2024/04/24

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

تحلیل بنیادی بانک دی | 25 آذر 1399

تحلیل بنیادی بانک دی | 25 آذر 1399

بانک دی در سال 1390 ، به عنوان بیست وسومین نماد معاملاتی در فهرست نمادهای فرابورس درج گردید. منابـع بانـک شـامل منابـع دریافتـی از سـایر بانکهـا ، سـپرده هـای جـاری ، سـپرده هـای پـس انـداز و سـایر سـپرده هـای ریالـی و ارزی مـی باشـد .

ترکیب سهامداران

میزان سهام شناور شرکت برابر 94 درصد از کل شرکت می باشد. به عبارتی دیگر از 6400 میلیون سهم، 6078 میلیون سهم توسط سهادار خرد در بازار سهام مورد داد و ستد قرار می گیرد.

وضعیت دارایی و بدهی های بانک

دارایی و بدهی ها بانک دی بر اساس صورت های مالی 6 ماهه به شرح زیر است:

بیشترین دارایی ها شرکت مربوط به تسهیلات اعطایی به سایر اشخاص می باشد و  بیشترین  بدهی های شرکت مربوط به سپرده ها مدت دار می باشد.

بانک دی طی یک شفاف سازی از تعدیل 250 میلیارد تومانی بابت وصول مطالبات مشکوک الوصول خبر داد.

همانطور که از شکل فوق بر می آید سهم بدهی های شرکت از داریی ها بیشتر است. لذا شرکت به منظور خروج از ماده 141 اقدام به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ها و آورده نقدی نموده است.

هیئت مدیره بانک دی افزایش سرمایه 3884 درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران  و مازاد تجدید ارزیابی ها به منظور خروج از ماده 141 و  بهبود ساختار مالی بانک تصویب کرد و حسابرس ان را تایید نمود. از 3884 درصد ،3550 درصد از محل مازاد تجدید ارزیابی ها(طبقه سرمایه گذاری بلند مدت) و مابقی از محل آورد ه نقدی می باشد.

عملکرد بانک دی

درامدهای مشاع بانک ها تشکیل شده از مجموع سود تسهیلات اعطایی و سود و زیان حاصل از سرمایه گذاری ها و درامدهای غیر مشاع مجموع درامدهای حاصل از کارمزد، مبادلات ارزی و سایر فعالیت های مشاوره ای بانک می باشد.

درامدهای مشاع و غیر مشاع بانک در سال 99 عملکرد بهتری را نسبت به سال گذشته داشته است. در فصل بهار 99 بیشترین درامدهای مشاع و در فصل زمستان 98 و تابستان 99 بیشترین درامد غیر مشاع را داشته است.

سهم بانک از درامدهای مشاع در سال های 97 و 98 با زیان همراه بوده است. به عبارتی بانک از جیب خود اقدام به پرداخت سود سپرده گذاران می کرد. در سال 99 شاهد افزایش سهم بانک از درامدهای مشاع هستیم.

در سال های 98 و 99 شاهد پیشی گرفتن هزینه ها بر درامد ها هستیم لذا شرکت در این سال ها با زیان روبروست. در سال 99 درامدهای شرکت بر هزینه ها پیشی گرفت لذا شاهد سود خالص شرکت در این سال هستیم.

بیشترین درامد شرکت از تسهیلات در مرداد ماه و آبان ماه 99 رخ داده است. ترکیب درامد تسهیلات اعطایی در ابن ماه به شرح زیر است.

بیشترین ترکیب سپرده های بانک را سپرده های یکساله و دوسال تشکیل می دهد.

نتیجه گیری

با توجه به افزایش سرمایه 3884 درصدی بانک دی  که 3550 درصد آن از محل مازاد  تجدید ارزیابی هاست و مابقی از محل اورده می باشد. قیمت تعدیل شده سهم پس از این افزایش سرمایه 130 تومان می شود. کاهش قیمت شاید در بلند مدت یکی از عوامل اقبال به این سهم باشد ولی نکته مهم دیگر زیان انباشته بالا شرکت می باشد که جبران این زیان و به سود رسیدن بانک را با مشکل مواجه کند.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *