سایت ارزی (Arzee)/ مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری درباره میزان تولید موز در داخل کشور گفت: طبق آمارهای موجود ایران در سالهای گذشته بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزارتن موز تولید کرده که درصدد توسعه باغ های این محصول هستیم.

زهرا جلیلی مقدم، مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی روز یکشنبه در این باره افزود: براساس آمار سال ۹۸ میزان تولید موز کشور ۹۰ هزارتن  از سطح زیرکشت چهار هزار و ۸۸۱ هکتار بود.

وی اضافه کرد: موز در پنج استان کشور در حال کشت است و ۹۸ درصد این محصول در استان سیستان و بلوچستان تولید می شود و بقیه آن در باغ های هرمزگان، جنوب استان کرمان، فارس و بوشهر به بار می نشیند.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بیشترین سطح زیرکشت با چهار هزار و ۸۳۵ هکتار مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.
وی گفت: ۱۰ هکتار باغ موز در  استان هرمزگان ، ۲۲.۳ هکتار در جنوب استان کرمان ، ۱۲ هکتار در فارس و ۲.۳ هکتار در بوشهر مورد بهره برداری قرار می گیرد.

جلیلی مقدم افزود: اکنون برنامه توسعه باغ های موز برای افزایش تولید و جلوگیری خروج ارز از کشور در دستور کار قرار دارد که باید این توسعه با روش های نوین باغداری همانند بکارگیری از روش آبیاری تحت فشار و ایجاد سایبان انجام شود تا بهره وری آب افزایش پیدا کند.

وی معتقد است: شرایط آبی کشور، تولید و توسعه تولیدات باغی با روش های سنتی با مشکل روبرو می شود و باید به سمت توسعه با روش های مدرن گام برداریم.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه توسعه برخی محصولات باغی سودآور است، گفت: به منظور صیانت از منابع ارزی، توسعه برخی محصولات باغی، با بکارگیری روش‌های جدید باغداری، از جمله موز مقرون به صرفه است.

وی افزود: اکنون ارز کشور باید بجای مواد مصرفی برای نهاده های اصلی که در چرخه تولید نقش دارند، مصرف شود و برای کاهش حجم واردات، توسعه باغ های جدید و اصلاح و نوسازی باغات موجود موز را در استان های مستعد از جمله سیستان و بلوچستان با روش های آبیاری تحت فشار و ایجاد سایبان در دستور کار داریم.

به گفته جلیلی مقدم، اکنون برای اجرای این طرح به دنبال ردیف اعتباری مشخصی هستیم که در صورت تصویب به توسعه باغ های موز در استان های مستعد کشور کمک می کند.

به گزارش سایت ارزی (Arzee)، اکنون بخش عمده موز مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می شود و در ابتدای امسال با شیوع ویروس کرونا و افزایش تقاضا، قیمت هر کیلوگرم موز در بازار به ۴۰ هزار تومان رسید، که اکنون بین ۱۸ هزار تا ۲۷ هزارتومان به فروش می رسد.

ابتدای دولت دوازدهم وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: دولت با اختصاص پنج هزار ریال یارانه به تولیدکنندگان در ازای تولید هر کیلوگرم کشمش و همچنین تعیین و برخورداری از تعرفه ترجیحی برای واردات موز در ازای صادرات کشمش، از باغداران و صادرکنندگان این محصول حمایت می کند.

همچنین اعلام شد: دولت دوازدهم به منظور حمایت از صادرات سیب، واردات موز را به صادرات سیب گره زد و تعرفه ترکیبی گذاشت تا به این ترتیب از صادرات سیب پشتیبانی شود.

بررسی ها نشان می دهد،  از سه میلیون و ۷۰۰ هزارتن تولید سیب در کشور ۱۰ تا ۱۵ درصد صادر و بقیه در داخل کشور مصرف می شود.

 تولید و صادرات عمده سیب در جهان در دست ۱۲ کشور است و جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای عمده تولیدکننده سیب در جهان است.