1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

تا ساعاتی دیگر برای ممنوعیت بیت کوین در اروپا رأی‌گیری می‌شود

تا ساعاتی دیگر برای ممنوعیت بیت کوین در اروپا رأی‌گیری می‌شود

تا ساعاتی دیگر برای ممنوعیت بیت کوین در اروپا رأی‌گیری می‌شود

قرار است تا ساعاتی دیگر در پارلمان اروپا برای ممنوعیت ارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات کار رأی‌گیری شود. رأی مثبت نمایندگان پارلمان به این طرح می‌تواند به‌معنای ممنوع‌شدن بیت کوین در بازارهای اروپایی باشد.

به گزارش کوین دسک، تا ساعاتی دیگر، نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا، برای تصویب قانونی که می‌تواند عملاً به‌معنای ممنوعیت بیت کوین باشد، رأی‌گیری خواهند کرد. با این حال، نتیجه این رأی‌گیری کاملاً نامشخص است.

کمیته امور اقتصادی و پولی پارلمان اروپا قرار است درباره پیش‌نویس چهارچوب پیشنهادی مرتبط با بازار دارایی‌های دیجیتال رأی‌گیری کند. این چهارچوب پیشنهادی یا همان «MiCA» در واقع مجموعه قوانین گسترده اتحادیه اروپا برای کنترل ارزهای دیجیتال هستند.

این پیش‌نویس حاوی یک بند جدید است که به نظر می‌رسد استفاده از ارزهای دیجیتال با فرایند محاسباتی پرمصرف را که به‌عنوان اثبات کار شناخته می‌شود، محدود می‌کند. با این حال، به‌گفته افرادی که با این موضوع آشنایی دارند، اگرچه رأی‌گیری همچنان یک خطر بالقوه به حساب می‌آید، ممکن است برخی از اعضای این کمیته به چنین قانونی رأی منفی دهند.

کوین دسک روز گذشته نیز عنوان کرده بود که مقررات موردبحث، از تمامی دارایی‌های دیجیتال می‌خواهد تا پیش از صدور، عرضه یا پذیرش برای تجارت در اروپا، از «حداقل استانداردهای پایداری زیست‌محیطی اتحادیه اروپا برای سازوکار اجماع اعتبارسنجی تراکنش‌های خود» استفاده کنند. یعنی تنها ارزهایی اجازه عرضه در بازار صرافی‌های مجاز اروپایی را خواهند داشت که از مدل اجماع مورد تأیید اتحادیه اروپا (اثبات سهام) در شبکه خود استفاده کنند.

برای ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم که از قبل در اتحادیه اروپا معامله می‌شده‌اند، این قانون یک طرح برای حذف تدریجی آنها پیشنهاد کرده است تا مکانیسم اجماع خود را از اثبات کار به روش‌های دیگری که انرژی کمتری مصرف می‌کنند، مانند اثبات سهام، تغییر دهند.

برنامه‌هایی برای انتقال اتریوم به مکانیسم اجماع اثبات سهام وجود دارد؛ اما هنوز مشخص نیست که آیا همین گزینه برای بیت کوین نیز در دسترس است یا خیر. علاوه بر این، حتی اگر چنین امکانی وجود داشته باشد، احتمالاً بخشی از جامعه بیت کوین با تغییر سازوکار شبکه مخالفت خواهد کرد.

این طرح قانونی تاکنون با واکنش سریع جامعه ارزهای دیجیتال در سراسر جهان مواجه شده است.

جرمی الایر (Jeremy Allaire)، بنیان‌گذار شرکت خدمات پرداختی سیرکل پی (Circle Pay)، در توییتر خود گفته است:

این رأی‌گیری در اتحادیه اروپا بسیار حیاتی است. اینکه چنین پیشنهادی تا اینجای کار دوام آورده، فوق‌العاده نگران‌کننده است و بعید می‌دانم بتوان در برابر دلایلی که اتحادیه برای انجام این کار دارد، مقاومت کرد.

تعدادی از نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا برای ممنوعیت ارزهای دیجیتال با مکانیسم اثبات کار فشار آورده‌اند، زیرا نگرانی‌هایی از مصرف بالای انرژی، حتی در صورت استفاده از انرژی تجدیدپذیر در ماینینگ وجود دارد. آنها می‌ترسند به‌جای شبکه ملی برق که برای استفاده عمومی در نظر گرفته می‌شود، انرژی‌های تجدیدپذیر به‌سمت شبکه‌های بلاک چینی مبتنی بر اثبات کار هدایت شوند.

نسخه قبلی این ماده پیشنهاد می‌کرد ارزهای دیجیتال با مکانیسم اثبات کار، از ژانویه ۲۰۲۵ (دی ۱۴۰۳) در اتحادیه اروپا ممنوع شوند. این ماده قبل از اینکه نسخه اصلاح‌شده آن وارد پیش‌نویس اخیر شود، به‌دنبال انتقاد طرفداران ارزهای دیجیتال حذف شد.

استفان برگر (Stefan Berger)، نماینده پارلمان اتحادیه اروپا که مسئولیت نظارت بر محتوا و پیشرفت چهارچوب MiCA را بر عهده دارد، در تلاش است تا بر سر محدودکردن اثبات کار به یک توافق جامع برسد.

برگر در مصاحبه‌ای با کوین دسک در ماه فوریه (بهمن) با اشاره به احزاب سیاسی که بحث انرژی را پیش می‌کشند، گفت:

همان طور که می‌بینید، احزاب اروپایی سبزها (The Greens) و سوسیالیست‌ها، از ماهیت فناوری اثبات کار و مصرف بالای انرژی آن انتقاد می‌کنند و می‌گویند که مصرف انرژی بیت کوین از کل کشور هلند بیشتر است.

برگر همچنین در آن زمان گفته بود که فکر می‌کند هدف چهارچوب MiCA، قانون‌گذاری برای ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک دارایی است و این قانون قصد ندارد مشکلات قوانین مرتبط با فناوری یا انرژی را حل‌وفصل کند.

این پیش‌نویس پس از رأی‌گیری پارلمان اتحادیه اروپا، برای مذاکرات سه‌گانه میان کمیسیون، شورا و پارلمان اروپا ارسال خواهد شد.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *