1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۲۲ اردیبهشت (۱۱ می)

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۲۲ اردیبهشت (۱۱ می)

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۲۲ اردیبهشت (۱۱ می)

قیمت بیت کوین در چند روز گذشته به مقاومت روانی ۱۰,۰۰۰ دلار رسید، اما بلافاصله از این سطح پس زده شد. در حالی که همه در حال آماده شدن برای صعود قیمت بودند، قیمت بیت کوین با سقوط ۱۵ درصدی به سطح ۸,۱۳۰.۵۸ دلار رسید. در زمان ویرایش این نوشته، بیت کوین در قیمت ۸,۹۰۰ دلار در نوسان است و ارزش بازار آن ۱۵۹ میلیارد دلار است. در همین حین، با توجه به اینکه شاخص حرص و طمع به بالاتر از ۵۰ رسیده است، برای اولین بار در طی سه ماه گذشته، احساسات بازار در حال تغییر از ترس به سمت طمع است.

در کمتر از چند ساعت مانده به هاوینگ، بیت کوین همچنان در سطوح قیمتی بالایی قرار دارد ولی نوسانات اخیر در قیمت این ارز دیجیتال به نسبت روزهای قبل کمتر شده است. ترس از جا ماندن یا عقب افتادن (FOMO)، نیز رو به افزایش است و همین امر باعث می‌شود مردم مشتاقانه شروع به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بکنند. سرمایه‌گذاران جدید نیز معمولاً با توجه به هیجاناتی که اکثراً حول هاوینگ و رشد قیمت بعد از این رویداد می‌چرخد، جذب بازار می‌شوند. در نتیجه این افراد با انتظار رشد کوتاه‌مدت قیمت، وارد بازار خواهند شد.

در کنار این عوامل، معمولاً افراد در کشورهایی که از یک بحران اقتصادی رنج می‌برند، نه تنها به ارزهای دیجیتال به عنوان راهی برای حفظ ثروت، بلکه به عنوان ابزاری برای انجام معاملات بین‌المللی نگاه می‌کنند. هنگامی که ارز ملی یک کشور به سرعت ارزش خود را از دست می‌دهد، طبیعی است که افراد به دنبال گزینه‌های جایگزین برای حفظ ارزش سرمایه خود باشند.

به هر حال اکثریت فعالان بازار ارزهای دیجیتال معتقدند که پتانسیل مالی رشد بیت کوین به دلیل تعدادی از متغیرهای فنی که ارزیابی آن‌ها دشوار است، در کوتاه‌مدت به طور دقیق مشخص نیست. به علاوه، با توجه به ارزش فعلی قیمت بیت کوین که در سطوحی پایین‌تر از سال ۲۰۱۷ قرار گرفته است، بسیاری از افراد که رویای یک‌شبه پولدار شدن داشته‌اند، از بازی خارج شده‌اند. بنابراین اکوسیستم تا حد زیادی در دست کسانی قرار دارد که علاقه‌مند به استفاده از پتانسیل ارزهای دیجیتال برای ایجاد سیستم‌های نوین مالی و سایر موقعیت‌های مشابه هستند.

به نظر می‌رسد که همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده است تا فعالان بازارهای مالی سنتی نیز به ارزیابی مجدد اعتقادات دیرینه‌ی خود بپردازند. به گونه‌ای که بسیاری از شرکت‌ها به بیت کوین به عنوان یک جایگاه ذخیره ارزش نگاه می‌کنند. یک دیدگاه حرکت قیمت را در بلندمدت و پس از هاوینگ در تحلیل تکنیکال گذشته بررسی کردیم، اکنون به بررسی سناریوهای احتمالی قیمت در کوتاه‌مدت می‌پردازیم.

برای درک قدرت مقاومت ۱۰,۰۰۰ دلاری و اینکه چرا احتمال ریزش قیمت از این سطح و قیمت فعلی وجود دارد، به بررسی مقاومت‌های موجود در این سطح در تایم فریم هفتگی بیت کوین می‌پردازیم. به نمودار زیر توجه کنید.

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۲۲ اردیبهشت (۱۱ می)

خط آبی روند اصلی صعودی قیمت بیت کوین و موقعیت کف‌های قیمتی را در چهار سال گذشته نشان می‌دهد. قیمت در ابتدای سال میلادی جاری به زیر این خط روند رفته است و صعود اخیر قیمت تا ۱۰,۰۰۰ دلار، پولبک (بازگشت قیمت) به این خط محسوب می‌شود. بنابراین این خط به عنوان مقاومت دینامیک بلندمدت و سنگین برای قیمت است و به علاوه در همین ناحیه‌ شاهد مقاومت‌های استاتیک یا نقطه‌ای (مشخص شده با پیکان قرمز) نیز هستیم.

دیدگاه دیگری که در همین تایم‌فریم به مقاومت این سطح مهم اشاره می‌کند، توافق خط روند نزولی (خط قرمز) و خط کانال نزولی (مشخص شده با رنگ آبی) در تایید استحکام این مقاومت است. نکته‌ی دیگر در همین نمودار الگوی کلاسیک مثلث نزولی است. در سناریوی صعود، قیمت ضلع بالای مثلث در ۱۰,۰۰۰ دلار شکسته و به سمت اهداف بالاتر مطابق تحلیل گذشته حرکت می‌کند.

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۲۲ اردیبهشت (۱۱ می)

برای بررسی سطوح حمایت در ریزش، به تایم‌فریم روزانه مراجعه می‌کنیم. واگرایی مخفی منفی (HD-) در اندیکاتور مکدی در این تایم‌فریم، تایید دیگری برای ادامه‎‌ی نزول قیمت است. سطوح حمایتی نیز به ترتیب در شکل نمایش داده شده‌اند.

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۲۲ اردیبهشت (۱۱ می)

جمع‌بندی

با وجود اینکه نظر اکثر تحلیل‌گران آغاز روند صعودی قیمت در بلندمدت است، در کوتاه‌مدت با توجه به برخورد قیمت بیت کوین به مقاومت مهم ۱۰,۰۰۰ دلار، احتمال اصلاح قیمت وجود دارد. سطوح حمایتی در اصلاح قیمت به ترتیب ۷,۷۰۰، ۷,۰۰۰ الی ۷,۲۰۰ و در نهایت ۶,۲۶۰ دلار هستند. انتظار بازگشت قیمت به روند صعودی از یکی از این سطوح اصلاحی را داریم. شایان ذکر است که بازگشت از سطوح اصلاحی بالاتر با توجه به قدرت روند صعودی، احتمال بیشتری خواهد داشت.

طبق تحلیل گذشته بیت کوین، در بلندمدت دیدگاه همچنان صعودی است و این دیدگاه با شکست مقاومت مهم ۱۰,۰۰۰ دلار، فعال و تایید خواهد شد. با شکست خط روند منفی در ۱۰,۰۰۰ دلار مشابه دو هاوینگ گذشته، انتظار رشد قیمت در بلندمدت تا اهدافی مانند ۱۴,۰۰۰ دلار و بالاتر را خواهیم داشت.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *