تسنیم/ معاون فنی گمرک ایران از ترخیص بیش از ۱۰ میلیون تن کالای اساسی و ضروری از گمرکات کشور در پنج ماه خبر داد.

سایت ارزی (Arzee)داد جمال ارونقی در این رابطه گفت: موجودی کالاهای اساسی در حال حاضر در بنادر کشور به 3 میلیون و 327 هزار تن می رسد که این اقلام در بنادر امام خمینی (ره) ، شهیدرجایی، انزلی، امیرآباد، شهیدباهنر ، بوشهر ، چابهار، خرمشهر، نوشهر ، فریدونکنار و آستارا موجود می‌باشند.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: آمار و ارقام کالاهای غیر اساسی غیرکانتینری نشان می دهد این اقلام دارای وزنی معادل 3 میلیون و 400 هزار تن بوده و اکثر آنها مواد اولیه مربوط به خطوط تولیدی ، ماشین آلات و تجهیزات مربوط به پروژه ها و اقلام واسطه ای تولید و یا سرمایه ای می باشند.
معاون گمرک ایران کانتینرهای پر وارداتی موجود در بنادر کشور را نزدیک به 28000 دستگاه کانتینر برشمرد و اعلام کرد اکثر این کانتینرها در بندر شهیدرجائی دپو گردیده و  حاوی کالاهای اساسی و غیر اساسی می باشند.
ارونقی با اشاره به این موضوع که در 5 ماهه ابتدای سال جاری بیش از 10 میلیون تن کالای اساسی در 25 گروه کالائی با ارزش بالغ بر 4/7 میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص و وارد کشور شده است اعلام کرد : در مقایسه با وضعیت سالیان گذشته ، با وجود شرایط بحرانی کرونا و تحریم های اقتصادی ، این آمار رکورد جدیدی در ترخیص اقلام اساسی و ضروری مورد نیاز کشور از گمرکات به شمار می رود.
این مقام مسئول ابراز امیدواری نمود با پیگیری های صورت پذیرفته، مشکل واردات اقلام مربوط به واحدهای تولیدی نیز در اسرع وقت رفع شده و این کالاها در اسرع وقت، از گمرک قابلیت ترخیص پیدا کنند.