سایت ارزی (Arzee)/ تشدید شیوع ویروس مرگبار کرونا که هر روز به شمار قربانیان آن افزوده می‌شود، سبب بروز اختلال در زنجیره تامین مواد غذایی در جهان شده و آمارها نشان می دهد کاهش شمار نیروی کار در بخش کشاورزی بدنبال داشته است.

شیوع ویروس کرونا در جهان حدود ۶ ماه پیش آغاز شد و مردم جهان که خود را برای قرنطینه آماده می‌کردند،‌ سراسیمه به سوی فروشگاهها شتافتند و ذخیره‌سازی مواد غذایی از جمله آرد آغاز شد.
ابتدا تصور عمومی این بود که اختلالی در عرضه مواد غذایی به وجود آید،‌ اما کم‌کم فروشندگان و مقام های ذیربط اعلام کردند که کمبود مواد غذایی وجود ندارد و التهاب خرید مواد غذایی و انبار سازی آن، کم‌کم فروکش کرد.
مساله‌‎ای که در چند ماه نخست شیوع این بیماری در جهان بوجود آمد؛‌ ایجاد تغییر در رساندن مواد غذایی از مزرعه به سفره مردم بود، زیرا فعالیت وسایل حمل‌ونقل و پروازهای هوایی به حال تعلیق درآمده بود و تحویل مواد غذایی تازه تا چند وقت دستخوش تغییرات شد.
کارشناسان معتقدند: بحران کرونا در دراز مدت و اعمال قرنطینه، تاثیراتی را بر امنیت غذایی جهان خواهد گذاشت و جمعیت آسیب پذیر جهان را با ناامنی غذایی روبرو خواهد ساخت.
اکنون به سبب تداوم قرنطینه در برخی از کشورها،‌ میلیون‌ها نفر از کارکنان رستوران‌ها، صنعت گردشگری، هتل‌ها، صنعت هواپیمایی از کار بیکار شده ‌اند و بیم آن می‌رود با بروز موج دوم کرونا و توسعه بحران اقتصادی، به شمار بیکاران افزود شود.

هشدار فائو درباره آسیب‌ تاثیرات منفی ویروس کرونا به کارگران غیررسمی
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هشدار داد که در بسیاری از کشورهای جهان، کارگران غیررسمی، جمعیت‌های آسیب‌پذیر شهرنشین و دیگر اقشاری که وابستگی زیادی به فعالیت بازارها دارند احتمالا در معرض آسیب‌ تاثیرات منفی ویروس کرونا قرار خواهند گرفت.
تاثیرها می‌توانند به شکل بالقوه خانوارهای آسیب‌پذیر را به سوی اتخاذ شیوه هایی مانند کاهش شمار وعده‌های غذایی، افزایش نرخ ترک تحصیل، کاهش امکانات در دسترس برای پوشش هزینه‌های مرتبط با سلامت و پزشکی و … سوق دهند.
فائو تصریح کرد: منطقه آسیا و اقیانوسیه، از افغانستان در غرب، تا مناطق پر جمعیت جنوب و جنوب شرق آسیا و جزایر پاسیفیک باید راهکارها و رویکردهای جدید برای مقابله با بیماری ویروس کرونا، رشد سوءتغذیه و تأثیرات تغییرات اقلیمی بیابند.
به گفته « جونگ‌جین کیم» دستیار مدیر کل و نماینده فائو در منطقه آسیا و اقیانوسیه، امروز باید شرایط پیش‌روی خود و اینکه جهان و منطقه را بازشناسیم و اینکه تغییر شرایط را بپذیریم و در رویارویی با این چالش‌ها، باید راه‌های جدیدی را برای حرکت روبه‌جلو و تضمین امنیت غذایی پایدار بیابیم؛ همچنین برای مقابله با تهدیدهایی که ممکن است در آینده شکل بگیرند آماده شویم.
روند کند اقتصاد جهانی موجب از دست رفتن گسترده فرصت‌های شغلی و در پی آن کاهش شدید درآمدها و کمک‌های مالی در آسیا و اقیانوسیه شده است.
فائو در گزارش خود آورده، مجموع این عوامل ممکن است باعث آن شود تا تهیه و دسترسی به غذا، بویژه غذاهای مغذی، برای برخی اقشار جامعه از جمله افراد فقیر و همچنین گروه‌های آسیب‌پذیر، شامل زنان، کودکان و افراد توان‌یاب به‌مانند گذشته مقرون‌به‌صرفه و امکان‌پذیر نباشد.
واقعیت اینکه در چند ماه گذشته تولید کشاورزی و زنجیره تأمین مواد غذایی کمتر تحت تأثیر قرار گرفته و قیمت‌های بین‌المللی بازار مواد غذایی تغییرات شدیدی را تجربه نکرده است، فائو هشدار می‌دهد هرگونه اختلال یا فروپاشی احتمالی در نظام‌های بازاریابی، حمل‌ونقل و تجارت بر اثر همه‌گیری جهانی بیماری ویروس کرونا می‌تواند موجب کمبود یا دسترسی ‌نداشتن به مواد غذایی در برخی مناطق در برخی بازه‌های زمانی شود.

کشورهای فقیر، فقیرتر شدند
این گزارش همچنین نشان می‌دهد که کشورهایی که درگیری های نظامی دارند، یا پدیده پناهجویان آنها تحت تاثیر قرار داده و یا به‌طور ویژه در معرض بلایای طبیعی شدید قرار دارند، وضعیتی شکننده‌تر دارند.
فائو افزوده است، کشورهای مزبور احتمالا تحت تأثیر شدید بیماری ویروس‌کرونا قرار گرفته‌اند و در نتیجه وضعیت وخیم‌تری را از نظر ناامنی غذایی و سوءتغذیه تجربه می‌کنند.
به گزارش تارنمای سازمان ملل، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در گزارشی هشدار داد که شیوع کرونا می‌تواند موجب افزایش شمار افراد گرسنه در جهان شود به نحوی که تا پایان ۲۰۲۰ باعث گرسنگی بیش از ۱۳۲ میلیون نفر در جهان شود.
یونسکو در گزارش می افزاید، همزمان با اینکه در پیشرفت‌ها در مقابله با چالش گرسنگی در جهان تاخیر ایجاد شده، شیوع کرونا در حال تشدید آسیب‌پذیری‌ها و ناتوانی سیستم غذایی جهان می‌شود.
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل پیشتر درباره بحران غذایی در جهان و تشدید آن در نتیجه شیوع کرونا هشدار داده بود.
وی ضمن تاکید بر اینکه نظام غذایی جهان شکست خورده و همه‌گیری کووید-۱۹ در حال تشدید اوضاع است، خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از یک وضعیت فوق‌العاده در ارتباط با غذا در جهان شد که ممکن است بر زندگی میلیون‌ها انسان اثر بگذارد.