1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بورس در مدار نزولی، چرا؟

بورس در مدار نزولی، چرا؟

بورس در مدار نزولی، چرا؟

طی یک هفته‌ی اخیر، بورس تهران با ریزش قیمت سهام و خروج پول حقیقی همراه بوده است. به‌نحوی که بالاترین خروج پول در چندماهه‌ی اخیر را رقم زد.

چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته خروج پول به بیش از 1500 میلیارد تومان رسید، این عدد بالاترین رقم در یک‌سال اخیر بوده است. امروز نیز شاهد ریزش بازار و خروج بیش از 1200 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم. در ادامه به واکاوی عواملی که در این ریزش نقش بسزایی داشته‌اند، می‌پردازیم.

لایحه بودجه،‌ ترمز پتروشیمی‌ها را کشید

بعد از انتشار لایحه‌ی بودجه، مهم‌ترین ارزی(Arzee.ir)ی که از جانب بودجه دولت به بازار سهام مخابره شد، افزایش 40 درصدی سقف نرخ خوراک پتروشیمی بود. این خبر، به بازار و به ویژه گروه پتروشیمی شوک وارد کرد و در حال حاضر نگاه بازار به مجلس و تصمیم‌گیری در این‌خصوص است. بعد از تصویب مجلس، قانون بودجه توسط دولت لازم‌الاجرا خواهد بود.

گزارش‌های ضعیف فصلی

گزارش‌های نه‌ماهه‌ی شرکت‌ها که طی روزهای اخیر منتشر شد، چندان باب‌ میل سهامداران نبود و  اغلب گروه‌های بورسی؛ به ویژه شرکت‌های بزرگ، عملکرد خوبی از خود بجایی نگذاشتند.

به عنوان مثال سودآوری گروه پالایشی به نسبت تابستان با کاهش قابل توجهی مواجه شده است؛ همچنین این کاهش در گروه‌هایی همچون فلزات اساسی نیز مشهود است.

تیر خلاص خودرو به بازار

عرضه‌ی خودرو در بورس کالا علاوه‌بر‌اینکه دست دلالان را کوتاه کرد، سود خوبی نیز برای خودرویی‌ها به ارمغان آورد، بازتاب آن‌را در تابلوی معاملات گروه خودرو و رشد قیمت سهام آن تا هفته‌ی پیش نیز به خوبی مشهود بود؛ اما بعد از کش‌و‌قوس‌هایی که میان شورای رقابت و سازمان بورس برای عرضه‌ی خودرو در بورس شکل گرفت، شاهد ریزش سهام گروه‌ خودرویی بودیم.

سرکوب ارز نیمایی

شاید بتوان گفت‌ مهم‌ترین گزاره‌ای که ریاست جدید بانک مرکزی بعد از انتصاب به زبان آورد، تثبیت قیمت ارز نیمایی روی 28500 تومان بود که شوک بزرگی به بازار وارد کرد. صادرکننده‌ها ناچاراند دلار خود را به قیمت نازل در سامانه‌ی نیما عرضه کنند که در حال حاضر فاصله ‌زیادی با دلار بازار آزاد دارد.

در حال حاضر ریسک و نااطمینانی از تصمیم سیاست‌گذار بر کلیت بازار مستولی شده و تا زمانی که این ریسک گریبان بازار رها نکند، شاید نتوان افق روشنی برای ثبات و ورود سرمایه‌گذار بخش حقیقی متصور بود.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *