اقتصاد آنلاین/ قیمت طلا و نقره در طول معاملات روز گذشته روند صعودی خوبی پشت سر گذاشت، اما هنوز راه زیادی باقیست تا بازگشت به بازپرداخت ضررهای ناشی از معاملات روز دوشنبه که منجر به ایجاد خسارت کوتاه مدت شد.

روند صعودی بازار طلا در تلاش است تا تثبیت بازارها را رقم بزند و بر همین اساس پیشرفت چشمگیری در معاملات روز سه شنبه رقم خورد. بر این اساس معاملات آتی طلای دسامبر با افزایش 27.80 دلاری به قیمت 1882.30 دلار رسید و در بازار کومکس نیویورک نیز نقره با 0.839 دلار افزایش به قیمت 24.54 دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت.
در حالی که بازار روز دوشنبه ضررهای شدید و قابل توجهی را متحمل شد، بالاترین میزان ضرر بازار در طول یک روز در هفت سال گذشته رقم خورد و قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح سه ماه و نیم گذشته رسید. روند صعودی ایجاد شده در بازار طلا عموما به دلیل تاثیر اقتصادی ناشی از بسته محرک مالی است که در آینده نزدیک از سوی دولت جدید ایالات متحده به تصویب خواهد رسید. اگرچه به نظر می‌رسد این سناریو از ایجاد تورم بیشتر هم پشتیبانی خواهد کرد و نمودار تورم هم روند صعودی در پیش خواهد گرفت.
بازارهای جهانی سهام در طول روز گذشته روند صعودی داشتند، در حالی که از سه شاخص اصلی سهام ایالات متحده دو شاخص روند نزولی داشت. اگرچه روند صعودی بازارهای سهام به قدرت روز دوشنبه نیست، اما به نظر می‌رسد ادامه روند صعودی مرتبط با اخبار منتشر شده از آزمایش‌های موفق واکسن کووید – 19 باشد.

بازده اوراق قرضه خزانه داری آمریکا در هفته جاری، با توجه به چشم‌انداز بهبود اقتصادی جامع ایالات متحده در سال 2021، به بالاترین سطح خود در هشت ماه گذشته و در حال حاضر در سطح 0.94 درصدی قابل معامله است.
شاخص دلار آمریکا هم پس از دستیابی به پایین‌ترین سطح خود در طول 9 هفته گذشته در روز دوشنبه، روز گذشته با یک جهش اصلاحی به ثبات رسید؛ در بازارهای مهم خارجی قیمت نفت خام با افزایش قیمت، در حدود 41 دلار در هر بشکه معامله شد.

نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت طلا

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات طلا در ماه دسامبر در حال بازگشت به یک سوم از میزان ضررهای شدیدی است که روز دوشنبه به این بازار وارد شد و قیمت‌ها به کمترین سطح 3 ماه و نیم گذشته رسید. در چنین شرایطی معاملات طلا از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است و روند صعودی برای ایجاد تثبیت در بازار و ایجاد حداقل دامنه معاملات جدید باید در طول هفته ادامه پیدا کند. قیمت‌های روز دوشنبه به پایین‌ترین سطح سه ماه و نیم پیشین یعنی 1851 دلار در هر اونس رسید. هدف بعدی صعودی قیمت طلا، دستیابی به سطح 1900 دلار در و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح قیمت 1848 دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا 1888.90 دلار و سطح مقاومت دوم 1900 دلار در هر اونس است، در حالی که سطح پشتیبانی نخست 1858.90 و سطح پشتیبانی دوم 1848 دلار در هر اونس مشاهده شده است.

نمودار روند حرکت 24 ساعته قیمت نقره

از دیدگاه فنی، معاملات آتی نقره دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است و پس از روند نزولی قیمت‌ها در روز دوشنبه بازار در تلاش برای دستیابی به سطح تثبیت است. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها دستیابی به سطح مقاومت فنی 26.135 دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها 21.81 دلار است. سطح مقاومت نخست طلا 25 دلار و سطح مقاومت دوم 25.425 دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست 23.95 دلار و سطح پشتیبانی دوم 23.60 دلار در هر اونس مشاهده شده است.