تجارت نیوز/ در حالی که ۱۲ میلیون ایرانی در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کردند قرار است تمام صرافی‌های رمزارز در کشور بسته شوند. تکلیف فعالان بازار رمزارزها چه می‌شود؟

مدت‌ها است که ما ایرانی‌ها به دلیل تحریم‌ها از حضور در بازارهای جهانی محروم شدیم اما بالاخره در کشور ما همیشه راه فراری برای تحریم پیدا می‌شود و این بار هم صرافی‌های داخلی مسوول دور زدن تحریم‌ها برای مردم بودند.
بعد از سقوط شاخص کل بازار سهام از محدوده دو میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بسیاری از کسانی که در بورس زیان کرده بودند به سمت بازار رمزارزها روانه شدند و به گزارش رسانه‌ها در این اواخر ارزش معاملات رمزارزها در ایران به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود. حالا هم به دستور مجلس و بانک مرکزی باید جلوی فعالیت تمام درگاه‌های پرداخت غیرمجاز معاملات رمزارزها گرفته شود.

امروز هم در جریان همین دستور مدیرعامل صرافی کریپتولند بازداشت شد. اما سوال اصلی اینجاست که با وجود اینکه هیچ کدام از صرافی‌های داخلی مجاز به فعالیت نبودند چرا از درگاه‌های معتبر بانک مرکزی استفاده می‌کردند؟
ایوب ترابی، متخصص امنیت رمزارزها در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با تصمیم بانک‌مرکزی در رابطه با رمزارزها گفت: متن صریح قانون می‌گوید خرید و فروش رمزارزها جرم است و فعالیت در بازار رمزارزها یا باید قانونی و یا جمع‌آوری شود.
این متخصص در رابطه با بستن صرافی‌های غیرمجاز گفت: بستن صرافی‌های غیرمجاز کار نادرستی نیست و دولت به دلیل عملکرد کند خودش در رابطه با سازماندهی این بازار مقصر است. به نظرم باید فعالیت در این بازار قانونی شود.
ترابی در رابطه با فعالیت سازمان‌ها و شرکت‌ها در بازار کریپتو گفت: فعالان اصلی بازار رمزارزها در ایران شرکت‌های خصوصی و برخی سازمان‌های وابسته به نهادهای دولتی و غیردولتی هستند که اغلب استخراج رمزارزها نیز از سوی آنها انجام می‌شود. به نظرم دولت بدش نمی‌آید از این حوزه درآمد کسب کند و احتمالا فعالیت رمزارزها را تحت کنترل خود درمی‌آورد و فعالان در صورت پذیرش شرایط دولت مجاز به فعالیت در این بازار می‌شوند.

پول بلوکه شده در خارج
تمام کسانی که در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنند مجبورند برای تبدیل رمزارز خود به ریال حتی با وجود کارمزد بالا از صرافی‌های داخلی استفاده کنند اما حالا دیگر تمام درگاه‌های نقل و انتقال داخلی قرار است بسته شوند و با این اقدام سرمایه‌ زیادی در کیف پول‌های خارج از کشور بلوکه می‌شود.
امیرحسین نام‌آور، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با بسته شدن صرافی‌های داخلی گفت: هنوز جزئیات این تصمیم اعلام نشده است اما به نظرم در مدت کوتاهی این بازار سازماندهی خواهد شد زیرا در صورت بسته بودن صرافی‌های داخلی سرمایه زیادی در خارج از کشور بلوکه می‌شود.
این کارشناس در ادامه گفت: بازار رمزارزها همیشه باعث خروج ارز نیست و در کشور جوانانی هستند که از این فرصت استفاده کردند و از این بازار ارز آوری دارند. با توجه به کسری بودجه دولت، وضعیت اشتغال و بلوکه شدن سرمایه مردم احتمالا به زودی این بازار سازماندهی و قانونی می‌شود و بهتر است در این شرایط تصمیمات هیجانی نگیریم.