سایت ارزی (Arzee)/ مدیر عامل اتحادیه دامداران گفت: هم اکنون دامداران ۱۰۰ درصد نهاده مورد نیاز را از بازار آزاد تامین می‌کنند.

مجتبی عالی از کمبود نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: هم اکنون دامداران در تامین نهاده‌های دامی با بحران جدی روبه‌رو هستند، به طوری که ۱۰۰ درصد نهاده مورد نیاز را از بازار آزاد تامین می‌کنند.

او قیمت کنونی هر کیلو ذرت در بازار آزاد را ۶ هزار تومان، کنجاله سویا را ۹ هزار تا ۱۰ هزار تومان و جو را ۶ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به مشکلات کمبود بارش، خشکسالی و نبود مرتع، تابستان بسیار سختی را پیش رو خواهیم داشت که اگر در تابستان یونجه کاری نشود و علوفه کاه مورد نیاز به دست نیاید، با چالش جدی در بازار گوشت روبه‌رو خواهیم بود.
عالی ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت گذاری گوشت و دام باید لحظه‌ای انجام شود.

کاهش ۲۵ درصدی تولید شیرخام در راه است
این مقام مسئول قیمت تمام شده هر کیلو گوشت گوساله را ۱۲۰ هزار تومان و گوشت گوسفند را ۱۴۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون هر کیلو گوشت گوسفند با نرخ ۱۰۰ هزار تومان و گوشت گوساله با نرخ ۹۰ هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود.
به گفته او، با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار و نبود تقاضا، افزایش قیمت منجر به کاهش سرانه مصرف می‌شود، حال نمی‌دانیم مسئولان ذی ربط می‌خواهند در راستای حمایت از دامدار چه اقدامی انجام دهند؟، چرا که امکان گفتن مشکلات برای ما به عنوان مسئول اتحادیه دامداران به وزیر و معاون وزیر وجود ندارد.
مدیرعامل اتحادیه دامداران در پایان با بیان اینکه سال گذشته ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن شیرخام در کشور تولید شد، تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و چالش تامین نهاده پیش بینی می‌شود که تولید ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یابد.