تجارت نیوز/ بورس سال ۱۴۰۰ را با ادامه روند نزولی اسفند ۹۹ آغاز کرد و همچنان پس از گذشت تقریبا یک ماه، همچنان در روند نزولی باقی مانده است. نگرانی‌ها و نکات مبهمی برای وضعیت بازار سهام وجود دارد. کارشناسان بازار سرمایه حمایت، گذر زمان و بازگشت اعتماد سهامداران به بازار را عوامل اصلی موثر در بازار می‌دانند.

بازار سهام در فروردین ۱۴۰۰ با روند نزولی شاخص همراه است. حجم و ارزش معاملات در بسیاری از روزهای معاملاتی کاهشی است. نمادهای زیادی در صف فروش قفل و با کاهش قیمت همراه هستند.

سازمان بورس و اوراق بهادار با اعمال سیاست‌های مختلفی همچون تزریق نقدینگی به بازار از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دنبال به بهبود ‌شرایط بازار است. با توجه به وجود فاکتورهای زیادی همچون بی‌اعتمادی سهامداران به بازار و عدم چرخش نقدینگی سیاست‌های اعمال شده برای بهبود شرایط را بی‌تاثیر و یا با تاثیر بسیار کوتاه مدت همراه کرده است.
نکات مبهمی برای آینده بورس وجود دارد. آیا روند تعادلی برمی‌گردد؟ تعداد زیادی از سهامداران از قفل بودن پولشان در بازار گله دارند و با توجه به روندی که در بازار به وجود آمده است، نگرانی‌ها برای ادامه روند بازار و قدرت نقدشوندگی روز به روز افزایش پیدا می‌کند.
سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره شرایط موجود در بازار اظهار کرد: بی‌اعتمادی سهامداران به بازار سهام یکی از عوامل اصلی برای تحرک نداشتن بازار است. با وجود تلاش‌های سازمان بورس برای کمک به روند بازار و همچنین وجود فاکتورهای مثبتی همچون افزایش قیمت‌های جهانی و ثبات نسبی نرخ ارز، روند معاملات نزولی است.
این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیرات فاکتورهای مثبت و منفی در بازار توضیح داد: در حال حاضر بازار نشان داده است که از فاکتورهای مثبت تاثیر چندانی نمی‌پذیرد. مذاکرات برجام بی‌تاثیر در روند بازار بود. نرخ ارز به ثبات رسید اما بازار همچنان نزولی بود. خبر تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی هم تنها دو روز روند بازار را به تعادل رساند.
نصیرزاده در ادامه گفت: با توجه به این موضوع که نرخ ارز تغییر زیادی نداشته و در مقابل قیمت‌های جهانی با افزایش یافته است، پتانسیل‌های خوبی برای به تعادل رسیدن بورس است. با وجود اینکه گزارش‌های عملکرد ۱۲ ماهه و ماهیانه شرکت‌ها در روزهای آینده منتشر می‌شود، احتمال دارد بازار تحرکات مثبتی را نشان دهد.
او درباره فاکتورهای پیش‌ رو و موثر برای بازار توضیح داد: با توجه به جلسات و صحبت‌های درباره برجام، کاهش احتمالی نرخ ارز و کف‌‌ قیمتی نمادها، پتانسیل‌های خوبی برای تحرک شاخص وجود دارد. از طرفی شاخص به کف حمایتی خود نزدیک است و احتمال بازگشت روند تعادلی بازار وجود دارد.
این کارشناس بازار سرمایه درباره پتانسیل‌های موجود در شرکت‌ها گفت: با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی و نوسانات قیمتی شرکت‌ها در بورس، نمادهای فلزات، پتروشیمی و پالایشگاهی توان حرکت مثبت و تاثیرگذاری در بازگشت روند صعودی بازار را دارند.
او درباره ریسک‌های موجود در بازار گفت و تصریح کرد: افزایش یا کاهش نرخ سود بانکی، کنترل جریان‌های تورمی از عواملی هستند که باید تکلیف نهایی آن‌ها مشخص شود تا بتوان تاثیر آن در بازار را مشاهده کرد.
سلمان نصیرزاده در پایان گفت: بر اساس تلاش‌های سازمان بورس برای کمک به معاملات و حمایت‌های انجام شده در چند وقت اخیر، داده‌های خوبی برای بازگشت روند تعادلی بازار است. مهم‌ترین فاکتور برای بازار امروز گذر زمان و بازگشت اعتماد سهامداران است.