1402/12/29

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بیت کوین و یک پرسش تکراری؛ شروع روند صعودی یا تله گاوی؟

بیت کوین و یک پرسش تکراری؛ شروع روند صعودی یا تله گاوی؟

بیت کوین و یک پرسش تکراری؛ شروع روند صعودی یا تله گاوی؟

در حالی که بیت کوین سال میلادی جدید را با رشد قابل‌توجه قیمت آغاز کرده است، هنوز بسیاری از صاحب‌نظران متقاعد نشده‌اند که بازار ارزهای دیجیتال حداقل در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت به مسیر صعودی خود ادامه خواهد داد.

به گزارش کوین تلگراف، رشد چشمگیر ارزش کل بازار هم‌زمان با افزایش ادامه‌دار قیمت بیت کوین، بسیاری از تحلیلگران را به بررسی این موضوع ترغیب کرده است که آیا جهش اخیر دستاوردی برای شروع روند صعودی است یا نشان‌دهنده یک تله گاوی؟

جیمز ادواردز (James Edwards)، تحلیلگر ارزهای دیجیتال در شرکت فین‌تک استرالیایی فایندر (Finder)، در گفت‌وگویی با کوین‌تلگراف در ۲۳ ژانویه (۳ بهمن) گفت که دلایل پذیرش تله گاوی قوی‌تر است و هشدار داد که افزایش اخیر قیمت می‌تواند کوتاه‌مدت باشد.

او خاطرنشان کرد هم‌زمان با افزایش قیمت بیت کوین در آخر هفته، شاخص‌‌های بورسی نزدک و اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P500) نیز روند صعودی مشابهی را تجربه کردند.

ادواردز می‌گوید:

این نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ها منحصر به بازار ارزهای دیجیتال نیست؛ در عوض با توقف رشد تورم به نظر می‌رسد که دلیل رونق کلی بازارها بازگشت علاقه به ریسک‌پذیری میان سرمایه‌گذاران باشد. بنابراین بیت کوین فقط از تأثیرات احساسات مثبتی بهره‌مند شده است که از جاهای دیگر سرچشمه می‌گیرد و این روند احتمالاً کوتاه‌مدت خواهد بود.

ادواردز اضافه کرد که بازار ارزهای دیجیتال پیش از شروع یک روند صعودی جدید نیاز دارد موانع بزرگی را پشت سر بگذارد. از جمله این مشکلات، او به ادامه پیامدهای ناشی از سقوط صرافی FTX و ثبت پرونده ورشکستگی توسط جنسیس (Genesis) در ۱۹ ژانویه (۲۹دی) اشاره کرد.

او توضیح داد:

بدین ترتیب، همان طور که شرکت‌های ارز دیجیتال ترازنامه‌های خود را اصلاح می‌کنند و توکن‌های خود را برای پوشش بدهی‌ها و سرپاماندن به بازار می‌ریزند، شاهد فروش گسترده و کوچک‌سازی بیشتر در بازار خواهیم بود.

مایک مک‌گلون (Mike McGlone)، استراتژیست ارشد بلومبرگ، به کوین تلگراف گفته است از ادامه روند قیمت بیت کوین مطمئن نیست و به شرایط شبیه به رکود اقتصاد کلان، به‌عنوان سد بسیار بزرگ بیت کوین برای غلبه بر شرایط کنونی اشاره کرد.

مک‌گلون دراین‌بار گفته است:

در شرایطی که جهان به سمت رکود متمایل شده است و اکثر بانک‌های مرکزی در حال تشدید سیاست‌های پولی انقباضی خود هستند، فکر می‌کنم شرایط اقتصاد کلان، همچنان مانع و عامل اصلی تعیین قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال است.

برخی دیگر از تحلیلگران در توتیتر نیز دیدگاهی مشابه دارند. ایل کاپو آف کریپتو (il Capo Of Crypto)، تحلیلگر ارزهای دیجیتال، در ۲۱ ژانویه (۱ بهمن) به ۷۱۰٬۰۰۰ دنبال‌کننده توییتر خود گفت که عبور اخیر بیت کوین از مقاومت‌های گذشته، بزرگترین تله گاوی است که تاکنون دیده است.

او می‌گوید:

در تمام این مدت نمودارها را بررسی و از جاروجنجال‌های توییتر اجتناب می‌کردم. شیوه کنونی رشد قیمت که سطوح مقاومت در بازه‌های زمانی بلندمدت را آزمایش می‌کند… به‌وضوح دستکاری‌شده و بدون وجود هیچ تقاضای واقعی به نظر می‌رسد. دوباره تأکید می‌کنم که این بزرگترین تله گاوی است که تاکنون دیده‌ام. اگرچه آن‌ها نمی‌توانند مرا به دام بیندازند.

همچنین بخوانید: تله گاوی (Bull Trap) چیست؟

با این حال،‌ پلتفرم تحلیل بازار اینکام‌شارکس (IncomeSharks) نگاهی صعودی دارد. این شرکت با به‌اشتراک‌گذاشتن نمودار «وال استریت چیت شیت» در ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) برای بیش از ۳۷۹٬۰۰۰ دنبال‌کننده توییتر خود، فروشندگانی را به تمسخر گرفت که فکر می‌کنند حرکات اخیر قیمت بیت کوین نشان‌دهنده یک تله گاوی است.

بیت کوین و یک دوراهی تکراری؛ شروع روند صعودی یا تله گاوی؟
نمودار چرخه روانشناختی بازار.

سم آگتربرگ (Sem Agterberg)، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران ربات معاملاتی مبتنی بر هوش مصنوعی کریپتو‌سی (CryptoSea) نیز اخیراً سیلی از پست‌هایی را که احساسات مثبتش را نسبت به قیمت بیت کوین نشان می‌دهد، با ۴۳۱٬۰۰۰ دنبال‌کننده خود در توییتر به اشتراک گذاشته است. یکی از این توییت‌ها نشان می‌داد که ممکن است بریک اوت الگوی پرچم صعودی روی نمودار ۴ ساعته بیت کوین، قیمت را به ۲۵٬۰۰۰ دلار برساند.

این در حالی است که دیگران احتمالاً با توجه پیش‌بینی‌ناپذیری بازار ارزهای دیجیتال، از ارائه پیش‌بینی‌های این‌چنینی خودداری می‌کنند.

بیت کوین و یک دوراهی تکراری؛ شروع روند صعودی یا تله گاوی؟
شوخی دن هلد: «تحلیل تکنیکال من از روند قیمت بیت کوین».

در حال حاضر، بیت کوین حوالی ۲۲٬۷۷۰ دلار در نوسان است و شاخص ترس و طمع نیز با امتیاز ۵۰ در محدوده خنثی قرار دارد. چندی پیش، شاخص ترس و طمع بیت کوین با جهش از سطح ۳۱ (ترس) در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) و رسیدن به سطح ۵۲ در ۱۵ ژانویه (۲۵ دی)، توانسته بود خود را پس از مدت‌ها از محدوده ترس خارج کند.

بیت کوین و یک دوراهی تکراری؛ شروع روند صعودی یا تله گاوی؟
شاخص ترس و طمع بیت کوین در محدوده خنثی.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *