1402/12/29

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

تداوم شرایط مثبت بازار؛ ضامن معامله صندوق‌های دولتی براساس ارزش خالص دارایی‌ها

تداوم شرایط مثبت بازار؛ ضامن معامله صندوق‌های دولتی براساس ارزش خالص دارایی‌ها

تداوم شرایط مثبت بازار؛ ضامن معامله صندوق‌های دولتی براساس ارزش خالص دارایی‌ها

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که چرا بعد از دو سال صندوق‌های پالایش یکم و دارا یکم به ارزش واقعی خود نرسیده است و همچنان در ضرر به سر می‌برند، به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: این موضوع ابتدا ناشی از یک برداشت اشتباه از وضعیت صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری است که “صندوق‌ها براساس 70 درصد ارزش خالص دارایی‌های خود باید معامله شوند” متاسفانه و به خصوص در شرایط منفی بازار این موضوع به غلط جا افتاده و به آن دامن زده شده است.

محمد علی احمدزاد اصل در این‌باره افزود: اگر شرایط بازار خوب باشد، این ذهنیت غلط دیگر وجود نخواهد داشت و این صندوق‌ها می‌تواند براساس ارزش خالص دارایی‌ها و حتی بالاتر هم معامله شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی شرایط منفی بازار یکسری از افراد هم اقدام به نوسان‌گیری کرده و روند کشف قیمت ‌و تعادل را مختل و مانع از رشد یا نوسان منطقی سهم می‌شوند اما در صورتی که شرایط بازار مثبت شود این ذهنیت اشتباه هم اصلاح می‌شود.

احمدزاد اصل اظهار کرد: اگر سرمایه‌گذاران و فعالان بازارسرمایه بدانند سیاست‌هایی که در قبال دارایی این صندوق‌ها، به‌ویژه پالایشگاه‌ها و بانک‌ها باثبات است و دولت به درآمد آنها دست درازی نخواهد کرد و مجلس قوانین بازدارنده وضع نمی‌کند و همچنین قوانین مرتبط و سیاست کلی دولت و مجلس برای آنها در یک مدت زمان معین ثابت و پایدار باشد، این موضوع می‌تواند مبنایی باشد تا صندوق‌ها در بالاترین سطح ارزش خود که همان ارزش خالص دارایی‌ها است معامله شود.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اگر افق فعالیت وسودآوری این شرکت‌ها هم بهتر باشد، می‌تواند بالاتر از آن هم معامله شود به شرطی که شرایط بازار مطلوب بوده و سودآوری فعالیت‌ها هم استمرار داشته باشد و لذا مردم سود آتی را پیش خرید می‌کنند.

بازار سرمایه کشور خود انتظام بوده و براساس عرضه و تقاضا است

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به پیشنهادات سازمان بورس و اوراق بهادار برای نزدیک شدن صندوق‌های قابل معامله دولتی به ارزش ذاتی و رونق دوباره آنها گفت: احتمال اینکه ETFهای دولتی (پالایشگاهی و بانکی‌ها)، به 95 درصد ارزش واقعی دارایی NAV معامله شوند، بسیار است.

وی افزود: تلاش مجموعه دست اندرکاران بازار سرمایه به ویژه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این زمینه قابل توجه بوده است و پیش‌بینی می‌شود با اجرایی شدن این پیشنهادها، صندوق‌های دارایکم و پالایش یکم به 95 درصد از ارزش ذاتی خود برسند.

احمدزاد اصل عنوان کرد: این اتفاق پدیده قابل انتظاری است و امیدواریم به محض بازگشت اعتماد به بازار سرمایه و منطقی شدن شرایط بازار به دور از التهابات و هیجانات، شاهد اتفاقات مثبت در حوزه بازار سرمایه باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: پالایش یکم به قیمت 13 هزار و 90 تومان در اولین روز پذیره نویسی معامله شد. یعنی 30 درصد بالای NAV یا همان ارزش ذاتی خود معامله می‌شود. در برج 9 سال 99 هم این معامله انجام می‌شد و ماه‌های بعدی آن باز هم در قیمت‌های بسیار بالایی معامله شد. اما با تغییر سیاست‌ها و سقوط بازار سرمایه ارزشمندترین دارایی‌ها هم در بازار سقوط کرد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ بازار سرمایه بازار عرضه و تقاضا است و ما نمی‌توانیم کسی را مقصر کنیم. اما با هدایت نقدینگی‌ها به سمت بازار، شرایط قیمتی بازار و رونق آن بهتر شده و اعتماد رفته برمی‌گردد.

وی تاکید کرد: از دولت، مجلس و حتی قوه قضاییه انتظار می‌رود که مانع التهاب در بازار سرمایه شوند، محدودیت‌ها را برداشته و نظارت کامل خود بر بازار را داشته باشند و مهمتر از همه بر مبنای قوانین عمل کرده و ترس را بر بازار القا نکنند.

این کارشناس بیان کرد: بازار سرمایه کشور خود انتظام بوده و براساس عرضه و تقاضا است. بنابراین مردم باید با خیالی راحت و در چارچوب قوانین و مقررات در بازار سرمایه درگیر معاملات و سرمایه‌گذاری شوند و دولت و مجلس نیز به صورت دائم به دنبال محدودیت نباشند بلکه گشایش در کارها را در راس برنامه های خود قرار دهند.

احمدزاد اصل تاکید کرد: باید تلاش شود اعتماد در بازار پایدار شود و در صورت اجرایی شدن راهکارهای ارائه شده توسط سازمان صندوق‌های دارایکم و پالایش یکم به 95 درصد از ارزش ذاتی خود می‌رسند.

شرایط ایده آل بازار دور از انتظار نیست

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه خوشبختانه از اول سال تاکنون، وضعیت بازار سرمایه خوب بوده است، عنوان کرد: خوشبختانه وضعیت ارزندگی اکثر سهام‌های موجود به خصوص صنایع برتر و دارای مزیت نسبی، به لحاظ سودآوری و پشتیبانی سود از قیمت بازار شرکت‌ها بسیار عالی بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها، وضعیت عملکردی و سوددهی آنها مطلوب است و در صورتی که تصمیمات آنی ‌خلق الساعه خللی به شرایط موجود وارد نکند تا جریان سودآوری آنها متوقف شود، شرایط ایده آل بازار دور از انتظار نیست.

احمدزاد اصل تصریح کرد: در صورت هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه، صندوق‌ها و سبدها این استعداد و ویژگی را دارند سرمایه‌ها را به سمت بازار جذب کنند.

به گفته این کارشناس؛ با توجه به اینکه حقوقی‌ها به لحاظ محدودیت‌هایی که اخیراً تصویب شده نمی‌توانند منابع خود را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنند، بخشی از این منابع به بازار سرمایه منتقل و به جریان سودآوری تبدیل می‌شود که هم به نفع حقوقی‌ها و هم شرکت‌ها است.

وی با تاکید به اینکه باید حداکثر استفاده را از شرایط خوب بازار به منظور هدایت نقدینگی انجام داد، گفت: با جذب نقدینگی بیشتر به بازار، سوددهی شرکت‌ها تداوم دارد و همچنین سرمایه‌گذاران با مشورت از طریق افراد خبره و متخصص، بیش از پیش به سمت بازار سرمایه جذب شده تا بتوانند سبد دارایی خود را به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم، مدیریت کنند.

وی اضافه کرد: در صورت تداوم شرایط خوب بازار و عدم اتخاذ تصمیم‌های آنی توسط دولت، داشتن یک بازار ایده آل دور از ذهن نیست و دولت هم می‌تواند از طریق بازار، نسبت به تامین منابع مورد نیاز شرکت‌ها و کسب درآمد بیشتر خود اقدام کند.

سهامداران نباید از بازار سرمایه واهمه داشته باشند

این کارشناس در ادامه با اشاره به اینکه سهامداران در صنایع بالادستی با مشورت و بهره‌گیری از دانش افراد متخصص وارد بازار شوند، گفت: سهامداران نباید از بازار سرمایه بترسند زیرا تمامی دست اندرکاران وفعالان بازار درصدد هستند ضمن ایجاد اعتماد کامل مردم نسبت به بازار، زمینه و بستر آشتی مردم با بازار سرمایه را فراهم کنند تا سهامداران به سودهای خوبی در بازار دست یابند.

احمدزاد اصل خاطر نشان کرد: سهامداران می‌توانند با کمک گرفتن از سبدها و صندوق‌ها که مدیریت حرفه ای دارند وارد بازار شوند و لذا پیش بینی می‌شود در این صورت شرایط خوبی را برای اقتصاد کشور فراهم کنند.

پروین خدادادی

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *