2024/04/18

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۲۰ آذر (۱۰ دسامبر)

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۲۰ آذر (۱۰ دسامبر)

بیت کوین و چندین آلت کوین دیگر از کف روزانه خود بازیابی قیمت داشته‌اند که این نشانه‌ای مبنی بر وجود تقاضای قوی و سالم در سطوح پایین‌تر است.

به گزارش کوین تلگراف، در بخش پرسش و پاسخ اخیر ردیت (Reddit)، ری دالیو (Ray Dalio)، سرمایه‌گذار سرشناس به سرمایه‌گذاران هشدار داده که بعید است سرعت نجومی فعلی چاپ پول در آینده نزدیک متوقف شود، بنابراین نگه‌داشتن پول به‌صورت نقد می‌تواند در نهایت به ضررشان تمام شود. دالیو همچنین گفته است که بیت کوین می‌تواند به‌عنوان یک کلاس تنوع‌سازی دارایی در کنار طلا و سایر دارایی‌های مالی قرار بگیرد.

گزارش جدید صندوق‌ سرمایه‌گذاری کوین شیرز (CoinShares)، نشان می‌دهد که جریان انتقال سرمایه از طلا به حوزه ارزهای دیجیتال ممکن است حتی از مدتی قبل آغاز شده باشد. این گزارش جریان خروجی ۹.۲ میلیارد دلاری از سرمایه موجود در طلا و ورودی ۱.۴ میلیارد دلاری به بازار ارزهای دیجیتال را در یک بازه زمانی یکسان نشان می‌دهد. جالب اینجاست که همراه با بیت کوین، سرمایه‌گذاری در اتریوم نیز توجهات را به خود جلب کرده است.

درحالی‌که مؤسسات در حال افزایش تزریق سرمایه خود به این فضا هستند، مایک نووگراتز، مدیرعامل شرکت گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital)، اخیراً طی مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان اذعان داشته است که سرمایه‌گذاران باید حدود ۵٪ از ارزش خالص دارایی‌های خود را در بیت کوین و مقداری دیگر را در اتریوم سرمایه‌گذاری کنند. وی احتمال اصلاح قیمت سی الی چهل درصدی قیمت بیت کوین را رد نکرده، اما ادعا کرده است که قیمت به صفر نخواهد رسید.

در همین راستا تایلر و کامرون وینکلواس، دوقلوهای مشهور حوزه بیت کوین و مدیران ارشد صرافی جمینی، به شرکت‌کنندگان جشنواره فین‌تک سنگاپور توصیه کردند که دانش خود را در مورد بیت کوین با آموزش افزایش دهند، زیرا معتقدند که قیمت بیت کوین در آینده به رقم عجیب ۵۰۰,۰۰۰ دلار خواهد رسید. در عین حال که این تصویر بلندمدت صعودی به نظر می‌رسد، معامله‌گران خرد ممکن است در شرایطی مثل سقوط شدید قیمت طی دو روز گذشته، با رویکرد HODL کردن (خرید و نفروختن یک ارز دیجیتال) با مشکلاتی مواجه شوند.

حال در ابتدای بحث تحلیل تکنیکال قصد داریم شما را با یکی از افراد تأثیرگذار علم تحلیل تکنیکال آشنا کنیم. توماس بالکوفسکی (Thomas N. Bulkowski) به‌ اعتقاد بسیاری از معامله‌گران، یکی از برجسته‌ترین نویسندگان جهان در حوزه الگوهای نموداری است. وی سرمایه‌گذاری موفق و معامله‌گری با بیش از سی سال تجربه در بازار سهام است. سالنامه معامله‌گران سهام، کتاب تحسین‌برانگیز آقای بالکوفسکی به نام دایره‌المعارف الگوهای نموداری در سال ۲۰۰۳ را به‌عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب کرده است. الگویی که در ادامه قصد مطالعه آن را داریم در وب‌سایت آقای بالکوفسکی تحت عنوان مثلث متقارن نیمه‌کاره (Busted Symmetrical Triangles) معرفی شده است. اکثریت معامله‌گران الگوی مثلث متقارن را الگوی ادامه‌دهنده روند می‌شناسند اما نحوه خاصی از حرکت قیمت بعد از بریک اوت، ما را با الگویی دیگر تحت عنوان مثلث متقارن نیمه‌کاره آشنا می‌کند.

امکان شکست قیمت به خارج از الگو یا به‌اصطلاح بریک اوت قیمت در این الگو از هر جهتی امکان‌پذیر است. هنگامی‌که قیمت کمتر از ۱۰ درصد نوسان کرده، جهت خود را تغییر می‌دهد و در جهتی مخالف جهت بریک اوت بسته می‌شود، الگو نیمه‌کاره می‌ماند. بالکوفسکی به‌منظور بهبود ریسک و اطمینان بیشتر، از سقف و کف اصلی مثلث برای تشخیص نیمه‌کاره بودن الگو استفاده می‌کند. به‌هرحال بریک اوت از اضلاع مثلث نیز در نظر گرفته می‌شود.

الگوی مثلث متقارن در یک بازار صعودی در ۳۰ درصد اوقات نیمه‌کاره می‌ماند و اغلب از پایین شکسته می‌شود.

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۲۰ آذر (۱۰ دسامبر)

قیمت در نقطه A از این الگو بریک اوت کرده و سپس تا نقطه B ریزش می‌کند. این حرکت (از A تا B) کمتر از ۱۰ درصد است. قیمت از B چرخش کرده و دوباره به داخل الگو حرکت می‌کند و در نقطه C (بالای سقف اصلی مثلث) بسته می‌شود. در چنین شرایطی گفته می‌شود که الگو نیمه‌کاره مانده است چرا که هدف اصلی الگو را در مسیر نزول ندیده است. قیمت در نهایت به‌اندازه حداقل ۱۰ درصد رشد می‌کند و در نقطه D الگوی مثلث متقارن نیمه‌کاره همراه با هدف آن تکمیل می‌شود. حال به قسمت جالب ماجرا می‌رسیم.

به نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم چهارساعته توجه کنید. قیمت مشابه حرکات تصویر قبل را تا نقطه B نشان می‌دهد. قیمت در نقطه A از الگو خارج شده و به‌مقدار ۵.۴۷ درصد تا نقطه B ریزش داشته است و در وضعیت فعلی در تلاش برای بازگشت به الگو است. در نهایت با توجه به این الگو و اهداف آن می‌توان انتظار رشد قیمت بیت کوین را تا ۱۹,۷۹۰ دلار (نقطه C) و ۲۱,۷۸۰ دلار (نقطه D) داشت. البته در تحلیل تکنیکال همه الگوها بر پایه اصل تکرار تاریخ هستند و با قطعیت نمی‌توان وقوع یک الگو را اعلام کرد و تنها احتمالات با توجه به شواهد نموداری بررسی می‌شوند.

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۲۰ آذر (۱۰ دسامبر)

در کنار دید کلاسیک، اگر در همین تایم فریم به‌سراغ هم‌نشینی سطوح اصلاحی فیبوناچی دو موج مختلف قیمت بیت کوین برویم، متوجه هم‌نشینی این سطوح در ۱۷,۷۰۰ و ۱۸،۵۰۰ دلار (مشخص‌شده با پیکان‌های آبی) می‌شویم. قیمت از سطح ۶۱.۸ درصد اصلاحی موج صعودی اخیر قیمت در ۱۷,۷۰۰ دلار به سمت بالا جهش کرده است. این نقطه در واقع همان نقطه B در الگوی مثلث متقارن نیمه‌کاره است. در وضعیت فعلی نیز با مقاومت محکم ۱۸,۵۰۰ دلار رو‌به‌رو هستیم، بنابراین احتمال نوسانات کوتاه مدت قیمت در این محدوده به‌منظور پرشدن ظرف زمان وجود خواهد داشت.

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۲۰ آذر (۱۰ دسامبر)

اگر پس از این نوسانات، مومنتوم (شتاب) صعودی قیمت نفس تازه‌ای بگیرد و به‌سرعت قیمت را به بالای ناحیه مقاومتی ۱۸،۵۰۰ الی ۱۹,۰۰۰ دلار برساند، این امر می‌توان مهر تأییدی بر اهداف الگوی مثلث در ۱۹,۷۹۰ دلار (نقطه C) و ۲۱,۷۸۰ دلار (نقطه D) باشد. واگرایی مخفی مثبت (+HD) در اندیکاتور RSI نیز ادامه روند صعودی را هشدار می‌دهد.

در طرف مقابل اگر قیمت در زیر حمایت ۱۷,۷۰۰ دلاری خود تثبیت شود، ایستگاه‌های بعدی قیمت به‌ترتیب ۱۷,۱۶۰ و ۱۶,۵۴۰ دلار خواهد بود. در آخر توجه داشته باشید در وضعیتی که اخیراً توجه افراد بسیار زیادی به این بازار جلب شده است، امکان دستکاری در بازار از این پس زیاد خواهد بود، همان‌گونه که بارها شاهد این موضوع بوده‌ایم. بنابراین حتماً با آموزش دیدن چه در مباحث تحلیلی چه مدیریت سرمایه، از دارایی‌های خود حفاظت کنید.

پیشنهاد نهایی این است که با تنظیم بهینه حد ضرر، ریسک خود را در معاملات کنترل کنید و با ورود و خروج پله‌ای در حمایت و مقاومت‌ها، سرمایه خود را مدیریت کنید. اگر دانش کافی برای معامله‌گری در اختیار ندارید، از ورود به معاملات خودداری کنید و با مراجعه به بخش آموزش تحلیل بازار به‌تدریج این دانش را فرا گیرید. این تحلیل نباید به‌عنوان سیگنالی مبنی بر خرید یا فروش در نظر گرفته شود.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *