1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

تفاوت های پایگاه داده سنتی با بلاک چین چیست؟

تفاوت های پایگاه داده سنتی با بلاک چین چیست؟

تفاوت های پایگاه داده سنتی با بلاک چین چیست؟

در مطالب قبل (چرا از بلاک چین استفاده می کنیم؟ ) مزایای استفاده از بلاک چین به جای پایگاه های داده معمولی را تا حدودی متوجه شدید . در این مقاله قصد داریم تا تفاوت های پایگاه های داده معمولی را با بلاک چین بررسی کنیم.

برای درک بهتر تفاوت های پایگاه های داده معمولی و بلاک چین ابتدا باید با مفهوم پایگاه داده آشنا شویم.

پایگاه داده چیست؟

بانک اطلاعاتی یا پایگاه داده یا دیتابیس (data base) به مجموعه ای از اطلاعات با ساختار منظم گفته می شود. این پایگاه های اطلاعاتی معمولاً در قالبی که برای دستگاه ها و رایانه ها قابل خواندن و قابل دسترسی باشند ذخیره می شوند.

بلاک چین مجموعه ای از پایگاه های داده است اما مزایای آن نسبت به دیتابیس های معمولی به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. هر پایگاه داده بلاک چین، بلاک نامیده می شوند.

در پایگاه های داده بلاک چین، همه کامپیوترها مسئول حفظ،پردازش و امنیت ورودی ها هستند. تمام گره ها با هم کار می کنند تا اطمینان حاصل شود که همه آن ها به یک نتیجه گیری واحد برسند و امنیت شبکه تامین شود.

برای درک بهتر پایگاه های داده با یک مثال آن را تعریف می کنیم:

فرض کنید شما در سایتی قصد ثبت نام دارید و اطلاعات خود را از قبیل رمز عبور و نام کاربری را وارد می کنید و روی ثبت نام کلیک می کنید. با انجام این فرایند نام کاربری و رمز عبور مورد نظر شما در پایگاه داده یا دیتابیس ذخیره می شود. و هنگامی قصد ورود به اکانت خود را دارید این اطلاعات در پایگاه های داده بررسی می شوند و اگر صحیح باشند شما اجازه ورود به اکانت خود را پیدا می کنید.

پایگاه های داده به نوعی هر اطلاعاتی که برای یک برنامه نیاز باشند را در خود ذخیره می کنند. مانند رمزهای عبور،جریمه های رانندگی ، نظرات سایت ها و …

اکنون که با مفهوم پایگاه داده آشنا شدید به بررسی تفاوت های پایگاه های داده سنتی با پایگاه های داده بلاک چینی می پردازیم.

به عنوان مثال هر گاه که یک کاربر در سایتی ثبت نام می کند، با توجه به نوع حساب کاربری می تواند اطلاعات خاصی را در پایگاه های داده تغییر دهد. مثلا می تواند رمز عبور خود را تغییر دهد و این تغییرات در پایگاه داده هم اتفاق می افتد. همه پایگاه های داده در یک محل ذخیره سازی به اسم سرور قرار دارند. اما کنترل سرور و پایگاه های داده سنتی با مدیران سایت است و هر گاه که بخواهند می توانند تمام آن را پاک کنند و یا تغییر دهند. مثلا حساب کاربری شما را در سایت پاک کنند.

فرایند ارتباط دیتابیس با کامپیوترها

پایگاه های داده سنتی

 

تفاوت پایگاه های داده و بلاک چین

پایگاه های داده بلاک چینی

کنترل غیرمتمرکز

پایگاه داده بلاک چینی نمی تواند توسط شخص و یا نهاد خاصی کنترل شود یا به آن دسترسی پیدا شود. زیرا یک شبکه توزیع شده و غیرمتمرکز است.کامپیوترها هستند که با پیوستن به یکدیگر شبکه ها را می سازند و خود کامپیوترها هستند که شبکه را اداره می کنند. هیچ عامل انسانی توانایی تغییر در شبکه یا به نوعی هک همه کامپیوترهای شبکه را ندارد.

در دیتابیس های معمولی و متمرکز، شخص یا گروهی مالک آن هستند و می توانند تغییراتی در آن بدهند و یا اطلاعات را از بین ببرند.
به عنوان مثال توییتر که به عنوان یک شبکه اجتماعی با حریم خصوصی شناخته می شود، بارها هک شده است یا توسط دولت ها خیلی از توییت ها پاک می شود. تصورش را بکنید که اگر توییتر از بلاک چین استفاده کند هیچ کس به جز خود فرد، قادر نیست توییتی را پاک یا ویرایش کند حتی اگر مدیران توییتر بخواهند توییتی را پاک کنند باز هم نمی توانند.

بارها اتفاق افتاده که بانک ها و سایت های زیادی مورد هک و سرقت قرارگرفته اند و میزان قابل توجهی پول و اطلاعات دزدیده شده است.
دلیل این اتفاق ساده است. هکرها و سارقان فقط با یک یا چند سرور سروکار دارند و فقط با هک آن ها به اطلاعات دست پیدا می کنند. اما در بلاک چین هکرها با میلیون ها کامپیوتر امنیتی طرف هستند و برای نفوذ در شبکه باید حداقل 51 درصد کامپیوترها را هک کنند که غیرممکن است.

تاریخچه خود

بیشتر پایگاه های داده متمرکز و معمولی، تاریخچه اطلاعات فقط تا زمان محدودی ذخیره می شود و ممکن است با ایجاد مشکلی برای سرور کلیه تاریخچه ها و گزارشات پاک شود. یا اینکه فردی با دسترسی به آن ها تاریخچه ها را پاک کنند.

پایگاههای داده بلاک چین قادر به ذخیره تاریخچه و گزارشات به صورت نامحدود و غیرقابل تغییر هستند. این مزیت انقلابی در سیستم های ثبت گزارش ایجاد خواهد کرد. مثلا در سیستم سوابق جرم کاربرد خیلی زیادی دارد.
به عنوان مثال در سیستم سوابق جرم بلاک چین، فرد با نفوذ و یا دولت نمی تواند سوابق جرم کسی را پاک کند و یا تغییر دهد.

سرعت

در حالی که بلاک چین در تراکنش ها و سیستم های ثبت گزارش بسیار کارآمد است، سرعت آن کمی پایین تر از پایگاه های داده سایت هایی مانند پی پال و یا ویزا است.
توزیع بودن شبکه و استفاده از کامپیوتر های سراسر جهان باعث می شود.
تعداد زیاد کامپیوتر ها همیشه به معنای قدرت پردازش بیشتر شبکه نیست.  طبیعت بلاک چین این است که تمام کامپیوتر ها در بررسی یک تراکنش یا یک گزارش رای دهند و هر چه کامپیوتر ها بیشتر شود رای دهندگان بیشتر و زمان طولانی تر خواهد بود.

البته این زمان اصلا برای ما طولانی نخواهد بود (شاید حداکثر و در بدترین حالت یک ساعت برای تایید) و این زمان نمی تواند جلوی استفاده از این فناوری بی نظیر را بگیرد.

محرمانه بودن

بیت کوین یک پایگاه داده کنترل نشده و غیرمتمرکز است. این بدان معنی است که هر کسی می تواند یک بلاک جدید را به زنجیره ارسال کند و یا یک بلاک را با استفاده از مجوزهایی که دارد از زنجیره فراخوانی کند.

محرمانه بودن تراکنش ها و گزارشات با استفاده از کلید های رمزنگاری بعد از مسئله امنیت، مهمترین مزیت بلاک چین است.
با مثالی از سیستم ثبت جرم بلاک چینی و معمولی اهمیت این موضوع معلوم می شود
فرض کنید که در سیستم ثبت جرم معمولی کسی که جرم را ثبت می کند مشخص است. این فرد ممکن است بعد ها توسط اشخاصی مورد تهدید یا سوءقصد قراربگیرد.
در سیستم بلاک چینی مشخص نیست که چه کسی گزارش را ثبت کرده است.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *