1402/12/29

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بالاخره متولی ارزهای دیجیتال در آمریکا کیست؟ کنگره تصمیم خواهد گرفت

بالاخره متولی ارزهای دیجیتال در آمریکا کیست؟ کنگره تصمیم خواهد گرفت

بالاخره متولی ارزهای دیجیتال در آمریکا کیست؟ کنگره تصمیم خواهد گرفت

بین کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) و کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) درباره اینکه کدام یک از این دو نهاد باید متولی و قانون‌گذار ارزهای دیجیتال باشند، اختلاف‌نظر وجود دارد. اگر این اختلاف‌نظر ادامه داشته باشد، احتمالاً کنگره ایالات متحده برای تصمیم‌گیری در این زمینه اقدام خواهد کرد.

یکی از کارمندان دفتر سینتیا لومیس (Cynthia Lummis) سناتور ایالات متحده معتقد است که کنگره این کشور باید به موضوع اختلاف بین کمیسیون بورس و اوراق بهادار و کمیسیون معاملات آتی وارد شود و نهاد تنظیم‌گر ارزهای دیجیتال را مشخص کند؛ البته اگر این موضوع بین خود آنان حل‌وفصل نشود.

ریشه این اختلاف به سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) بازمی‌گردد؛ یعنی زمانی که CFTC برای اولین بار صلاحیت خود را برای تصمیم‌گیری درباره ارزهای دیجیتال اعلام کرد. بعدها و در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) یک حکم دادگاه فدرال ایالات متحده نیز این نظر را تأیید کرده و اعلام داشت CFTC صلاحیت تعقیب مجرمان را درباره پرونده‌های کلاه‌برداری مرتبط با ارزهای دیجیتال برعهده داشته باشد. با این حال در عمل این SEC بوده است که تاکنون عمده مبادلات مرتبط با ارزها و دارایی‌های دیجیتال موجود در ایالات متحده را بررسی می‌کرده است.

در ۳ اوت (۱۲ مرداد) بود که سناتور میشیگان دبی استابنو (Debbie Stabenow) و سناتور آرکانزاس جان بوزمن ( John Boozman) قانون حمایت از مصرف‌کننده کالاهای دیجیتال سال ۲۰۲۲ (DCCPA) را معرفی کردند. اگر قانون‌گذاران ایالات متحده به این لایحه رأی مثبت دهند، انگاه CFTC حق تنظیم‌گری کالاهای دیجیتال را خواهد داشت.

نکته مهم آن است که بر اساس DCCPA، هم بیت کوین و هم اتریوم تحت دسته‌بندی کالاهای دیجیتال قرار خواهند گرفت و نه اوراق بهادار. دلیل اهمیت این امر آن است که گری جنسلر (Gary Gensler)، رئیس SEC اخیراً طی یک مصاحبه با کانال خبری CNBC گفته بود بیت کوین تنها ارز دیجیتالی است که او آن را به‌عنوان کالا می‌پذیرد.

جنسلر در همین رابطه می‌افزاید:‌

بعضی از ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین همان‌طور که مسئولان پیش از من و دیگران گفته‌اند یک کالا محسوب می‌شوند. من فعلاً درباره بیت کوین صحبت می‌کنم نه هیچ توکن دیگری.

با این حال، کارمند دفتر لومیس معتقد است شانس تصویب این لایحه در سال جاری میلادی کمتر از ۵۰ درصد است.

این عضو دفتر سناتور لومیس می‌گوید:

تنها در صورتی ممکن است این لایحه در سال جاری میلادی تصویب شود که یک رویداد غیرمنتظره مثل سقوط صرافی‌ها در ایالات متحده رخ دهد تا توجه قانون‌گذاران به این موضوع جلب شود.

این خبر پس از آن منتشر شد که SEC چندی پیش بررسی و تحقیقاتش را درباره صرافی‌ ارز دیجیتال کوین‌ بیس (Coinbase) که ۲۰ میلیارد دلار ارزش دارد آغاز کرد. با این حال، این عضو دفتر سناتور لومیس معتقد است که بقیه صرافی‌های مستقر در ایالات متحده نیز تحت بررسی قرار خواهند گرفت.

طبق قوانین ایالات متحده، آزمون هاوی تعیین می کند که آیا یک تراکنش در زمره یک قرارداد سرمایه‌گذاری (اوراق بهادار) قرار می‌گیرد یا خیر. طبق این آزمون زمانی یک قرار داد سرمایه‌گذاری در زمره اوراق بهادار قرار می‌گیرد که سرمایه‌گذاران پولی در یک شرکت مشترک با انتظار کسب سود معقول حاصل از تلاش‌های دیگران سرمایه‌گذاری کرده باشند.

اگر مشخص شود اتریوم یا هر دارایی دیجیتال دیگری در این تعریف قرار می‌گیرد،‌ صرافی‌های ارزهای دیجیتال مستقر در ایالات متحده مشغول معامله غیرقانونی اوراق بهادار واقع می‌شوند. SEC اخیراً ۹ ارز دیجیتال را به‌عنوان اوراق بهادار معرفی کرده است.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *