قرار دارد مورد حمایت شدید دولت است و باز جزو تهاترهای دولتی محسوب می‌شود. بخشی هم که به بخش خصوصی مربوط می‌شود درگیر مقررات دست و پا گیر شده است.
وی در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر توقیف کشتی اندونزی بر مراودات کشور گفت: توقیف کشتی اندونزی در مبادلات دو کشور تاثیر خاصی نداشت، این اتفاق در سال جاری میلادی افتاده و هنوز خیلی زود است که در مورد تاثیر آن بر مبادلات سال جاری بررسی شود اما امیدوار هستیم که امسال با فروکش کردن تحریم‌ها مبادلات دو کشور افزایش پیدا کند.

طاهرنژاد با اشاره به کاهش حجم مبادلات دو کشور بیان کرد: تجارت ما با اندونزی از سه سال پیش کاهش زیادی داشته است و از 2 میلیارد یورو به 600 میلیون یورو رسیده است. یعنی طی این زمان تجارت ما حدود یک سوم شده و امیدواریم با گشایشی که ایجاد می‌شود هم موضوع حمل و نقل از این پیچیدگی خارج شود و هم نقل و انتقال پول روان‌تر شود.

وی همچنین افزود: بیشتر واردات ما مربوط به انواع مواد اولیه کاغذ، روغن پالم، محصولات مختلف غذایی و…است. صادرات ما به این کشور بیشتر میوه‌جات، خرما، قیر که سهم آن قابل توجه است، فولاد و … است.