سایت ارزی (Arzee)/ حدود ۳ روز از مصاحبه جنجالی جروم پاول رئیس بانک مرکزی ایالات متحده گذشت که منجر به تغییراتی در سطح جهان از جمله بازار‌های پولی و مالی و قیمت طلا در سطح جهان شد.

حدود ۳ روز از مصاحبه جنجالی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده) و اشاره وی به تغییر رویه این نهاد پولی می گذرد.
پاول می گوید: هدف‌گذاری نرخ تورم ۲ درصدی فدرال رزرو برای مدتی نادیده گرفته خواهد شد تا با عبور از ۲ درصد، مشوقی برای سرمایه‌گذاری و افزایش تولید و اشتغال باشد. همچنین در دوره افزایش تورم، نرخ بهره آمریکا که پیشتر به حد صفر رسیده، همچنان ثابت نگاه داشته خواهد شد.
در پی اعلام سیاست جدید بانک مرکزی آمریکا، ارزش دلار در برابر یورو ۰.۴۳ درصد تقویت شد و قیمت هر اونس طلا در جریان مبادلات  همان روز ( پنجشنبه)  بازار جهانی طلا نزدیک به ۶۰ دلار کاهش یافت و از آستانه هزار و ۹۸۰ دلار به سطح هزار و ۹۲۰ دلار بازگشت.
همچنین همزمان شاخص صنعتی داوجونز  یک درصد افزایش  یافت. شاخص قیمت سهام ۵۰ شرکت بزرگ‌تر بازار سهام آمریکا (اس اند پی ۵۰۰) هم ۰.۵ درصد بالاتر رفت و به رکورد تاریخی جدیدی دست یافت.

اتفاقات امروز در بازار سرمایه نشات گرفته  از تعطیلات چند روز اخیر بود
علی عباسی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه سایت ارزی (Arzee) جوان در این خصوص اظهار کرد: سیاست های اخیر بانک مرکزی آمریکا، تاثیر چندانی بر بازار سرمایه ندارد. اتفاقات امروز در بازار سرمایه نشات گرفته  از تعطیلات چند روز اخیر بود.
همچنین فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه  در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه سایت ارزی (Arzee) جوان، در تکمیل صحبت های عباسی, گفت: علی رغم تاثیر این تصمیمات بر اقتصاد آمریکا و سایر کشور های اروپایی تاثیر چندانی را بر بازار سرمایه نگذاشت که دلیل این امر را می توان تاثیر تحریمات دو دهه اخیر و عدم مراودات اقتصادی با کشور ایران دانست. تا حدودی می توان گفت که تاثیر این مسئله آنقدر ناچیز بود که امروز در بازار به طور محسوس حس نشد. 

تاثیر اقدام جدید آمریکا  بر بازارهای جهانی 
به دنبال سیاست های جدید بانک مرکزی آمریکا, شاخص بورس آلمان ۰.۴ درصد کاهش یافت و اُفت شاخص ۵۰ شرکت برتر اروپایی (یورو استاکس ۵۰) به ۰.۵۶ درصد رسید. همچنین شاخص بورس ژاپن، نیکی نیز روز پنجشنبه ۰.۳۵ درصد پایین آمد.

چه بلایی برسر قیمت طلا آمد؟
اونس طلا در دقایق اولیه طوری از سخنان پاول استقبال کرد که  طی  ۳۰ دقیقه، بهای هر اونس طلا در بازار‌های جهانی از ۱۹۴۰ دلار تا بالای ۱۹۷۰ دلار جهش کرد. با این حال، پس از این جهش ناگهانی، بازار به شدت نوسانی شد. طلا پس از لمس سطح ۱۹۷۴ دلاری، بار دیگر مسیر را برگشت و به کانال ۱۹۴۰ دلار سقوط کرد؛ یعنی بازگشت به سطح مقاومتی که با قدرت شکسته بود.

هدف آمریکا افزایش ارزش دلار است 
یوسف کاووسی مدیرکل اسبق بازرسی و حسابرسی داخلی بانک مرکزی در گفت و گو با  خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی سایت ارزی (Arzee) جوان، اظهار کرد:   این سیاست برای اقتصاد داخلی کشور آمریکا مفید بود. قرار شد نرخ تورم در آمریکا که تاکنون ۱ تا ۱.۵ درصد بوده، به بالای ۲ درصد افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: زمانی که نرخ تورم بالا رود, تولید داخلی آمریکا افزایش پیدا می کند و در صورت افزایش تولید داخلی اعتبار دلار به مراتب بیشتر خواهد شد. از آن طرف بازار طلا تحت کنترل آمریکا قرار می گیرد. یکی از معضلات کشورهای اروپایی تضعیف قیمت دلار و افزایش بازار طلا است.
کاووسی بیان کرد: زمانی که اجازه رشد تورم به صورت کنترل شده داشته باشد,  به مراتب اشتغال و نرخ رشد  تولید افزایش می یابد. از این  رو دلار ارزش پیدا  می کند و کشش به سمت بازارهای دیگر از جمله طلا کمتر می شود.
مدیرکل اسبق بازرسی و حسابرسی داخلی بانک مرکزی تصریح  کرد: دلار ارز جهانی است؛ در نتیجه قیمت دلار در خارج از آمریکا گران  و در داخل آمریکا ارزان می شود.

کاهش رکود چشم انداز بانک مرکزی آمریکا/ کاهش نرخ بهره انگیز ه تولید بیشتر
میرهادی رهگشای کارشناس اقتصادی اظهار کرد:بعد از شیوع ویروس کرونا اقتصادهای دنیا به سمت رکود حرکت کرد.  هدف دولت ها جهت ایجاد رونق اقتصادی,  استفاده از سیاست های پولی است.
برخی کارشناسان معتقدند دولت نباید در سیاستهای اولیه دخالت کند ولی  این روند در دنیا وجود دارد که بانک مرکزی در این امر دخالت می کند.
وی ادامه داد: افزایش نرخ بهره باعث می شود منابع مالی بانک ها کمتر به سمت سرمایه گذاری طرح های تولیدی برود. طرح های تولیدی وقتی مزیت رقابتی پیدا می کند که نرخ بهره بالا باشد.یکی از اقداماتی که بانک مرکزی در دستور کار قرار داده این است که نرخ بهره را کاهش دهد.
این کارشناس افزود: هدف از کاهش نرخ بهره این است که بانک ها برای وام دادن به بخش های تولید, انگیزه بیشتری داشته باشند. ولی وقتی کشوری مانندآمریکا نرخ بهره را کاهش می دهد به طور کلی انگیزه برای سپرده گذاری دلار کاهش پیدا می کند و کاهش سپرده گذاری دلار به صورت خودکار باعث می شود نرخ برابری دلار با سایر ارزها کاهش پیدا کند.
این تحلیلگر اقتصاد بین الملل معتقد است درحال حاضر نرخ بهره امریکا نزدیک به صفر است؛ یعنی به سپرده های بانکی هیچ سودی تعلق نمی گیرد و بانک ها انگیزه ای برای نگهداری منابع مازاد نداشته باشند و همه را به بخش تولید وام دهند. سپرده گذاری دلاری در آمریکا باعث کاهش نرخ ارز شده و به سود تولید است. همچنین سیاست بانک مرکزی آمریکا این است که چشم انداز رکود را کاهش دهد.

رهگشا در پایان تاکید کرد: وقتی صحبت از افزایش ارز آمریکا می شود، بیشتر در برابر سایر ارزها همچون یورو وین است. بانک مرکزی آمریکا به دنبال این است که نرخ دلار به نسبت سایر ارزها کاهش پیدا کند تا صادرکنندگانی که ارز خارجی بدست می آوردند آن را با دلار بیشتری معاوضه کنند.