2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بیت کوین: انقلابی در حسابداری

بیت کوین: انقلابی در حسابداری

در جدول بالا مشخص است که شبکه لایتنینگ از نظر اطمینان از درستی تراکنش‌ها، یک حد واسط بین سیستم حسابداری دوطرفه و سیستم حسابداری سه‌طرفه بیت کوین است. کمتر بودن اطمینان‌خاطر از درستی تراکنش‌ها در این شبکه در برابر سادگی استفاده از لایتنینگ و نیز هماهنگی‌ آن با مفاهیم کلیدی حسابداری دوطرفه قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب، حسابداری دوطرفه همچنان در دنیایی که شبکه بیت کوین و شبکه لایتنینگ در آن هستند خودش را نشان می‌دهد. رویکرد لایه‌ای در خودش اصول حسابداری و حسابرسی را هم دارد.

در گزارش‌های مالی حسابرسی هر کدام از مقادیر باید کمتر از آستانه مشخصی باشد، زیرا اطمینان‌خاطر از آنها می‌تواند به افزایش اطمینان از درستی سایر موارد بیانجامد. بیت کوین و لایتنینگ از این اصل برای مقیاس‌پذیرسازی شبکه بیت کوین استفاده می‌کنند. در واقع با سوق‌دادن تراکنش‌های کوچک و کم‌اهمیت به لایه حسابداری و حسابرسی (یعنی لایتنینگ) و البته وجود گزینه استفاده از شبکه اصلی بیت کوین، امکان اطمینان‌یابی از درستی تراکنش‌های ثبت‌شده در هنگام بسته شدن هر کانال لایتنینگ فراهم می‌شود.

۶. نتیجه‌گیری

بیت کوین به‌عنوان ابزاری عالی برای حسابداری

بیت کوین از این پتانسیل برخوردار است که به اساس دنیای حسابداری تبدیل شود. چرا؟ چون بیت کوین با هر سه بخش ساختار حسابداری کاملا سازگار است، درحالی‌که پول فیات فقط با یک بخش سازگاری دارد. تفاوت میان این دو را در تصویر زیر می‌بینید:

سازگاری ارز فیات فقط با یک بخش از ساختار حسابداری

سازگاری بیت کوین با هر سه بخش ساختار حسابداری
ازآنجاکه پول‌های فیات اساسا بر بستر رمزنگاری استوار نیستند، نمی‌توانند عمق اطمینانی را که ارزهای دیجیتال در زمینه حسابداری و حسابرسی به وجود می‌آورند ارزیابی کنند. ارزهای دیجیتال باثبات (استیبل‌کوین‌ها) را نمی‌توان هم‌تراز با ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین قرار داد، زیرا انتشارشان متمرکز است. استیبل‌کوین‌ها فقط نشانگر دلارهایی هستند که پشتوانه آنها محسوب می‌شوند (که در برخی موارد، در وجود همین پشتوانه هم تردید وجود دارد). این تفاوت میان پول فیات و بیت کوین گویای آن است که اگر در بازار از بیت کوین به اندازه کافی استقبال شود، به‌مراتب سودمندتر و کاربردی‌تر از پول فیات خواهد بود؛ زیرا ارزش آن مشخص‌تر از پول فیات است. اینکه بیت کوین از دیدگاه چندین مدل حسابداری بسیار ارزشمند است نیز می‌تواند گویای آن باشد که احتمالا کسب‌وکارهای جدیدی بر اساس الگویی مبتنی بر بیت کوین ظهور می‌یابد و پول‌های فیات نیز از این قافله جا می‌مانند.

در نهایت اینکه تصویر «بسته کامل حسابداری بیت کوین» می‌تواند بیانگر نگرانی‌های موجود از حجم بلاک بیت کوین باشد. اگر بیت کوین بتواند به قلب حسابداری در دنیا و بهترین ابزار برای اطمینان از درستی تراکنش‌های ثبت‌شده تبدیل شود، استقبال از آن به‌شکل قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و این تقاضا به افزایش امنیت شبکه می‌انجامد. آنهایی که می‌گویند افزایش کارمزد شبکه بیت کوین به کاهش تقاضا برای آن منجر می‌شود از درک میزان اطمینانی که بیت کوین در اختیار سیستم‌های حسابداری قرار می‌دهد و سهولت استفاده از آن نسبت به شیوه‌های مشابه دیگر غافلند. همچنین، شبکه بیت کوین به‌مراتب کم‌هزینه‌تر از شیوه‌های مشابه مورد استفاده برای حسابداری است. بیت کوین همچون سفینه‌ای است که برای فتح سیارات دیگر ساخته شده، اما استفاده‌ای که در حال حاضر از آن می‌شود در حد یک اسکوتر است!

با وجود اینکه شاید بیت کوین از دیدگاه پولی یک «واحد حساب» محسوب نشود، از دیدگاه حسابداری به‌معنای واقعی یک واحد حساب ایده‌آل به شمار می‌رود.

مدل بلاک چین را دریابید

مدل حسابداری بلاک چین بسیار ساده است

برخی کارشناسان به‌دنبال راهی جایگزین به‌ جای فناوری دفترکل توزیع شده هستند. اگر یک فناوری جایگزین بخواهد به‌جای مدل بلاک چین به کار رود، باید به اندازه بلاک چین قدرتمند باشد و سادگی در حسابداری ارزش و نیز اطمینان‌خاطر بالایی که بلاک چین به همراه دارد را ارائه دهد. به یک دلیل مشخص فکر می‌کنم این کار امکان‌پذیر نیست و آن هم اینکه مدل بلاک‌ چین بسیار ساده است (ساتوشی آن را فقط در ۶ جمله در وایت پیپر بیت کوین توضیح داد) و اینکه اطمینان‌خاطری که بلاک چین به همراه دارد در صورت اجرای درست و تخصیص منابع به شبکه، تقریبا بی‌نقص خواهد بود.

اصلی‌ترین ارزش پیشنهادی بیت کوین

دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد چرا بیت کوین می‌تواند ارزشمند باشد. از جمله این دلایل می‌توان به اینکه بیت کوین نوعی پول سالم است، می‌تواند در برابر الگوی ناسالم بانکی به کار رود و مواردی از این دست اشاره کرد. با وجود اینکه همه اینها درست هستند، اما هیچ‌کدام از آنها به درون شبکه بیت کوین ربط ندارد. تا به امروز هیچ ارزش پیشنهادی در سطح بنیادین برای شبکه بیت کوین و نیز واحد حساب در آن (یعنی بیت کوین) ندیده‌ام. با تعریف یک ارزش پیشنهادی بنیادین برای بیت کوین، بهتر می‌توانیم درباره آن به بحث و گفتگو بنشینیم. بنابراین، پیش از نتیجه‌گیری از این مقاله، بیایید یک تعریف مختصر و مفید از بیت کوین داشته باشیم:

بیت کوین با ادغام سه مولفه پول، حسابداری و تأیید طرف سوم نیاز به واسطه را از بین می‌برد

بیت کوین ارزشمند است، زیرا یک توکن غیرقابل‌جایگزینی، کمیاب و دارای سیستم پاداش‌دهی است که در الگوی توزیع‌شده و جدید حسابداری سه‌طرفه همانند چسب عمل می‌کند و با ادغام سه مؤلفه پول + حسابداری + تأیید طرف سوم در یک محصول واحد مبتنی بر نرم‌افزار، نیاز به واسطه را از بین می‌برد. تقاضا هم برای استفاده از این نرم‌افزار وجود دارد، زیرا اطمینان‌خاطر کاملی را برای حسابداری انتقال / ذخیره ارزش در اختیار افراد قرار می‌دهد و کاملا واضح است که سایر سیستم‌های حسابداری موجود چنین ویژگی‌هایی را ندارند. الگوی حسابداری بیت کوین کاملا منحصر‌به‌فرد است، زیرا امکان مقاومت در برابر دیده‌ نشدن و نیز مقاومت در برابر مصادره دارایی‌ها را فراهم می‌سازد. این قابلیت‌ها سبب می‌شود بیت کوین به ابزاری محبوب جهت ذخیره ارزش برای «کاربردهای فراتر از حد تصور و کاربران بلندپرواز» تبدیل شود؛ چرا که این‌ها می‌توانند از مزیت دسترسی ساده‌تر به آن که نتیجه ساختار دیجیتال و باز شبکه بیت کوین است بهره‌مند شوند. ترکیب حسابداری + اطمینان‌خاطر بنیادین و نیز ساختار باز / دیجیتال سبب می‌شود بیت کوین به ابزاری ایده‌آل در برابر نظام کنونی مالی تبدیل شود و در نهایت، گزینه‌ای جذاب و منتخب بازار به‌عنوان «پول سالم» باشد.

کلام آخر

نظام حسابداری دوطرفه، حدود ۷ قرن است که کاربرد دارد و آن‌قدر توانمند است که طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارها، از شرکت‌های نساجی دوره انقلاب صنعتی گرفته تا شرکت‌های پیشرفته هوافضای امروزی از آن استفاده می‌کنند. این الگوی حسابداری آن‌قدر به کسب‌وکارها کمک کرده که حتی ارزیابی میزان این کمک هم ناممکن است. باید به این نکته هم توجه کنیم که استقبال گسترده طی ۱۰ سال اول عرضه سیستم حسابداری دو طرفه سبب رشد چشمگیر آن شد.

اکنون فرصتی برای سرمایه‌گذاری بر روی الگوی گواه اثبات کار + حسابداری سه‌طرفه بیت کوین فراهم شده است. این سیستم موجب ایجاد اطمینان‌خاطر کامل از دیدگاه حسابداری می‌شود که البته در تاریخ بی‌سابقه بوده و هنوز بازار به اهمیت آن پی نبرده است. در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ حرکتی برای کم‌اهمیت جلوه‌دادن بیت کوین و در عوض، پرداختن به بلاک چین آغاز شد. طرفداران این حرکت بر این باور بودند که نباید روی جنبه‌ حسابداری بر روی شبکه بیت کوین حساب کرد. اما به نظر می‌رسد این باور نادرست بود و لازم است بیت کوین را باور داشته باشیم. شبکه بیت کوین سیستمی قدرتمند برای حسابداری است که می‌تواند بسیار سودمند باشد و بیت کوین را به سمت رقابت هر چه جدی‌تر برای تبدیل شدن به پول بین‌المللی سوق دهد. به‌همین‌دلیل، بسیار مهم است که بدانیم بیت کوین علاوه‌بر اینکه یک پول است، انقلابی در حسابداری نیز به شمار می‌رود.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *