تسنیم/ رئیس گروه بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه از اول خرداد به بعد صندوق بیمه بیکاری شرایط خاصی پیدا کرده است گفت: عده ای در دوران کرونا بیکار شدند و نتوانستند به کار برگردند.

محمد بایندریان،رئیس گروه بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت سازمان تأمین اجتماعی در هشتمین وبینار تخصصی با موضوع «ارزیابی خدمات بیمه بیکاری در ایران» که به همت موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برگزار شد گزارشی از آمار و وضعیت صندوق بیمه بیکاری ارائه داد و اظهار کرد: تا پایان سال 97، 239 هزار مقرری بگیر داشتیم که اسفند 98به 226هزار مقرری بگیر رسیدیم.

از اول خرداد تا آخر مهرماه 100هزار نفر به ما معرفی شده اند که مقرری 75هزار نفر را برقرار کردیم و برای بخشی هنوز برقرار نشده که دلیلش یا آن نقص پرونده است و یا حائز شرایط نشدند.

وی افزود: علت کاهش این است که با مصوبه ستاد ملی کرونا قرار شد کسانی که از 10اسفند بیکار می شوند تا اردیبهشت 99 را دولت از محل خزانه بپردازد. بنابراین افرادی که در این فاصله زمانی بیکار شدند به این سمت سوق داده شدند و در نتیجه در اسفندماه برقراری جدیدی نداشتیم و در کنار آن عده ای هم از صندوق خارح شدند.

رئیس گروه بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: اما اکنون که بیمه بیکاری کرونا را پرداخت کردیم و به شرایط عادی رسیدیم برآورد اولیه نشان می دهد اگر می خواستیم خودمان بپردازیم شمار مشمولان صندوق در اسفندماه به 300هزار نفر می رسید اما افرادی به سیستم پرداخت جدید اهاله شدند.

بایندریان با بیان اینکه منابع صندوق بیمه بیکاری سال گذشته نسبت به سال 97حدود 41درصد رشد داشته و به 6900میلیارد تومان رسیده است گفت: مصارف  صندوق نیز به 7300میلیارد تومان رسیده است. در پایان سال 98حدود 400میلیارد تومان کسری داشتیم که با احتساب کسری انباشته سال های قبل، کسری صندوق به 663میلیارد تومان رسید.

وی با اشاره به بیمه بیکاری در حوزه کرونا گفت: دستور پوشش ما را با چالش های بسیاری مواجه کرد. یک علت آن، تخصیص دیرهنگام منابع بود. قرار بود 5000میلیارد تومان به صندوق بدهند که به 3000میلیارد کاهش یافت و در نهایت 1286میلیارد تخصیص دادند که در نتیجه هنوز عده ای باقی مانده اند.

رئیس گروه بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی افزود: از اول خرداد به بعد صندوق شرایط خاصی پیدا کرده است. عده ای در دروان کرونا بیکار شدند و نتوانستند به کار برگردند. از اول خرداد تا آخر مهرماه 100هزار نفر به ما معرفی شده اند که مقرری 75هزار نفر را برقرار کردیم و برای بخشی هنوز برقرار نشده که یک علت آن نقص پرونده است و یا حائز شرایط نشدند.

بایندریان با بیان اینکه پیش بینی می کنیم اگر این روال ادامه یابد در پایان سال احتمال دارد این عدد به 400هزار نفر برسد گفت: بر ای همین ها هم منابع ما محدود است. منابعی که از محل سه درصد حق بیمه حاصل می شود ثابت است و از آن سو اگر 200هزار نفر به مشمولان افزوده شوند منابع جدیدی نداریم و طبق برآوردهای اولیه 7200میلیارد تومان برای پرداخت مقرری تا آخر سال نیاز است.

وی افزود: ما با شرایط خاصی رو به رو هستیم که البته این شرایط نکات مثبتی هم داشته و ضرورت تحول دیجیتال را بر همگان آشکار کرده است. اهتمام ویژه قائل شده اند که خدمات غیرحضوری را پیش ببریم.

رئیس گروه بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون بیمه بیکاری به ویژه در حوزه تامین منابع، دایره شمول، افراد جویای کار، افراد فاقد پوشش بیمه ای، افراد دارای پوشش بیمه که بیمه بیکاری به آنها تعلق نمی گیرد، گفت: راه اندازی پایگاه های اطلاعات جامع برای شناسایی مشاغل و افراد با درآمد کم بسیار ضروری است. اقداماتی انجام شده اما کفایت نمی کند.

بایندریان افزود: اکنون شناسایی افرادی که قرار است بیمه بیکاری به آنها بپردازیم بسیار دشوار است و مکانیزم تشخیص شغل فرد، میزان درآمدش و … وجود ندارد و ایجاد یک پایگاه بزرگ در حوزه اشتغال را ضروری می کند. تعیین وسع مالی و … باید به عنوان یک رویکرد کلان ملی مدنظر باشد تا بتوانیم کمک کنیم.

وی اضافه کرد: ما در حوزه خودمان در تلاشیم این موارد را منعکس کنیم. اقدامات خوبی در حال انجام است و در حال غیرحضوری کردن کامل فرایند بیمه بیکاری هستیم. قرار است 30خدمت تا آخر بهمن غیرحضوری شود که 11خدمت آن در حوزه بیکاری و تعهدات است.