سایت ارزی (Arzee)/مسرور گفت:برای سال ۱۴۰۰ به منظور همسان سازی حقوق بازنشستگان فولاد، مبلغ ۱۴۶۰ میلیارد تومان در بودجه سالیانه و از محل رد دیون پیش بینی شده است.
 
رضا مسرور مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد گفت: در سال‌های گذشته شرایط پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد نابسامان بود تا جایی که در پاره‌ای مواقع، حقوق بازنشستگان فولاد برای چندین ماه به تاخیر می‌افتاد، اما اکنون شرایط به گونه‌ای است که حقوق بازنشستگان حتی برای یک روز به تاخیر نیفتاده و پرداخت حقوق روال منظمی دارد. بازنشستگان از سال ۹۱ معوقاتی داشتند که با اخذ مجوز از هیات امنا و تامین منابع، اولین قسط معوقات در مرداد سال ۹۹ پرداخت و پرداخت معوقات در مهرماه به پایان رسید.
او افزود: بار مالی ناشی از اجرای همسان سازی و همسان سازی در امسال۷۴۰ میلیارد تومان بود و علیرغم رای دیوان عدالت اداری مبنی بر دولتی بودن صندوق، بودجه لازم برای اجرای این طرح تماما از محل منابع داخلی و سود حاصل از سرمایه گذاری‌های یک سال اخیر تامین شد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد گفت: با اجرای همسان سازی و افزایش سالیانه در سال ۹۹ مجموعا ۵۲ درصد به حقوق بازنشستگان افزوده شد. الگوی اجرای همسان سازی در صندوق فولاد همانند صندوق بازنشستگی کشوری و بر اساس دستورالعمل‌های سازمان برنامه و بودجه بود، اما برای سال ۱۴۰۰ و برای منابع همسان سازی حقوق بازنشستگان فولاد، مبلغ ۱۴۶۰ میلیارد تومان در بودجه سالیانه و از محل رد دیون پیش بینی شده است.
مسرور گفت: این سامانه به منظور رفاه حال بازنشستگان و کاهش مراجعات آنان به ویژه در ایام کرونا راه اندازی شده و تا کنون ۴ زیرسامانه آن از جمله صدور گواهی ضمانت و کسر از حقوق و صدور دفترچه بیمه به بهره برداری رسیده و تا سه ماه دیگر مابقی خدمات نیز به صورت الکترونیکی ارائه خواهد شد. متوسط زمان پرداخت هزینه‌های درمان در سال ۹۶ حدود ۳ ماه بود که این زمان در حال حاضر به ۱۵ روز کاهش یافته است. حق عائله مندی ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و تسهیلات ۴ میلیون تومانی و کارت اعتباری بیمه ملت و وام خودرو هم در اختیار بازنشستگان فولاد قرار گرفته است.

او با اشاره به سرمایه گذاری‌های صندوق فولاد گفت: بازنگری در راهبرد‌ها و استراتژی شرکت‌ها در راستای افزایش بازدهی و بازنگری اساسی در پرتفوی صندوق از جمله اقدامات مهمی بود که انجام شد، به گونه‌ای که افزایش بازدهی سهام صندوق نسبت به میانگین بورس بیشتر است و ارزش پرتفوی روز صندوق، ۳۲۳ درصد نسبت به بهمن امسال رشد داشته است. بازدهی حاصل از سرمایه گذاری‌ها در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ تقریبا ۳ برابر شده است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد ادامه داد: شرکت سنگ آهن مرکزی اولین شرکت صندوق است که پذیرش ورود به بورس را اخذ کرده و در ماه‌های آینده سهام آن عرضه خواهد شد. شرکت زغال سنگ پرورده طبس هم که صندوق سهامدار آن است، حدود یک ماه قبل وارد بورس شده. پس از شرکت سنگ آهن بنا داریم شرکت سرمایه گذاری صندوق را وارد بازار سرمایه نماییم. در نظر داریم شرکت دخانیات را نیز وارد بورس کنیم که موجب افزایش شفافیت خواهد شد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد گفت: در این خصوص طرح‌های توسعه‌ای که ارزش افزوده مطلوبی ایجاد کند بسیار حائز اهمیت است آن هم در صندوق فولاد که نسبت پشتیبان آن یک به ۱۷ است یعنی در برابر حدود ۵ هزار مشارک، ۸۷ هزار نفر بازنشسته هستند. مهم‌ترین طرح توسعه‌ای صندوق و شرکت سنگ آهن مرکزی، طرح ۵ میلیون تنی گندله سازی سه چاهون است که اخیرا توسط رییس جمهور افتتاح شد. این طرح با سرمایه گذاری ۹۳۰۰ میلیارد تومانی محصول گندله مورد نیاز برای تهیه آهن اسفنجی را تولید خواهد کرد و سودآوری مطلوبی به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه پروژه آهن اسفنجی و کنسانتره ۲ میلیون تنی نیز از دیگر طرح‌های توسعه‌ای شرکت سنگ آهن مرکزی است.
او افزود: چندین خط تولید سیگار سایز اسلیم در تهران و یک خط تولید در گیلان از جمله طرح‌های توسعه‌ای شرکت دخانیات است. شرکت معادن اسفندقه نیز قرار است برای تولید فروکروم سرمایه گذاری مشترک انجام دهد. همچنین شرکت زغالسنگ کرمان هم عملیات آماده سازی و استخراج معدن آبنیل شمالی را آغاز کرده است.
با تاکید بر کیفیت بالای گندله تولیدی در این پروژه گفت: بخشی از برنامه ما ۱ادرات گندله خواهد بود. اگرچه امروز سیاست صادرات گندله وجود ندارد، اما با توجه به سیاست‌های ارزی قطعا یکی از سیاست‌های ما صادرات گندله خواهد بود.

مسرور درباره وضعیت درمان بازنشستگان فولاد گفت: ما هیچ وقت توان تامین رضایت ۱۰۰ درصدی را بین بازنشستگان نخواهیم داشت، اما امروز با بیمه ملت توافقات خوبی داشتیم و سرانه مرداختی بیشتری نسبت به سایر صندوق‌ها داریم. اختلافاتی هم وجود دارد برای مثال برخی بیمه‌ها در شرکت‌های مختلف مثل ذوب آن باسد توسط خود شرکت انجام شود و از ما انتظار انجام آن را دارند. این اختلاف گاهی منجر به بروز نارضایتی بین بازنشستگان می‌شود.

بازنشستگان ما جزو گروه‌های خاص شغلی بوده‌اند و گاهی با مشکلات خاصی مواجه می‌شوند بنا بر این نیاز به توجه ویژه تری دارند. ۲ هزار و ۶۸۰ مرکز به شرکت بیمه گر ما خدمات می‌دهد تا خدماتی که مراکز صندوق ارائه نمی‌کند را از این مراکز دریافت کنند.
او درباره همسانسازی و بودجه مورد نیاز صندوق گفت: ۵۲ درصد نسبت به سال ۹۸ اضافه شد و هزا؛ و ۴۶۰ میلیارد تومان برای همسانسازی بودجه در نظر گرفتیم که باید یا در قالب سهام یا واگذاری معادن تامین شود. بعید میدانیم با مشکل خاصی مواجه شویم. امسال سال سختی داشتیم کا توانستیم همسانسازی را بدون کمک تولت انجام دهیم، اما مبلغ ذکر شده برای بودجه دولت پیش بینی شده است. متوسط حقوق ما ۵ میلیون و ۶۰۰ و کف پرداختی ما کف ابلاغی و قانونی است.

مدیر عامل صندوق بازنشستگی فولاد تصریح کرد: مسلما پیگیری‌های زیادی را برای مشکلات صندوق از جمله دستورالعمل و شیوه نامه فولاد انجام دادیم که باعث ریزش سهم شرکت‌های فولادی هم شد چرا که کالا‌های عرضه شده در بورس کالا نباید قیمت گذاری شوند. در حال حاضر هم با توجه به نرخ ارز صادرات گندله به صرفه‌تر خواهد بود و پیگیر آن خواهیم بود، اما در شرایط فعلی امکان صادرات آن وجود ندارد.

او درباره معدن اسپندقه گفت: ما ۵۲ درصد سهام این معدن را در اختیار داریم که زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری صندوق است. در تولید کرومیت پیشنهاداتی مطرح شد که هنوز به قطعیت نرسیده است. این شرکت نیازمند به تزریق سرمایه است و این تزریق سرمایه از هر طریقی انحام شود ما از آن استقبال خواهیم کرد. ظرفیت بزرگی در این شرکت وجود دارد و ماده ارزشمند کرومیت در آن تولید می‌شود.