سایت ارزی (Arzee)/ طرح احداث نیروگاه ملی با واحدهای پیشرفته ساخت داخل پارسال از سوی وزارت نیرو مطرح شد، امسال این نیروگاه قرار است قبل از به پایان رسیدن سال در یکی از نیروگاه‌های موجود اجرایی شده و بخشی از برق کشور را با توان داخلی تامین کند.

مهرماه پارسال بود که معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: طرح اجرای نیروگاه ملی با استفاده از همه توان داخلی تا پایان امسال ارائه می‌شود.
به گفته «همایون حائری»، در این طرح همه تجهیزات نیروگاهی با استفاده از توان متخصصان داخلی و بدون نیاز به تجهیزات خارجی ساخته خواهد شد.
حالا وزارت نیرو در گزارشی آورده که طرح نیروگاه ملی با واحدهای پیشرفته ساخت داخل منطبق با شرایط اقلیمی نقاط مختلف کشور و با اهداف افزایش توان، افزایش راندمان، انطباق با شرایط زیست محیطی وکاهش مصرف‌آب، کنترل آلاینده‌ها، کاهش هزینه‌های احداث و بهبودبازه‌های تعمیرات طی مطالعه‌ها و بررسی‌های علمی و کارشناسی و طرح‌های ابتکاری تهیه شده است.
عملیات اجرایی نخستین نمونه این نیروگاه با استفاده از توربین گازی پیشرفته ساخت داخل( MGT۷۵ )با راندمان ۶۰درصد در یکی از نیروگاه‌های کشور قبل از پایان آغاز خواهد شد.
«محسن طرزطلب»، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران چندی پیش در باره طرح نیروگاه ملی گفت: یکی از برنامه‌های مهم شرکت در سال ۹۹، آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین نیروگاه ملی با راندمان ۶۰ درصد است.
وی افزود: طرح نیروگاه ملی با سرمایه‌گذاری شرکت تولید نیروی برق حرارتی و توسط گروه مپنا در حال پیگیری است تا با تامین ساختار و منابع مالی مورد نیاز این طرح در یکی از نیروگاه‌های کشور اجرایی شود.
اجرایی شدن طرح نیروگاه ملی در دولت تدبیرو امید بیانگر توان بالای متخصصان داخلی برای ساخت نیروگاهی با همه امکان های داخلی است.
نیروگاه ملی خواهد توانست برق مورد نیاز کشور را بدون وابستگی به تجهیزات خارجی تامین کرده و نقش بی بدیلی در به نمایش گذاشتن توان داخلی داشته باشد.
اجرای این نیروگاه توان نیروگاه های کشور را به طرزچشمگیری افزایش خواهد داد.