1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

توییت‌های عجیب هال فینی درباره بیت کوین از ۱۰ سال پیش

توییت‌های عجیب هال فینی درباره بیت کوین از ۱۰ سال پیش

توییت‌های عجیب هال فینی درباره بیت کوین از 10 سال پیش

هال فینی یکی از شخصیت‌های اصلی تاریخ بیت کوین به شمار می‌آید که پس از ساتوشی ناکاموتو اولین کسی بود که بیت کوین را اجرا کرد. فینی که خود را یکی از سایفرپانک‌ها می‌دانست، پیش از بیت کوین نیز سابقه طولانی در رمزنگاری و علوم کامپیوتر داشت و حتی پیش از ظهور بیت کوین موفق به ایجاد یک ارز دیجیتال نیز شده بود. در ادامه توییت‌های اولین پذیرنده بیت کوین را در نخستین روزهای آغاز کار پروژه بررسی خواهیم کرد.

فعالیت هال فینی در توییتر از اکتبر سال 2007 آغاز شد و در دسامبر 2008 پس از وقفه حدودا یک ساله‌، بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفت.

تنها یک هفته از راه‌اندازی بیت کوین و استخراج اولین بلاک (جنسیس بلاک) می‌گذشت که فینی با شور و ذوق درباره آن توییت زد:

توییت هال فینی درباره اجرای بیت کوین

در حال اجرای بیت کوین!

هال فینی در حالی بیت کوین را اجرا کرد که از انتشار نسخه 0.1 سه روز می‌گذشت و مدتی پس از آن را برای رفع اشکالات و بهبود نرم‌افزار صرف کرد.

توییت دوم فینی که عمیق‌تر و البته طولانی‌تر از قبلی بود، چالش‌های ناشناسی و محرمانه بودن تراکنش‌های بیت کوین را از همان روزهای اول هدف گرفته بود:

توییت هال فینی درباره افزودن قابلیت‌های ناشناسی بیشتر به بیت کوین

به دنبال روش‌هایی برای ناشناس‌تر کردن بیت کوین هستم.

این دغدغه هال فینی برای پروژه‌ای که کمتر از یک ماه از اجرای آن می‌گذشت و در آن زمان احتمالا کاربر دیگری جز خود او و ساتوشی ناکاموتو در شبکه حضور نداشتند، عجیب به نظر می‌رسد. با این حال چند دلیل مختلف برای این توییت می‌توان ذکر کرد که نگاه هال فینی به آینده بیت کوین و پیش‌زمینه سایفرپانکی فینی از جمله آن‌ها هستند.

همانطور که گفته شد، هال پیش از معرفی پروژه بیت کوین خود را یک سایفرپانک می‌نامید. سایفرپانک‌ها گروهی بودند که اواخر دهه 80 فعالیت جدی خود را آغاز کردند و ساخت ارز دیجیتالی که ناشناس بودن یا محرمانگی ویژگی‌ اصلی‌اش باشد، از جمله اهداف اصلی فعالیت‌های این گروه بود. هرچند اولویت بیت کوین چیز دیگری بود و برقراری اعتماد در شبکه‌ای عاری از اعتماد را به صورت غیرمتمرکز هدف اصلی خود قرار داده بود؛ شاید همین نیز دلیلی بود که هال فینی سایفرپانک را بر آن داشت تا پروتکل بیت کوین را ناشناس‌تر از پیش کند.

علت دیگری که هال فینی این توییت را در ژانویه 2009 منتشر کرد، می‌تواند به چشم‌انداز او از آینده بیت کوین برگردد که با توجه به توییت بعدی‌اش موردی محتمل‌تر به نظر می‌رسد.

توییت سوم هال فینی درباره بیت کوین، در روزهایی که کسی اصلا درباره این پروژه نشنیده بود به دغدغه‌ای اشاره می‌کند که در چند سال اخیر و پس از گذشت سال‌ها از راه‌اندازی بیت کوین، نقل محافل منتقدان آن شده است:

توییت هال فینی درباره کاهش آلاینده‌های CO2 ناشی از استخراج بیت کوین

درباره چگونگی کاهش تولید دی‌اکسید‌ کربن ناشی از پذیرش گسترده بیت کوین فکر می‌کنم.

البته طرفداران بیت کوین نسبت به دیدگاه‌‌‌های انتقادی که از مصرف بالای انرژی و خطرناک بودن آن برای محیط‌ زیست سرچشمه می‌گیرند، موضع آشکاری داشته‌اند. توجیه آن‌ها برای مصرف بالای انرژی بیت کوین، هزینه‌بر بودن برقراری اعتماد و سر پا نگه‌داشتن یک سیستم کارآمد است و دلیلی که در قبال آلودگی استخراج بیت کوین می‌آورند نیز بیشتر به آمارهایی برمی‌گردد که استفاده بالای بیت کوین از انرژی‌های تجدیدپذیر را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر نیز منطقی به نظر می‌رسد که با گسترش استفاده از انرژی‌های سبز در آینده، با یک چالش حل‌شدنی در آینده نزدیک طرف باشیم.

تاریخ بیت کوین، موزه‌‌ای زنده در دل اینترنت است که همانند یک بلاک چین، تمام وقایع را ثبت می‌کند و بلیط بازدید آن برای کاربرانش رایگان است؛ صحبت‌هایی که در انجمن‌ها، ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی به یادگار مانده‌اند تا در آینده سرلوحه‌ قدم‌های بزرگتر برای دستاوردهای عظیم باشند.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *