1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بورس و برجام | ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

بورس و برجام | ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

بورس و برجام | 15 اردیبهشت 1400

پس از فراگیر شدن بورس ایران و رشدهای چشمگیر سالهای 98 و 99 ، بورس ایران از مرداد 99 وارد  هولناک ترین ریزش تاریخی خود شد و برخی نمادها تا کنون بیش از 70 درصد ریزش داشته و ارزش خودشون رو از دست داده و از قله تاریخی دور شدند و در شرایط فعلی نیزبورس ایران کماکان حال و روز خوشی نداشته د و علارقم بهتر شدن شرایط کلی تولید شرکتهای بورسی بر مبنای گزارشات فروردین و اعلام بسته های حمایتی، بازار روی خوشی به این رویدادها نشان نداده است و بی اعتمادی نسب به سرمایه گذاری و قفل بودن صف های فروش در بازار موج می زند.

با توجه به شرایط خاص سیاسی اقتصادی ایران، مهمترین رویدادی که می تواند تا حدودی مشکل گشا باشد و کمی از فشار اقتصادی ایران بکاهد بحث برجام و توافقات ارتباط با تجارت جهانی است. شیوع بیماری کرونا ، رکود کسب و کارها ، کاهش درآمدهای نفتی ، محدودیت های FATF در نقل و انتقال پول از جمله موارد با اهمیت  اثر گذار اقتصاد ایران است.

شنیده ها و خبرهای غیررسمی امید به پیشرفت مذاکرات را بیشتر کرده است. درصورت احیاء برجام و باز شدن گره نقل و انتقالات مالی ، شرکتها مجال بیشتری برای بازسازی تکنولوژیکی ، افزایش تولید و بالاتر بردن راندمان کار خواهند داشت و اثرات مثبت این رویداد در همه زمینه ها از جمله بورس ایران متبلور خواهد شد.

بسیاری از فعالین بازار سرمایه پیگیر اثرات برجام بر بورس هستند و با دقت رویدادهای روزهای آتی را دنبال می کنند درصورتیکه برجام اتفاق بیوفتد و قراردادهای خارجی و مشارکت های سرمایه گذاری روی دهد، شرکتهای بزرگ بورسی از جمله شرکتهای خودرویی جان تازه ای خواهند گرفت و بهبود شرایط این شرکتها موتور محرک بورس خواهد شد.

همچنین شرکتهای پالایشی پتروشیمی می توانند نسبت به صادارت راحت تر و بازسازی خطوط تولید فرسوده خود اقدام نموده و با بهینه سازی خطوط تولید ، کم کردن هزینه های سربار و افزایش تولید راه را بر افزایش سودسازی هموار خواهند نمود و از محل ارز آوری سبب رونق اقتصادی کشور خواهند شد.

با افزایش واکسیناسیون و کم شدن نگرانی های جهانی نسبت به  بیماری کرونا ، مصرف کامودیتی ها افزایش پیدا کرده و شرکتهای کامودیتی محور و شرکتهای معدنی با تقاضاهای جدیدی مواجه شده اند و رشد قیمتها در بازارهای جهانی نیز این موضوع را نشان می دهد.

درصورت بروز توافقات و رفع گره های اقتصادی ، اثرات مثبت این رویداد حداقل در 6 ماه آینده نمایان می شود از سوی دیگر در برجام سال 94 اثرات افزایش حجم معاملات سبب رونق نسبی شرایط بورس شد و امید است در شرایط فعلی نیز این اتفاق برای بورس رخ دهد.

تحلیل تکنیکال انواع بازارهای مالی در سایت و اپلیکیشن ارزی(Arzee.ir)

بررسی گزارشات تولید شرکتها در فروردین1400 نشان می دهد آمارهای تولید مشابه و حتی بیشتر از آمار تولید اسفند99 است و در صورت استمرار این روند می توان شاهد افزایش تولید و افزایش فروش در ماههای آتی باشیم و ماحصل این رویدادها را در گزارشات شش ماهه شرکتها مشاهده نمود.

بررسی سناریوهای تحلیل  تکنیکال نمودار شاخص کل و همپوشانی فیبوهای زمانی نیز نشان می دهد اگر قرار بر شروع روند جدیدی باشد درصورتیکه قانون جدیدی وضع نشود و ریسک جدیدی به بازار تحمیل نشود احتمالا این تغییر روند در مهر و آبان1400 اتفاق خواهد افتاد.

از منظر فاندامنتالی نیز بهبود نسبی اقتصادی در صورت تحقق برجام و ارائه صورتهای مالی 6 ماهه تا آن زمان این همپوشانی زمانی را تا حدی تایید می نماید..

در تصویر زیر نمودار شاخص کل و محدوده های عددی و زمانی مهم مشخص شده است.

تحلیل بازار سرمایه و بررسی تاثیر توافق احتمالی ایران با 4+1 بر بورس

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *