2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بورس در انتظار تصمیمات دولت رئیسی

کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با «افکارنیوز» مطرح کرد :

کرداری گفت: وضعیت بازار بورس به دو سناریو وابسته است. درصورت انعقاد توافق ایران و آمریکا و کاهش نرخ دلار، احتمال کاهشی شدن روند بازار سرمایه وجود دارد و احتمالا تا محدوده 1 الی 1 میلیون و 100 هزارواحد برسد. اما اگر چشم انداز سیاسی مثبتی به وجود نیاید و حتی ممکن است شاخص به محدوده 1 میلیون و 600 هزارواحد نیز برسد.

بورس در انتظار تصمیمات دولت رئیسی

سعید کرداری ، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با «افکارنیوز» وضعیت بورس را تحلیل کرد: تا زمانی که دولت جدید و اتفاقات سیاست خارجی مشخص نشود، نمی توان هیجان خاصی را در بورس متصور بود.

وی ادامه داد: از آن زمان تاکنون شاخص در همان محدوده یک میلیون و سیصد هزار واحد که قبل از عید بود باقی ماند و مقدار کمی بالا و پایین شد. این موضوع هم چند دلیل دارد. یکی اینکه نرخ دلار در محدوده خود ثابت ماند و از آن طرف هم اتفاقات سیاسی خاصی رخ نداده و هنوز تکلیف برجام مشخص نشده است.

کرداری افزود: بازار سرمایه از چند متغییر تاثیر می گیرد. دیدیم که در خردادماه و تیرماه به دلیل سود مجامع افزایش خوبی در بورس رخ داد. اما متغییرهایی که از این به بعد مطرح هستند یکی مذاکرات وین است که نمی شود تصور داشت خیلی زود به سرانجام برسد و دیگری نرخ دلار و بهره بانکی است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می رسد دلار هم در همین محدوده ها باقی بماند و کاهشی را برای آن متصور نیستم. دلار متغیر پولی است که ممکن است روی قیمت ها اثر بگذارد. ازطرفی مسئله سود و فروش شرکت ها نیز مطرح است.

*دلار و نرخ بهره بانکی؛ دو مولفه تاثیر گذر بر بازار سرمایه

او بیان کرد: باتوجه به اینکه شاهد طرح های توسعه ای درکشور نیستیم، بیشترین فاکتور احتمالی و موثر بر بازار، نرخ گذاری دلار است که می تواند موجب افزایش قیمت ها شود. بنابراین اگر نرخ دلار در محدوده فعلی باقی بماند بیشتر شرکت های بنیادی قیمت مناسبی دارند و بالاتر از آن فقط با تغییر نرخ دلار شاهد رشدهای بیشتری خواهیم بود.

کرداری تاکید کرد: گرچه بسیاری از شرکت های پتروشیمی و فلزات هستند که طرح های توسعه ای دارند و به قیمت های بسیار مناسبی برای خرید رسیده اند و می توان روی آن ها برای 30 الی 40 درصد بازدهی روی آن ها سرمایه گذاری کرد.

تحلیلگر بازار بورس می گوید: نکته بعدی نسبت P به E است که اکنون در کل بازار بین 6 و 7 است که مناسب است و می توان گفت باتوجه به نرخ بهره 20 درصد بانکی، بازار درقیمت مناسب قرارگرفته است و بیشتر شرکت ها به قیمت مناسبشان رسیده اند. مگر اینکه نرخ دلار باز هم افزایش داشته باشد و نرخ سود بانکی کاهش یابد.

او ضمن اشاره به تاثیر تغییر دولت بر بازار سرمایه افزود: تغییر دولت بستگی به شرایط سیاسی کشور دارد. اگر شرایط سیاسی درمسیر خوبی پیش برود و شاهد توافق ایران و آمریکا باشیم و سرکوب قیمتی صورت گیرد و دولت قیمت ها را کاهش دهد، تبعا بازار سرمایه نیز روند نزولی به خود می گیرد و این دو مولفه بسیار مهم هستند.

کرداری عنوان می کند: لذا درصورت انعقاد قرارداد و کاهش نرخ دلار، احتمال کاهشی شدن روند بازار سرمایه نیز وجود دارد و احتمالا تا محدوده 1 الی 1 میلیون و 100 هزارواحد برسد. اما اگر چشم انداز سیاسی مثبتی به وجود نیاید و توافقی صورت نگیرد بازار به روال قبلی ادامه می دهد و حتی ممکن است به محدوده 1 میلیون و 600 هزارواحد نیز برسد.

این کارشناس بازار سرمایه درانتها گفت: احتمال وقوع سناریو اول یعنی توافق ایران و آمریکا و کاهش قیمت ها 40 درصد و سناریو دوم یعنی تدوام قیمت فعلی دلار و عدم رخداد سیاسی 60 درصد است و فکرمیکنم دولت جدید سریعا وارد فاز توافق و کاهشی کردن نرخ دلار و سود بانکی و نرخ گذاری دستوری نخواهد شد. اما به هرحال کاهش نرخ دلار و افزایش نرخ بهره بانکی یکی از ریسک های بازار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *