2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بیت کوین ۲۲,۰۰۰ دلاری؛ چرا این روند با ۲۰۱۷ فرق می‌کند؟

بیت کوین ۲۲,۰۰۰ دلاری؛ چرا این روند با ۲۰۱۷ فرق می‌کند؟

تحلیل‌گران و کارشناسان بازار معتقدند که جهش اخیر قیمت بیت کوین و رسیدن آن به ۲۲,۰۰۰ دلار، با بازار صعودی سال ۲۰۱۷ که ناشی از ترس از عقب افتادن (FOMO) سرمایه‌گذارن خرد بود، متفاوت است.

به گزارش کوین تلگراف، با عبور از محدوده ۲۰,۰۰۰ دلار، اوج تازه‌ای را در محدوده ۲۲,۰۰۰ دلار ثبت کرد. با اینکه پیدا کردن شباهت میان جهش فعلی و روند صعودی سال ۲۰۱۷ چندان دشوار نیست، اما بسیاری معتقدند که پایه‌های روند فعلی به‌مراتب محکم‌تر از سال ۲۰۱۷ است.

بیت کوین، سرپناه امن سرمایه‌گذاری

از میان دلایل مختلفی که باعث ایجاد روند صعودی قدرتمند فعلی شده است، دیدگاه سرمایه‌گذاران نسبت به بیت کوین، به‌عنوان یک سرپناه امن، از اهمیت بالایی برخوردار است. بر خلاف سال ۲۰۱۷، امروز سرمایه‌گذاران با یک هدف مشخص اقدام به انباشت بیت کوین می‌کنند. عملکرد بیت کوین به‌عنوان یک سرپناه امن برای سرمایه‌گذاری باعث شده است تا بسیاری به‌سمت این ارز دیجیتال کشیده شوند. در این بین سرمایه‌گذاران باهوش و زرنگ نقش بسزایی در این بازار داشتند.

طی چند سال گذشته، بیت کوین به‌عنوان یک ذخیره ارزش کارآمد عمل کرده است. هاوینگ امسال، باعث شد تا ویژگی کمیابی پادشاه ارزهای دیجیتال، بیش از پیش نمایان شود و طرفداران آن به بیشترین حد در تاریخ برسد.

یکی از تحلیل‌گران چینالیسیس (Chainanalysis)، در گزارش ماه گذشته خود نوشت:

کسانی که اولین بار بیت کوین می‌خرند و دیگر خریداران بیت کوین، به‌دنبال پرداخت ارز فیات در ازای بیت کوین هستند. بیت کوین برای آنها مثل یک سرپناه در مقابل روندهای کلان نگران‌کننده است و همین مسئله تقاضای بالای فعلی را توجیه می‌کند.

دانه‌درشت‌ها

سال ۲۰۲۰ را می‌توان سال ورود نهادهای سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران دانه‌درشت به بازار بیت کوین نامید. برخلاف سال ۲۰۱۷ که جهش قیمت ناشی از ورود سرمایه‌گذاران خرد به بازار بود، این بار پول‌های هوشمندی که از جانب سرمایه‌گذاران کاربلد وارد بازار شدند، صعود قیمت بیت کوین را تسریع کرد.

پائول تودورجونز (Paul Tudor Jones)، گری اسکیل، پی پل، اسکوئر، مس میوچوال، مایکرواستراتژی و رافر (Ruffer Investment) از جمله نام‌های بزرگی بودند که سال ۲۰۲۰ به بیت کوین روی آوردند و بخشی از سرمایه تجاری خود را وارد بازار کردند.

حتی جیم کرامر (Jim Cramer)، مجری مشهور شبکه سی‌ان‌بی‌سی و برنامه مدمانی (Mad Money) هم چندی پیش اعلام کرد که در کف قیمت ۱۸,۰۰۰ دلاری بیت کوین خریده است.

در سال ۲۰۱۷، جای این اسامی در بازار بیت کوین خالی بود و سرمایه‌گذاران نقش اصلی در جریانات بازار را ایفا می‌کردند؛ از همین رو، ترس از دست دادن (FOMO) که در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد، باعث رسیدن قیمت بیت کوین به ۲۰,۰۰۰ دلار گردید.

کیف پول‌ها

چینالیسیس از کیف پول‌هایی که در آنها بیت کوین به‌شکل یک سرمایه‌گذاری نگه‌داری می‌شود، به‌عنوان عاملی مؤثر در قیمت بیت کوین یاد می‌کند. تعداد این کیف پول‌ها که به‌گفته چینالیسیس، «کیف پول‌های غیرقابل تبدیل» هستند، به نسبت سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است.

این کیف پول‌ها، کمتر از ۲۵ درصد مبالغ ورودی خود را خرج می‌کنند. در حال حاضر حدود ۷۷ درصد (بیش از سه‌چهارم) از ۱۴.۸ میلیون بیت کوینِ در دسترس (بیت کوین‌هایی که دسترسی به آنها وجود دارد) در چنین کیف پول‌هایی نگهداری می‌شوند. چینالیسیس عنوان می‌کند که این میزان از ۵ سال یا بیشتر، تغییر نکرده است. در بخشی از اظهارات چینالیسیس آمده است:

این یعنی، در صورت افزایش تقاضا، تنها ۳.۴ میلیون بیت کوین برای خریداران وجود دارد.

همان‌طور که در نمودار زیر مشخص شده است، بیت کوین‌هایی که برای سرمایه‌گذاری نگهداری می‌شوند، به نسبت سال ۲۰۱۷ بیشتر شده‌اند؛ به‌عبارت دیگر، سرمایه‌گذاران بیت کوین را برای بلند مدت می‌خرند و کمتر شاهد خرید بیت کوین با هدف معامله و برداشت سود هستیم.

نمودار وضعیت حساب های بیت کوین

آدرس‌های فعال بیت کوین

داده‌های گلاسنود نشان می‌دهد برخلاف سال ۲۰۱۷ که فعالیت شبکه بیت کوین همسو با قیمت بیت کوین پیش می‌رفت، طی دو سال گذشته، آدرس‌های یکتا در شبکه بیت کوین با روندی ثابت در حال افزایش بوده است.

تعداد آدرس‌های فعال بیت کوین

حدود ۱۹.۶ میلیون آدرس بیت کوین در ماه نوامبر بیت کوین ارسال یا دریافت کردند؛ نوامبر ۲۰۲۰ سومین ماه پررونق از این حیث بوده است.

آمار گلاسنود نشان می‌دهد که تا ماه ژوئن امسال، شاهد ثبت رکوردی تازه در ارتباط با سرمایه‌گذارانی بودیم که حداقل موجودی آنها ۰.۱ بیت کوین است. طبق گزارش‌ها، بیش از ۲.۷۵ میلیون آدرس هم از آوریل ۲۰۱۹ تا به حال، به‌صورت مداوم موجودی‌‌ای بیشتر از ۰.۱ بیت کوین داشته‌اند.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *