فارس/ معاون دریایی سازمان بنادر دریانوردی گفت: قانون جدید دریایی ایران به نام قانون کشتیرانی تجاری ایران در مرحله تصویب و ابلاغ است.
مراسم روز دریانورد بعد ازظهر امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش، رئیس سازمان شیلات و جمعی از دریانوردان نمونه کشور در تهران در حال برگزاری است. 
در این مراسم معاون دریایی سازمان بنادر دریانوردی به شرایط صنعت حمل‌ونقل دریایی در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: در شروع تحریم‌ها حمل‌ونقل دریایی به عنوان صحنه اول تحریم‌ها مورد توجه دشمن قرار گرفت. چون نقش محوری در اقتصاد و هویت یک کشور دارد. 
جلیل اسلامی اضافه کرد: بنابراین سازمان بنادر وارد فضایی شد که باید کشتیرانی ملی را حفظ کند و توسعه دهد و در مقابل تحریم‌ها بایستد و این با کار تیمی محقق شد.
وی شیوع کرونا را را از دیگر مشکلات صنعت دریانوردی در دوران اخیر عنوان کرد و گفت: با وجود مشکلات در حوزه پرسنل دریایی و بهداشت آنها، ماندگاری طولانی دریانوردان روی دریا و نبود امکان جابه‌جایی آسان در کشورهای مختلف این صنعت کار خود را ادامه داد.
معاون دریایی سازمان بنادر دریانوردی افزود: قانون دریایی جمهوری اسلامی ایران بعد از سال 1343 نیاز به بازنویسی داشت که با نظر جمعی بخش‌های دریایی کشور این  اتفاق رخ داد و قانون جدید دریایی به نام قانون کشتیرانی تجاری ایران تصویب و ابلاغ می‌شود.

* تشکیل دادگاه‌های دریایی
اسلامی گفت: تشکیل دادگاه‌های دریایی نیز امسال محقق شد، لایحه آن تصویب و ابلاغ شد و فرایند اجرایی کار در حال انجام است.
وی افزود: سند راهبردی دریایی در حال تصویب است، 28 راهبرد دریایی تدوین شده است که به توسعه و غنی‌سازی دریایی در موضوع خدمات کمک می‌کند.
معاون دریایی سازمان بنادر دریانوردی با اشاره به آغاز ساماندهی شناورهای سنتی در سال جاری عنوان کرد: ساماندهی شناورهای فاقد هویت نیز در دستور کار قرار گرفته است. 
اسلامی با بیان اینکه 130 هزار نفر دریانورد در حوزه کشتیرانی تجاری، نظامی، صیادی و خدماتی داریم، اظهار داشت: باید زیرساخت آموزش دریایی را توسعه دهیم و برون‌سپاری کنیم که نقشه راه آموزش کشور به تصویب هیأت عامل رسیده و در حال ابلاغ به مناطق است.