1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۳۰ آذر (۲۰ دسامبر)

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۳۰ آذر (۲۰ دسامبر)

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۳۰ آذر (۲۰ دسامبر)

قیمت بیت کوین طی یک هفته ۳۰ درصد رشد قیمت داشته است و در روز گذشته به سطح ۲۳،۷۷۷ دلار رسیده است. با توجه به امکان ورود قیمت بیت کوین به فاز تحکیم (Consolidation)، تعدادی از آلت کوین ها آماده حرکت به‌سمت سطوح بالاتر هستند.

به گزارش کوین تلگراف، کریستوفر وود (Christopher Wood)، سرپرست کل بخش استراتژی سهام در بانک سرمایه‌گذاری جفریز (Jefferies)، پنج درصد از سرمایه انباشته خود را در طلای فیزیکی، به‌منظور خرید بیت کوین تخلیه کرده است. با این تفاسیر، تعداد فزاینده‌ای از سرمایه‌گذاران نهادی یا سازمانی، بیت کوین را هم‌رده یا ذخیره ارزشی بهتر از طلا می‌دانند. وود همچنین در ادامه اذعان داشته است که اگر بیت کوین اصلاح قیمتی بزرگی پیش رو داشته باشد، سرمایه تزریقی این شرکت به بیت کوین افزایش خواهد یافت. این واقعیت که سرمایه‌گذاران نهادی در بازه ۱۶ تا ۲۰ هزار دلاری به بازار ورود می‌کنند، نشان‌دهنده این است که این افراد نگران بازگشت سرمایه خود نیستند، بلکه این اصلاحات را فرصتی برای انباشت موقعیت‌های خود در بلندمدت می‌دانند.

وان ریور (One River)، شرکت مدیریت دارایی‌های دیجیتال نیز اخیراً از سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری خود در بیت کوین و اتریوم خبر داده است. اریک پیترز (Eric Peters) مدیرعامل این شرکت، همچنین اعلام کرده که این صندوق پوشش ریسک قصد افزایش تخصیص دارایی خود را تا یک میلیارد دلار، در نیمه اول سال آینده دارد. با این تفاسیر، احتمال تقاضای سازمانی به‌منظور سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتال، تا سال ۲۰۲۱ میلادی همچنان بالا خواهد بود.

از طرفی نایجل گرین (Nigel Green)، بنیان‌گذار و مدیر عامل گروه مشاور سرمایه‌گذاری دِوِر (deVere)، انتظار ادامه حرکات صعودی بیت کوین را در سال ۲۰۲۱ دارد، زیرا که این رالی صعودی، با هجوم برخی از بزرگ‌ترین سازمان‌های جهان پشتیبانی خواهد شد. وی همچنین انتظار دارد که قیمت بیت کوین طی سال آینده حداقل ۵۰ درصد افزایش یابد یا حتی دو برابر شود. با این حال، همه در مورد چشم انداز آینده بیت کوین قاطع نیستند. در این رابطه مارک کوبان (Mark Cuban)، کارآفرین میلیاردر آمریکایی اعتقاد دارد که جایگزینی بیت کوین با ارزهای سنتی یا فیات در آینده نزدیک بعید خواهد بود.

قبل از شروع بحث تحلیل تکنیکال قیمت، نیم‌نگاهی به طرح اولیه از مراحل تشکیل حباب قیمت در هر دارایی مالی که دکتر ژان پل رودریگ (Dr. Jean-Paul Rodrigue) منتشر کرده است، می‌اندازیم. این نمودار یک راهنمای میدانی روان‌شناختی از چرخه عمر حباب قیمت در بازارهای مالی است.

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۲۹ آذر (۱۹ دسامبر)

در اینجا به توضیح فاز آگاهی قیمت می‌پردازیم، اما با توجه به اهمیت درک این چرخه‌ها در مقاله‌ای جداگانه تمام بخش‌های آن‌ها را با جزئیات شرح خواهیم داد.

در توضیحات این فاز آمده است که یک رویداد خبری بنیادی و نظارتی که به طور گسترده پیش‌بینی شده است، به عنوان شتاب‌دهنده‌ای برای افزایش قیمت به سطوحی که از روزهای اولیه بازار نزولی (خرسی) دیده نشده است، عمل می کند. در بیت کوین این سطح سقف قبلی قیمت در ۲۰,۰۰۰ دلار بوده است.

احساسات و هیجانات در شبکه‌های اجتماعی به‌سمت صعود می‌چرخد. این احساساتِ غالب، اعتماد‌به‌نفس، هیجان و یک نوید بزرگ برای آینده است.

قیمت به‌صورت چرخه‌ای رشدی فزاینده‌ دارد و به‌همین منوال در چرخ‌های مشابه اصلاح می‌شود. در این فاز چندین چرخه رشد پشت سر گذاشته می‌شود و سرانجام آخرین سقف تاریخی قیمت پس گرفته می‌شود. افرادی که در این سطح در گذشته (سال ۲۰۱۷)، بیت کوین خریداری کرده‌اند از زیر بار ضرر رها شده و فشار فروش را در بازار کاهش می‌دهند.

اشتیاق به‌منظور کشف قیمت شروع می‌شود. FOMO یا ترس از جا ماندن در بین سرمایه‌گذاران خرد شدت می‌گیرد و رسانه‌های مالی نیز در آتش این ماجرا می‌دمند. در ۱۰۰ روز آغازین کشف قیمت، بیت کوین حدوداً دو برابر سقف قبلی خود ارزش پیدا می‌کند. اندکی بعد بیت کوین از کانال لگاریتمی خود خارج می‌شود. این کانال را در ادامه تحلیل مشاهده خواهید کرد. اما در ابتدا به‌سراغ بررسی حرکات جالب و دقیق قیمت مطابق تحلیل تکنیکال گذشته می‌رویم.

در این تحلیل به‌تاریخ ۲۰ آذر و در قیمت ۱۸,۱۰۰ دلار، اشاره کردیم که اگر مومنتوم (شتاب) صعودی قیمت نفس تازه‌ای بگیرد و به‌سرعت قیمت را به بالای ناحیه مقاومتی ۱۸،۵۰۰ الی ۱۹,۰۰۰ دلار برساند، این امر می‌تواند مهر تأییدی بر دیده‌شدن اهداف الگوی مثلث در ۱۹,۷۹۰ دلار (نقطه C) و ۲۱,۷۸۰ دلار (نقطه D) باشد.

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۳۰ آذر (۲۰ دسامبر)

در نهایت گفتیم که با توجه به این الگو و اهداف آن، می‌توانیم تا ۱۹,۷۹۰ دلار (نقطه C) و حداقل ده درصد بالاتر از این نقطه، تا ۲۱,۷۸۰ دلار، انتظار رشد قیمت بیت کوین را داشته باشیم. نمودار زیر وضعیت فعلی قیمت است.

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۳۰ آذر (۲۰ دسامبر)

مشاهده کنید که از تاریخ تحلیل گذشته تا وضعیت فعلی، این حرکات با چه دقت و زیبایی اتفاق افتاده است و حتی به بالای این اهداف نیز رفته است. بنابراین حتی در شرایط سرگردانی، اوج هیجانات بازار و با وجود نوسان قیمت حول سقف تاریخی، دیدیم که چگونه تحلیل تکنیکال چراغ راه ما بوده است.

حال به‌سراغ دیدگاه بلند مدت قیمت می‌رویم. در تایم فریم هفتگی کانال لگاریتمی را که در بالا از آن صحبت شده بود، رسم کرده و اعتبار آن را با کمیت و کیفیت واکنش قیمت (پیکان‌های سبز و قرمز) به سطوح مختلف آن ازجمله میدچنل بررسی می‌کنیم.

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۳۰ آذر (۲۰ دسامبر)

با استناد به مدل چرخه عمر حباب‌ها، تا ۱۰۰ روز آینده یعنی تا تاریخ ۲۴ ماه مارس سال ۲۰۲۱ میلادی، احتمال رشد قیمت بیت کوین تا ۴۰,۰۰۰ دلار وجود خواهد داشت. با این حرکت ممکن است قیمت خود را دوباره به میدچنل این کانال برساند. البته در توضیحات این مدل، اشاره به خروج قیمت از کانال لگاریتمی شده است که با توجه به اهداف سرسام‌آور آن، در حال حاضر کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

در همین تایم فریم در نمودار لگاریتمی، اگر به وضعیت قیمت توجه کنیم متوجه برخورد آن به میدچنل کانال جدید می‌شویم. این امر احتمال بازگشت و اصلاح قیمت را هشدار می‌دهد. از طرفی این حرکت، احتمال نوسانات آن را به بالای سطوح فعلی نفی نمی‌کند. این نوسانات طی هفته‌های آینده ممکن است به‌صورت فتیله شمع در این تایم فریم قابل مشاهده باشد.

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۳۰ آذر (۲۰ دسامبر)

حال اگر از دیدگاه بلندمدت فاصله گرفته و به تایم فریم یک‌ساعته مراجعه کنیم، با توجه به حرکات قیمت (پرایس اکشن)، شاهد الگوی تری درایو (Three Drive) می‌شویم.

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۳۰ آذر (۲۰ دسامبر)

در گذشته شاهد این الگو در قیمت بیت کوین بوده‌ایم. برای مشاهده نمونه این الگو در قیمت بیت کوین و توضیحات کامل آن به تحلیل مربوطه مراجعه کنید. به هر حال این الگو هدف کوتاه مدت ۲۴,۴۷۰ دلاری بیت کوین را نشان می‌دهد و پس از آن انتظار ریزش قیمت را خواهیم داشت. شاخص قدرت نسبی (RSI) نیز در حال نمایش واگرایی‌های منفی (-RD) متوالی است.

پیشنهاد نهایی این است که با تنظیم بهینه حد ضرر، ریسک خود را در معاملات کنترل کنید و با ورود و خروج پله‌ای در حمایت و مقاومت‌ها، سرمایه خود را مدیریت کنید. اگر دانش کافی برای معامله‌گری در اختیار ندارید، از ورود به معاملات خودداری کنید و با مراجعه به بخش آموزش تحلیل بازار به‌تدریج این دانش را فرا گیرید. این تحلیل نباید به‌عنوان سیگنالی مبنی بر خرید یا فروش در نظر گرفته شود.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *