1402/12/29

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بیت کوین به زیر ۱۸هزار دلار سقوط کرد؛ ۳ نشانه برای بازگشت قیمت

بیت کوین به زیر ۱۸هزار دلار سقوط کرد؛ ۳ نشانه برای بازگشت قیمت

بیت کوین به زیر ۱۸هزار دلار سقوط کرد؛ ۳ نشانه برای بازگشت قیمت

قیمت بیت کوین در ادامه ریزش روزهای اخیر، برای مدت کوتاهی به زیر ۱۸٬۰۰۰ دلار سقوط کرد و اکنون می‌توان گفت احساس ترس در بازار، به اوج خود در چند سال گذشته رسیده است. با وجود این، چند شاخص قیمتی مهم نشان می‌دهند که سطوح فعلی احتمالاً عمر زیادی نخواهند داشت و ممکن است اصلاح صعودی قیمت در آینده‌ای نزدیک شروع به شکل‌گیری کند.

به گزارش کوین تلگراف،‌ درست مثل سال‌های گذشته، هم‌زمان با اوج‌گیری روند نزولی بیت کوین بار دیگر این کلیشه که «بیت کوین دیگر مرده است» بر سر زبان‌ها افتاده و طبق معمول جمعیتی با شعف این موضوع را جار می‌زنند که بیت کوین دیگر به آخر خط رسیده است.

چند ماه گذشته برای سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال دوران سختی بوده و قیمت بیت کوین نیز اکنون به کف جدید خود در سال ۲۰۲۲، یعنی ۱۷٬۶۰۰ دلار سقوط کرده است؛ اما آن‌طور که به نظر می‌رسد، قرار است «مرگ بیت کوین» این بار هم سرنوشتی مانند ۴۵۲ سقوط قبلی داشته باشد که هر کدام از آنها در زمان خود، پایانی بر دوران پرفروغ این ارز دیجیتال در نظر گرفته می‌شدند.

سرمایه‌گذاران مصمم بیت کوین اما، همیشه به ابزارها و شاخص‌های درون‌زنجیره‌ای خاصی دسترسی دارند که می‌توانند با کمک آنها سطوح مناسب برای خرید و ورود به بازار بیت کوین را شناسایی کنند. حالا که بازار سقوط بزرگی را پشت سر گذاشته، زمان مناسبی است تا این شاخص‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم این ابزارها چه اطلاعاتی را در رابطه با وضعیت کنونی قیمت در اختیار ما قرار می‌دهند.

میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای و حمایت همیشگی آن

یکی از شاخص‌هایی که در گذشته همواره در نقش حمایتی ثابت برای بیت کوین ظاهر شده، میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای است؛ سطح مهمی که رکت کپیتال (Rekt Capital)، تحلیل ارزهای دیجیتال در توییتر، حدود یک ماه پیش به آن اشاره کرده بود.

بیت کوین به زیر ۱۸هزار دلار سقوط کرد؛ ۳ نشانه برای بازگشت قیمت

دایره‌های سبزرنگ روی نمودار بالا، به این نکته اشاره دارند که کف‌های قیمتی چرخه‌های نزولی قبلی جایی در نزدیکی میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای (بالاتر یا پایین‌تر) شکل گرفته بودند؛ موضوعی که نشان می‌دهد این میانگین متحرک یکی از حمایت‌های کلیدی بیت کوین در طول سال‌های گذشته محسوب می‌شود.

همان طور که از نمودار بالا پیداست، بیت کوین معمولاً تمایل دارد ابتدا با سرعت زیادی به زیر میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای خود سقوط کرده و سپس به‌آرامی مسیر خود را تا بازگشت به بالای این سطح و شروع یک روند صعودی تازه دنبال کند.

بیت کوین در حال حاضر جایی پایین‌تر از میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای خود قرار گرفته و مثل گذشته سقوط سریعی را به زیر این حمایت پشت سر گذاشته است. گفتنی است قیمت اولین بار در ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) به زیر این سطح سقوط کرده بود.

با این که سقوط به سطوحی پایین‌تر از قیمت‌های فعلی چیز دور از ذهنی نیست، آن‌طور که از سابقه قیمت پیداست، بعید به نظر می‌رسد که بیت کوین برای یک دوره طولانی با فاصله‌ای زیاد زیر این سطح باقی بماند.

حمایت‌های چندساله‌ای که باید آنها را زیرنظر داشت

در کنار حمایتی که میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای به وجود آورده است، بیت کوین از سال‌های گذشته حمایت‌هایی را روی نمودار خود تشکیل داده است که در صورت ادامه‌داربودن روند نزولی، می‌توانند مانع از سقوط قیمت به سطوح پایین‌تر شوند.

بیت کوین به زیر ۱۸هزار دلار سقوط کرد؛ ۳ نشانه برای بازگشت قیمت

آخرین بار که بیت کوین با قیمتی پایین‌تر از ۲۴٬۰۰۰ دلار معامله‌ می‌شد به دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۱۳۹۹) باز می‌گردد. در آن زمان قیمت بیت کوین پس از برخورد با حمایت ۲۱٬۹۰۰ دلار به‌سمت بالا بازگشت و حرکت صعودی تازه‌ای را تا اوج ۴۱٬۰۰۰ دلاری آغاز کرد.

همان طور که از نمودار بالا پیداست، حمایت‌های ۲۰٬۰۰۰ دلاری و ۱۹٬۹۰۰ دلاری از دست رفته‌اند، اما سطح ۱۶٬۵۰۰ دلار همچنان می‌تواند به‌عنوان یکی از حمایت‌های مهم این ارز دیجیتال ظاهر شود.

یک شاخص درون‌زنجیره‌ای که نشان می‌دهد اکنون زمان شروع انباشت است

یکی از شاخص‌های درون‌زنجیره‌ای مهم بیت کوین به نام «MVRV» که نسبت ارزش بازار به ارزش تحقق‌یافته بازار بیت کوین را اندازه‌گیری می‌کند،‌ اکنون روی سطح ۰.۹۶۹ قرار دارد و نشان می‌دهد که بازار در آستانه ورود به فاز انباشت است. گفتنی است برای محاسبه ارزش تحقق یافته بازار یک ارز دیجیتال، به‌جای قیمت بازار، آخرین قیمت خرید تمام واحدهای درگردش آن محاسبه می‌شود.

بیت کوین به زیر ۱۸هزار دلار سقوط کرد؛ ۳ نشانه برای بازگشت قیمت

همان طور که از نمودار بالا پیداست، نسبت MVRV بیت کوین در طول چهار سال گذشته عمدتاً بالای سطح ۱ قرار داشته است؛ به‌غیر از دو دوره کوتاه که به چرخه‌های نزولی قبلی بیت کوین بازمی‌گردد.

هم‌زمان با سقوط قیمت در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) این شاخص به سطح ۰.۸۵ سقوط کرد و تقریباً برای هفت روز زیر سطح ۱ باقی ماند. در جریان بازار نزولی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز شاخص MVRV تا کف ۰.۶۹۹۲ پایین آمد و برای ۱۳۳ روز زیر ۱ باقی ماند.

با اینکه این داده‌ها احتمال سقوط عمیق‌تر بیت کوین در روزهای پیش رو را رد نمی‌کنند، نشان می‌دهند که بدترین اصلاح قیمت احتمالاً قبلاً اتفاق افتاده است و بعید است که کف‌های قیمتی اخیر برای مدتی طولانی دوام بیاورند.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *