سایت ارزی (Arzee)/ وزیراقتصاد گفت: در ۱۰ ماه اول امسال ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه تامین مالی شده است.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: تامین مالی از طریق بازار سرمایه در ۱۰ ماه اول امسال ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است که مقدار تامین مالی در مجموع سال گذشته در این بازار به ۲۶۴ هزار میلیارد تومان رسید. امیدوار هستیم در سال ۱۴۰۰ این مقدار به هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برسد و خیز و جهشی در رشد اقتصادی کشور داشته باشیم.

او گفت: بازار پول و بازار سرمایه باید دوشادوش هم فعالیت کرده و به اقتصاد کشور کمک کنند. وزارت صمت و وزارت اقتصاد باید یار و کمک بخش خصوصی باشند. باید در بازار‌های جهانی در حوزه های مختلف جایگاه پیدا کنیم.

دژپسند بیان کرد: در نخستین جلسه شورای گفت و گو که حضور پیدا کردم اعلام کردم باید امسال هزار میلیارد تومان تامین مالی در اقتصاد داشته باشیم که ۵۰ درصد آن از طریق بازار سرمایه اتفاق افتاد این در حالیست که کل تامین مالی بازار سرمایه در سال گذشته ۲۶۴ هزار میلیارد تومان بوده است. مابقی هم باید از طریق مشارکت بخش خصوصی و یا رشد صادرات غیرنفتی و دیگر راهکار‌های موجود باشد.

وزیر اقتصاد گفت: یکی از آرزو‌های ما این بود که کشور را از وابستگی مطلق به نفت رها کنیم که امروز این مهم اتفاق افتاد و حجم صادرات غیرنفتی، گوی سبقت را از صادرات نفت خام ربوده است. در دوره‌ای صادرات غیر نفتی تنها ۲ درصد، سهم از کل صادرات کشور را داشت، اما امروز در شرایط جنگ اقتصادی صادرات غیر نفتی بسیار بیشتر از صادرات نفت خام است و اگر دشمنان از دشمنی دست بردارند این سهم بسیار بیشتر نیز خواهد شد.

او گفت: با اجرای سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی سهم تولید در تصدی گری‌ها بسیار کاهش پیدا کرده است؛ اگرچه سیاست‌های اصل ۴۴ آنگونه که شایسته بود محقق نشد، اما مسیری را پیش روی ما قرار داد تا بتوانیم بهتر از گذشته گام برداریم ضمن اینکه امروز بخش خصوصی ما مستقل است و به خارج و همچنین به دولت وابسته نیست.

دژپسند گفت: ما امروز از فرصت‌های پیش رو استفاده می‌کنیم تا سهم اقتصاد کشورمان را در اقتصاد بین‌المللی افزایش دهیم ضمن اینکه باید بتوانیم با همراهی و همدلی دولت و بخش خصوصی فشار‌های موجود بر مردم را که واقعاً محسوس است کاهش دهیم تا همه فعالیت‌های ما به افزایش رفاه در جامعه منجر شود. با پیروزی انقلاب اسلامی شاهد مشارکت مردم و بخش خصوصی در نظام تصمیم گیری کشور هستیم که شورای گفت و گو نیز از ثمرات همین تفکر است.

وزیر اقتصاد افزود: تصمیماتی که امروز دولت در مجامع مختلف اتخاذ می‌کند در اجرای آن مشارکت بخش خصوصی، حضور دارد خواه در شورای گفت و گو باشد و خواه در کمیسیون‌های اقتصادی دولت، نمایندگان بخش خصوصی حضور دارند.

وزیر اقتصاد افزود: نوع تصمیمات استانی متفاوت از تهران است و همین موضوع باعث شده تا روند کار بخش خصوصی و دولت در استان ها نیز متفاوت باشد.

وی ادامه داد: شورای گفت وگو یکی از مهم ترین برنامه های وزارت اقتصاد است و به برگزاری جلسات آن حتی در استان ها اصرار زیادی داریم چراکه در تصمیمات اقتصادی کشور اثر بخش است.

دژپسند مطرح کرد: اعتقاد داریم که بخش خصوصی بیشتر از اینها ظرفیت دارد و فعالان اقتصادی باید بیشتر از وضعیت فعلی در تصمیمات کشور حضور پیدا کنند و تاثیر داشته باشند.

وی بیان کرد: به هر حال حضور بخش خصوصی در دولت و تصمیم گیری ها بیش از پیش احساس می شود و این روند رو به افزایش است همچنین اعضای اتاق بازرگانی نیز از اینکه در تصمیم گیری ها نقش دارند، رضایت خاطر دارند.