مهر
اقتصاد
 راه و مسکن
۲۰ آبان ۱۳۹۹،‏ ۱۲:۳۸
مدیرکل بندر چابهار مطرح کرد:
تحول شگرف در ترانزیت با اتصال راه‌آهن خواف-هرات به بندر چابهار
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با اتمام ساخت پروژه ریلی خواف-هرات و اتصال آن به بندر چابهار از طریق راه آهن سراسری به بندر چابهار تحولی شگرف در حمل و نقل رقم می‌خورد.

 به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی با اشاره به اهمیت افتتاح خط ریلی خواف – هرات اظهار داشت: پروژه خط راه‌آهن خواف- هرات، متصل کننده خواف در ایران به شهر هرات در غرب افغانستان است که طول این پروژه ریلی ۲۱۸ کیلومتر و از چهار قطعه تشکیل شده است.

وی ادامه داد: قطعات اول و دوم از ایستگاه خواف تا شمتیغ به طول ۷۶ کیلومتر در خاک ایران و قطعه سوم و چهارم از شمتیغ تا روزنک و از روزنک تا هرات هر کدام به طول ۶۳ کیلومتر داخل خاک افغانستان است. قطعه چهارم نیز از روزنک تا هرات نیز قرار است توسط دولت افغانستان ساخته شود که هم اکنون، دو بخش مربوط به داخل خاک ایران و نیمی از بخش ریل در داخل خاک افغانستان تکمیل شده است.

وی افزود: راه‌آهن زاهدان– چابهار به طول ۶۲۸ کیلومتر نیز در حال حاضر با پیشرفت مناسبی در حال اجرا بوده و یکی از مهمترین شریان ارتباطی در توسعه ترانزیت و تبادل کالا میان ایران با افغانستان و کشورهای آسیای میانه در آینده خواهد بود.

آقایی تاکید کرد: با اتمام ساخت پروژه خواف – هرات و اتصال آن به بندر چابهار از طریق راه آهن سراسری به بندر چابهار مسیر به صرفه و اقتصادی برای ترانزیت کالاهای افغانستان ایجاد خواهد شد و تحول شگرفی در حمل و نقل را رقم خواهد زد و سرعت و کاهش هزینه جابجایی کالاهای ترانزیتی را در پی خواهد داشت.

آقایی خاطر نشان کرد: در افغانستان زمینه‌های قابل توجهی برای صادرات، واردات و ترانزیت کالاها وجود دارد. در این راستا وجود منابع غنی از جمله وجود ۱۴۰۰ معدن و مواد معدنی و نفت و گاز به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد دلار و فرصت‌های مناسب در زمینه کشاورزی که هم اکنون ۱۶ درصد تولید ناخالص این کشور تشکیل داده و زمینه اشتغال ۶۱ درصد از مردم این کشور را فراهم کرده، روی هم رفته فرصت‌های صادراتی ویژه‌ای را برای افغانستان از طریق بندر چابهار به وجود آورده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در ادامه تصریح کرد: این کشور از طرفی دیگر ۹۰ درصد مایحتاج و موارد مصرفی خود را از طریق واردات تأمین می‌کند. به همین خاطر جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۸ چهارمین کشوری مبدأ واردات افغانستان بوده که ارزش این کالاها معادل ۹۰۸ میلیون دلار است.

وی ادامه داد: بندر چابهار به همین خاطر فرصت‌های ترانزیتی بالقوه‌ای را برای افغانستان ایجاد کرده است. در کنار آن بندر چابهار می‌تواند تسهیل کننده تجارت و ترانزیت هند به افغانستان باشد. در همین خصوص برنامه‌های کشور هند از جمله تعهد به تأمین و ترانزیت یک میلیون تن گندم برای افغانستان از طریق بندر چابهار، برنامه‌ریزی برای افزایش تجارت بین دو کشور در سال‌های پیش رو، سرمایه‌گذاری عظیم در معادن و راه‌های افغانستان همانند پروژه بزرگ «گارلند رود» می‌تواند سبب رونق این مسیر ترانزیتی شود.

آقایی در پایان گفت: ساخت و افتتاح راه آهن خواف به هرات و اتصال آن به بندر چابهار فرصت بسیار مناسبی را برای صادرات مواد معدنی، نفت و گاز و کشاورزی افغانستان، واردات بخش اعظمی از کالاهای مورد نیاز این کشور و همچنین بخش ترانزیت این کشور مهیا خواهد کرد.