سایت ارزی (Arzee)/مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: تمام چک‌هایی که از اول آذر ماه صادر می‌شود باید در سامانه صیاد ثبت شوند.
 
محمدبیگی مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص فرایند ساماندهی چک‌ها تصریح کرد: قانون جدید چک در سال ۹۷ ابلاغ شد که ویژگی آن سیستمی محور و سامانه محور شدن و حذف چک‌های کاغذی و رفتن به سمت چک‌های الکترونیکی بود که با اجرای آن چک‌های کاغذی ساماندهی می شوند.

او ادامه داد: اجرای این قانون به  فراهم شدن زیرساخت‌های بانکی و همچنین آگاهی مردم  از جزئیات آن نیاز دارد. زیرساخت‌های اصلی فراهم شده و بانک‌ها و مؤسسات در حال ایجاد درگاه‌های خودشان هستند.

محمدبیگی  افزود: در قانون جدید مقرر شده که تمام چک‌هایی که از اول آذر ماه صادر می‌شوند باید در سامانه صیاد ثبت شوند.

او در خصوص فرایند صدور چک به شیوه جدید توضیح داد: ابتدا باید فرد متقاضی به محض صدور چک، اطلاعات چک(ذینفع چک یا گیرنده چک، مبلغ و تاریخ چک) را در سامانه صیاد ثبت کند  و بعد از ثبت اطلاعات چک، می‌تواند چک را به ذینفع تحویل دهند و چنانچه اطلاعات چک ثبت نشود، چک هیچ اعتباری نخواهد داشت.

محمدبیگی گفت: ذینفع یا گیرنده چک هم باید از ثبت اطلاعات چک اطمینان حاصل کند و ثبت نهایی چک را تایید کند.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی افزود: تا وقتی که گیرنده اطلاعات چک را تایید نهایی نکرده امکان اصلاح و تغییر ذینفع وجود دارد، اما بعد از تایید نهایی چک، دیگر امکان تغییر وجود ندارد.

او با اشاره به اهمیت ابزار چک در بازار و تجارت و حجم گسترده استفاده از چک گفت:  اجرای قانون جدید باید با تدبیر و گام به گام و مرحله به مرحله  باشد تا مشکلی برای مردم پیش نیاید و مردم باید نحوه استفاده از سامانه را یاد بگیرند.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در خصوص چک الکترونیکی تصریح کرد: فرایند چک الکترونیکی کاملا نظیر چک کاغذی دیده شده و محدودیت‌ها و احکام آن  یکسان است مثلا چنانچه چک الکترونیک برگشت بخورد، صادرکننده چک هیچ خدمت بانکی نمی‌تواند بگیرد.

محمدبیگی با بیان این که امضای الکترونیک بسیار مهم است و مهمترین چالش اجرای چک الکترونیکی محسوب می شود، گفت: امضای الکترونیک بر اساس قوانین فعلی وجود دارد و استفاده می‌شود، اما  هنوز فراگیر نشده است.

او ادامه داد: مباحث چک الکترونیک را باید به نحوی طراحی و اجرا کرد که مشتری به راحتی به آن اقبال نشان دهد.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی همچنین با بیان این که چک الکترونیک به زودی در سبد خدمات بانک‌ها قرار می‌گیرد گفت: استفاده از چک الکترونیک اختیاری است و الزامی نیست که حتما مردم از چک الکترونیک به جای چک کاغذی استفاده کنند اما پیش بینی می شود که همان طور که استفاده از کارت بانکی به جای اسکناس به تدریج توسعه پیدا کرد ، چک الکترونیکی هم کم کم جای چک کاغذی را بگیرد.