فارس/ رئیس سازمان ملی استاندارد از بازگشت یک میلیون و 300 هزار یورو توسط این سازمان به کشور خبر داد.

نیره پیروزبخت در یک نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به نامگذاری روز جهانی استاندارد با عنوان «حفاظت از زمین با استانداردها» اظهار داشت: از امروز تا پنج‌شنبه هفته جاری به عنوان هفته استاندارد نامگذاری شده که امروز با عنوان «استاندارد و جهش تولید» و آخرین روز که مصادف با روز جهانی استاندارد است،  با عنوان «حفاظت از زمین با استانداردها» نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه طبق ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی که توسط پژوهشکده اتاق بازرگانی صورت گرفته، سازمان استاندارد به عنوان یکی از 3 سازمانی که بیشترین رضایت‌مندی عملکرد را داشته اند، انتخاب شده است، در مورد عملکرد سازمان استاندارد اظهار داشت: تا سال 92 معادل 18 مورد استاندارد بین‌المللی توسط ایران تدوین شده بود که این رقم تا پایان شهریور امسال به 52 مورد رسیده است.

وی تصریح کرد: ایران تا سال 92 در 240 کمیته جهانی عضویت داشت که حالا به 313 کمیته رسیده است. در عین حال، تعداد شرکت‌های بازرسی کالا تا سال 92 معادل 88 مورد بود که در سال جاری به 104 مورد رسیده است.

پیروزبخت تصریح کرد: تا سال 97 هیچ موافقت‌نامه‌ای با اتحادیه‌های بین‌المللی تأیید صلاحیت نداشته‌ایم ولی این رقم حالا به 5 مورد رسید.

وی ادامه داد: رتبه ایران در سازمان جهانی استاندارد در سال 92 معادل 31 بود که حالا به رتبه 21 دست یافته‌ایم. همچنین تا سال 92 تعداد توافق های بین‌المللی در زمینه استاندارد معادل 31 مورد بود که حالا به 66 مورد رسیده است.

وی تصریح کرد: تا سال 92 تعداد استانداردهای ملی تدوین شده معادل 25 هزار و 800 مورد بود که این رقم تاکنون به 34 هزار و 300 مورد رسیده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه تعداد کالاهای مشمول استاندارد اجباری برای تولید داخل تا سال 92 معادل 32 هزار مورد بوده است، گفت: این رقم در حال حاضر به 40 هزار و 400 مورد رسیده است.

به گفته وی، تا سال 92 معادل 20 هزار و 150 پروانه کاربرد نشان استاندارد در کشور صادر شده که حالا این رقم به 35 هزار و 536 مورد رسیده است.

وی ادامه داد: تا سال 92 معادل 293 مورد کالای وارداتی مشمول استاندارد اجباری بود که این رقم حالا به 1864 قلم رسیده است.

پیروزبخت در ادامه از برگرداندن یک میلیون و 300 هزار یورو توسط سازمان استاندارد به کشور خبر داد و در این مورد گفت: در یکی از مجامع بین‌المللی مربوط به اندازه‌شناسی عضویت داشتیم که این مجمع، عضویت ما را لغو کرده بود. از سال 91 درخواست عضویت مجدد در این مجمع را داده بودیم که آنها نیز با احتساب جریمه یک میلیون و 550 هزار یورویی بابت حق عضویت ایران از سال 57 به بعد، با عضویت مجدد ما موافقت کردند.

وی توضیح داد:‌ این جریمه تقسیط شده بود و 300 هزار یورو نیز از این محل پرداخت شده بود اما ما وارد چانه‌زنی شدیم و موضوع را به صورت حقوقی پیگیری کردیم. در نتیجه توانستیم به آنها ثابت کنیم که با توجه به لغو عضویت ایران از سوی آن مجمع، نباید جریمه‌ای پرداخت کنیم که در نهایت این موضوع پذیرفته شد و 300 هزار یورویی که قبلاً به عنوان بخشی از جریمه پرداخت شده بود نیز به عنوان حق عضویت ایران تا سال 2022 لحاظ شد.

وی در خصوص معرفی واحدهای برگزیده کشوری در هفته استاندارد نیز گفت: با توجه به اینکه امسال به دلیل شرایط کرونا، مراسمی برگزار نمی‌شود اسامی 18 واحد برگزیده کشوری روز چهارشنبه اعلام خواهد شد.