1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بررسی گزارش جنجالی رویترز؛ معامله‌گران ایرانی باید نگران سخت‌گیری بیشتر صرافی‌های خارجی باشند؟

بررسی گزارش جنجالی رویترز؛ معامله‌گران ایرانی باید نگران سخت‌گیری بیشتر صرافی‌های خارجی باشند؟

بررسی گزارش جنجالی رویترز؛ معامله‌گران ایرانی باید نگران سخت‌گیری بیشتر صرافی‌های خارجی باشند؟

خبرگزاری رویترز دوشنبه این هفته گزارشی را در رابطه با سابقه بایننس در ارائه خدمات به کاربران ایرانی پس از آغاز دوباره بخشی از تحریم‌های آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ میلادی منتشر کرد که در آن از نقل قول‌های تعدادی از معامله‌گران ایرانی ارزهای دیجیتال نیز استفاده شده بود. اکنون کاربران ایرانی صرافی‌های خارجی نگران این مسئله هستند که این گزارش توجه دستگاه‌های نظارتی را به خود جلب کرده و باعث شود دیگر صرافی‌های بین‌المللی هم که ایرانی‌ها اکنون در آنها فعال هستند، به اجباری‌کردن احراز هویت یا سخت‌گیرانه‌ترکردن مقررات نظارتی‌شان ترغیب شوند.

اختصاصی سایت ارزی (Arzee) – خبرگزاری رویترز این هفته گزارشی را در رابطه با سابقه فعالیت معامله‌گران ایرانی در صرافی بایننس منتشر کرد. آن‌طور که پیداست، هدف اصلی این گزارش زیر ذره‌بین‌ بردن فعالیت معامله‌گران ایرانی در این صرافی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ بوده است؛ یعنی دورانی که در شروع آن بایننس رسماً اعلام کرده بود به‌خاطر تحریم‌ها دیگر به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌کند” اما به خاطر اجباری‌نبودن احراز هویت تا حوالی شهریور سال ۱۴۰۰ (سپتامبر ۲۰۲۱)، کاربران ایرانی تنها با استفاده از یک آدرس ایمیل و ابزاری برای تغییر آی‌پی (مثل VPN)، می‌توانستند در این صرافی فعالیت کنند.

رویترز برای اینکه مطلبی مستند ارائه کرده باشد، در گزارش خود با هفت معامله‌گر ایرانی مصاحبه و این‌گونه نتیجه‌گیری کرده است که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ تعداد زیادی از کاربران ایرانی بایننس محدودیت‌های این صرافی را دور زده و مشغول معامله در این پلتفرم بوده‌اند.

رویترز که در گذشته هم مشخصاً گزارش‌هایی را علیه بایننس منتشر کرده است، اکنون ادعا می‌کند با اینکه این صرافی از سال گذشته احراز هویت را برای تمام کاربران خود اجباری کرده و با این کار به‌نوعی جلوی فعالیت معامله‌گران ایرانی‌ را هم گرفته است، به خاطر ارائه خدمات به کاربران ایرانی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، ممکن است با پیگیری‌های دستگاه‌های نظارتی آمریکایی مواجه شود. طبق چیزی که رویترز در گزارش خود نوشته است، بایننس با اینکه یک شرکت آمریکایی محسوب نمی‌شود، ممکن است در مسئله ارائه خدمات به کاربران ایرانی تحریم‌های ثانویه (مقررات تحریمی که شرکت‌های غیرآمریکایی ملزم به رعایت آنها هستند) را نقض کرده باشد و به همین خاطر فعالیت این صرافی در سال‌های قبل موردبررسی قرار گیرد.

این اقدام رویترز واکنش چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس را هم در پی داشت و او با اشاره به اختلاف بین عنوان و محتوای گزارش رویترز، در توییتی نوشت:

عنوان خبر: بایننس با وجود تحریم‌ها در گذشته به کاربران ایرانی خدمات ارائه کرده است.

محتوای خبر: بایننس دسترسی کاربران ایرانی به پلتفرم خود را با شروع تحریم‌ها مسدود کرد. در این میان هفت نفر از قلم افتاده یا راهی برای مواجه با این محدودیت پیدا کردند که دسترسی آنها هم بعداً مسدود شد.

بررسی گزارش جنجالی رویترز؛ معامله‌گران ایرانی باید نگران سخت‌گیری بیشتر صرافی‌های خارجی باشند؟

ژائو در ادامه این توییت در توصیه‌ای به رویترز نوشت که نباید مخاطبان رسانه خود را احمق فرض کنند، چون با این کار آنها را از دست می‌دهند.

اینکه بایننس در ادامه به‌خاطر داشتن سابقه ارائه خدمات به کاربران ایرانی واقعاً به دردسر می‌افتد یا خیر، مشخص نیست و تنها ایده‌ای است که گزارشگران رویترز آن را مطرح کرده‌اند. چیزی هم که بیش از درگیری بین رویترز و بایننس در این ماجرا برای معامله‌گران ایرانی ارزهای دیجیتال اهمیت پیدا کرده، این است که احتمال دارد این گزارش و پخش‌شدن آن در رسانه‌های خارجی، صرافی‌های دیگری را که در حال حاضر بدون احراز هویت اجباری به کاربران ایرانی خدمات ارائه می‌کنند، ترسانده و آنها را هم مجبور به سخت‌گیری بیشتر کند. برای مثال، صرافی کوکوین (KuCoin) هم که پس از اجباری‌شدن احراز هویت در بایننس کاربران ایرانی زیادی را به خود جذب کرده است، تصمیم بگیرد با اجباری‌کردن احراز هویت برای تمام کاربرانش، از برخورد احتمالی دولت آمریکا در امان بماند.

نگرانی بعدی معامله‌گران ایرانی از این بابت است که خودِ بایننس هم تحت‌تأثیر این جریان یا فشار نهادهای نظارتی، بعدها در بررسی حساب‌های کاربری دقت بیشتری به خرج دهد و تلاش کند تا کاربران کشورهای تحریم‌شده‌ای مثل ایران را که همچنان با ترفندهایی مثل استفاده از هویت افراد خارجی یا هویت‌های جعلی در این صرافی احراز هویت کرده و فعال هستند، شناسایی کند و جلوی فعالیت آنها را بگیرد. گفتنی است استفاده از هویت اشخاص دیگر یا هویت‌های جعلی در بایننس، پیش از این هم ریسک زیادی داشته و بسیاری از معامله‌گران ایرانی ترجیح می‌دهند به‌جای پذیرش چنین خطری، در صرافی‌هایی فعالیت کنند که احراز هویت در آنها اجباری نیست.

بررسی گزارش جنجالی رویترز؛ معامله‌گران ایرانی باید نگران سخت‌گیری بیشتر صرافی‌های خارجی باشند؟

اینکه این گزارش تا چه حد موردتوجه دستگاه‌های نظارتی بین‌المللی قرار گرفته یا جدی گرفته می‌شود، مشخص نیست و فعلاً تنها می‌توان درباره احتمال آن بحث کرد؛ اما در بدترین شرایطی که می‌توان تصورش را کرد، اگر قرار باشد تجربه‌ای که معامله‌گران ایرانی از اجباری‌شدن احراز هویت در بایننس داشته‌اند، درباره صرافی‌های دیگری مثل کوکوین هم تکرار شود، فعالیت ایرانی‌ها در پلتفرم‌های بین‌المللی سخت‌تر و محدودتر از قبل خواهد شد. در چنین شرایطی پیداکردن گزینه‌های مناسب برای جایگزین‌شدن با صرافی‌های متمرکزی که خود مدتی است به‌عنوان جایگزین بایننس مورد‌استفاده کاربران ایرانی قرار می‌گیرند، احتمالاً از دفعه قبل هم پرچالش‌تر خواهد بود.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *