1402/12/29

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

تحلیل قیمت اتریوم؛ الگوی سقف دوقلو روی نمودار در حال شکل‌گیری است

تحلیل قیمت اتریوم؛ الگوی سقف دوقلو روی نمودار در حال شکل‌گیری است

تحلیل قیمت اتریوم؛ الگوی سقف دوقلو روی نمودار در حال شکل‌گیری است

روز گذشته به‌دنبال سقوط بازارهای مالی سراسر جهان، قیمت اتریوم هم کاهش قابل‌‌توجهی را تجربه کرد. اکنون یک الگوی نزولی در نمای بازار اتریوم شکل گرفته است که اگر درست عمل کند می‌تواند قیمت را به زیر سطح ۱,۹۸۴ دلار برساند.

به گزارش کوین تلگراف، روز گذشته و هم‌زمان با تشدید نگرانی‌ها در رابطه با بحران احتمالی حباب مسکن در چین، فشار فروش در بازار ارزهای دیجیتال افزایش یافت و قیمت اتریوم سقوط کرد.

قیمت اتریوم روز گذشته با سقوطی ۱۲.۵ درصدی به ۲,۹۱۱ دلار رسید. این رقم پایین‌ترین سطح قیمتی اتریوم از ماه اوت (مرداد) تاکنون است. بیت کوین، بایننس کوین، کاردانو، سولانا و دیگر ارزهای مطرح بازار هم سقوطی دو رقمی داشتند.

تحلیل قیمت اتریوم؛ الگوی سقف دوقلو روی نمودار در حال شکل‌گیری است

سقوط قیمت ارزهای دیجیتال بازتاب وضعیت دیگر بازارهای مالی سراسر جهان بود. به‌دنبال روز خونین بازارهای آسیا- اقیانوسیه و اروپا، بازار سهام ایالات متحده هم سقوط کرد. از طرفی دیگر، ارزش دلار و اوراق خزانه‌داری آمریکا با افزایش خرید از سوی سرمایه‌گذاران افزایش یافته است.

دلیل اصلی سقوط روز گذشته بازارهای مالی بدهی سنگینی است که شرکت اورگرند (Evergrand)، غول حوزه صنعت املاک و مستغلات چین، با آن مواجه شده است. بدهکارترین شرکت فعال در حوزه ساخت املاک جهان، با بدهی ۳۰۰ میلیارد دلاری رو‌به‌رو شده است. بخشی از این بدهی شامل سود اوراق قرضه بین‌المللی است که باید تا تاریخ ۲۳ سپتامبر (۱ مهر) پرداخت شود.

رسانه دویچه وله (Deutsche Welle) گفته است اگر اورگرند سقوط کند، ممکن است بسیاری از بانک‌ها را هم با خود به پایین بکشد، درست مانند چیزی که در جریان حباب مسکن سال ۲۰۰۸ آمریکا درمورد لمن برادرز (Lehman Brothers) اتفاق افتاد.

با اینکه معاملات اتریوم به‌طور هم‌زمان با دیگر بازارهای مالی انجام نمی‌شود، همبستگی ۳۰ روزه عملکرد آن با بیت کوین، ارز دیجیتالی که تحت‌تأثیر عوامل بنیادی اقتصاد کلان قرار گرفته، نزدیک به ۸۵ درصد بوده است. در نتیجه به نظر می‌رسد که اتریوم هم به‌طور غیرمستقیم تحت‌تأثیر بحران احتمالی مسکن در چین قرار گرفته باشد.

شکل‌گیری الگوی نزولی در نمودار قیمت اتریوم

آخرین کشمکش میان خریداران و فروشندگان باعث شکل‌گیری الگویی شده است که در ۷۵ درصد موارد در رسیدن به اهداف نزولی موفق بوده است.

شکل‌گیری این الگوی نزولی که سقف دوقلو نام دارد، به این صورت است که ابتدای قیمت با قدرت رشد می‌کند، سپس کاهش می‌یابد و پس از برخورد با خط گردن مجدداً به‌اندازه سقف قبلی بالا می‌رود. این حرکت در ادامه با کاهش قیمت و برخورد مجدد با خط گردن پایینی همراه است. گفتنی است که تمام این نوسانات بالای حمایت الگو یا همان خط گردن پایینی اتفاق می‌افتد. در نهایت قیمت به زیر خط گردن پایینی سقوط می‌کند و به‌اندازه فاصله سقف‌های دوقلو از خط گردن پایینی کاهش می‌یابد.

تحلیل قیمت اتریوم؛ الگوی سقف دوقلو روی نمودار در حال شکل‌گیری است

به نظر می‌رسد که اتریوم در نیمه‌های راه تشکیل الگوی سقف دوقلو است. همان طور که از نمودار زیر پیداست، قیمت پس از رسیدن به اوج ۴,۳۸۵ دلاری در ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) تا حمایت خط گردن در ۱,۹۸۴ دلار پایین آمده و با افزایش مجدد تا سطح ۴,۰۳۰ دلار در ۳ سپتامبر (۱۲ شهریور) سقف جدیدی را تشکیل داده است.

تحلیل قیمت اتریوم؛ الگوی سقف دوقلو روی نمودار در حال شکل‌گیری است

اگر الگوی سقف دوقلو در ادامه درست عمل کند، ممکن است قیمت با افزایش فشار فروش به ۱,۹۸۴ دلار برسد که در این صورت احتمال شکسته‌شدن خط گردن و سقوط بیشتر هم وجود دارد. با این حال بعید به نظر می‌رسد که اتریوم سقوط عمیقی به زیر حمایت ۱,۹۸۴ دلاری داشته باشد.

این سطح در نزدیکی میانگین متحرک نمایی (EMA) ۵۰ هفته‌ای اتریوم قرار گرفته است؛ شاخصی که اکنون در محدوده ۲,۱۱۸ دلار قرار دارد و حمایت دیگری برای روند صعودی اتریوم محسوب می‌شود. میانگین متحرک نمایی ۵۰ هفته‌ای پیش‌تر هم به‌عنوان نقطه ورود خریداران در جریان رشد اخیر بازار عمل کرده است.

در تایم فریم ۱ روزه هم حمایت بعدی قیمت در محدوده ۲,۵۳۶ دلار و میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه است. بنابراین بازگشت قیمت از این سطح می‌تواند فرضیه شکل‌گیری الگوی سقف دوقلو را باطل کند.

تحلیل قیمت اتریوم؛ الگوی سقف دوقلو روی نمودار در حال شکل‌گیری است

عوامل بنیادی

بازار اتریوم همچنان به نقش این شبکه در صنایع در حال رشد امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن‌های غیرمثلی (NFT) چشم دوخته است. کتی وود (Cathie Wood)، مدیرعامل آرک اینوست (Ark Invest)، اخیراً در جریان رویداد سالت (SALT) گفت که سرمایه‌گذاران باید حداقل ۴۰ درصد از سبد سرمایه خود را به اتریوم اختصاص دهند.

مدیرعامل آرک اینوست گفته است:

من شیفته امور مالی غیرمتمرکز شده‌ام، [صنعتی] که هزینه‌های زیرساختی لازم برای ارائه خدمات مالی را کاهش می‌دهد، آن هم به شیوه‌ای که صنعت امور مالی سنتی اکنون آن را درک نمی‌کند.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *