1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

بازگشت بیت کوین به سطح ۱۹٬۰۰۰ دلاری؛ تله گاوی یا شروع روند جدید؟

بازگشت بیت کوین به سطح ۱۹٬۰۰۰ دلاری؛ تله گاوی یا شروع روند جدید؟

بازگشت بیت کوین به سطح ۱۹٬۰۰۰ دلاری؛ تله گاوی یا شروع روند جدید؟

قیمت بیت کوین دیروز به ۱۹٬۱۰۴ دلار، بالاترین حد خود پس از سقوط صرافی FTX در ۳ ماه گذشته رسید. انطباق نرخ تورم ۶.۵درصدی ماه دسامبر (آذر) با انتظارات بازار به احتمال زیاد مهم‌ترین دلیل این اتفاق بود. اما آیا بیت کوین می‌تواند خود را به ۲۰٬۰۰۰ دلار برساند یا باید منتظر یک اصلاح قیمت دیگر بود؟

بیت‌کوینیست دات کام در گزارش خود به معامله‌گران توصیه می‌کند که در شرایط کنونی احتیاط کنند. در حقیقت، سرمایه‌گذاران باید از خود بپرسند که جهش روز گذشته قیمت بیت کوین یک تله گاوی است یا واقعا می‌تواند شروع یک روند صعودی جدید باشد. تحلیلگران توصیه می‌کنند که برای ارزیابی این مسئله، آن را از جهات مختلفی بررسی کنید.

فدرال رزرو قواعد بازی را تعیین می‌کند

پس از انتشار داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (نرخ تورم) دسامبر، اکنون توجه بازار به جلسه بعدی کمیته بازار آزاد فدرال معطوف است که در ۱ فوریه (۱۲ بهمن)‌ برگزار خواهد شد. بررسی داده‌های فدواچ (FEDWatch) بیانگر این است که پیش‌بینی‌های متخصصان به‌شدت صعودی است. ۹۴درصد انتظار دارند که فدرال رزرو سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش دهد و این نرخ تنها ۰.۲۵ واحد درصد افزایش یابد.

بازگشت بیت کوین به سطح ۱۹٬۰۰۰ دلاری؛ تله گاوی یا شروع روند جدید؟

کارل کوئینتانیلا (Carl Quintanilla)، روزنامه‌نگار سی‌ان‌بی‌سی و ان‌بی‌سی نیوز در یادداشتی با اشاره به تحلیل فانداستارت گلوبال اَدوایزرز می‌نویسد:

پس از یک افت ۸۰۰واحد درصدی در یک ماه، اکنون تورم ۵۹درصد از مؤلفه‌های شاخص قیمت مصرف‌ به‌شدت کاهش یافته است… بازار اوراق قرضه این موضوع را به‌خوبی درک کرد. به نظر می‌رسد که تورم از دیدگاه فدرال رزرو و اکثریت عموم کاهش یافته است.

علاوه بر این، فانداسترات در گزارش خود به آخرین مقدار شاخص رشد دستمزد فدرال رزرو آتلانتا اشاره می‌کند. مقدار سالانه این شاخص در ماه دسامبر به ۵.۵درصد کاهش یافته که پایین‌ترین سطح از ژانویه ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰) بوده است. به گفته این شرکت مالی این داده‌ها تأیید می‌کند که تورم دستمزدها در ماه‌های اخیر به‌شدت کاهش یافته است. فانداسترات در پایان نتیجه می‌گیرد:

ما عقیده داریم که سرمایه‌گذاران به‌طور فزاینده‌ای به این نتیجه خواهند رسید که فدرال‌رزرو می‌تواند مأموریت خود را درمورد کنترل تورم به‌درستی انجام دهد. این باعث خواهد شد که در سال ۲۰۲۳ برخلاف سال ۲۰۲۲، انتظارات تورمی سریع‌تر از ریسک EPS کاهش یابد.

حتی نیک تیمیراوس (Nick Timiraos)، سخنگوی فدرال رزرو و خبرنگار ارشد اقتصادی وال استریت ژورنال دیروز در توییتی نوشت که احتمالاً شاخص قیمت مصرف‌کننده ماه دسامبر (آذر)، فدرال رزرو را در مسیری نگه می‌دارد تا میزان افزایش نرخ بهره را به یک چهارم واحد درصد کاهش دهد.

تیمیراوس همچنین به نقل از جیمز بولارد (James Bullard)، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس گفت که با در‌نظر‌گرفتن همه جوانت، بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن به حداکثر نرخ بهره برسیم. اما او همچنین افزود

از منظر اقتصاد کلان، این که آیا این کار در یک جلسه یا چند جلسه انجام شود احتمالاً چندان مهم نیست. تا آن زمان، سرمایه گذاران بیت کوین احتمالاً فقط زمان بیشتری را منتظر می‌مانند.

آیا روند قیمت بیت کوین صعودی خواهد شد؟

به‌طور یقین، شاخص دلار آمریکا (DXY)، مهم‌ترین شاخص برای شروع روند صعودی قیمت بیت کوین خواهد بود. به‌خوبی می‌دانیم که قیمت بیت کوین با روند شاخص دلار آمریکا هم‌بستگی معکوس بسیار زیادی دارد. وقتی شاخص دلار آمریکا افزایش می‌یابد، قیمت بیت کوین روندی نزولی خواهد گرفت و با کاهش شاخص دلار، روند صعودی بیت کوین آغاز خواهد شد.

دیروز نیز همین اتفاق رخ داد. در حالی که شاخص قیمت دلار به سقوط خود ادامه می‌داد، قیمت بیت کوین به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای رشد کرد با این حال، شاخص دلار آمریکا در یک محدود حمایت تاریخی مهم قرار دارد.

از این منظر، باید دید که آیا دارایی‌های پرریسک مانند بیت‌کوین در یک تله گاوی قرار خواهند گرفت یا اینکه شاخص دلار آمریکا در نمودار هفتگی خود به زیر ۱۰۱ کاهش می‌یابد و خط حمایت خود را به مقاومت تبدیل می‌کند. اگر این اتفاق رخ دهد، قیمت بیت کوین به احتمال زیاد افزایش خواهد یافت.

بازگشت بیت کوین به سطح ۱۹٬۰۰۰ دلاری؛ تله گاوی یا شروع روند جدید؟
نمودار هفتگی شاخص قیمت دلار آمریکا

آلیستر میلن (Alistair Milne)، مدیرعامل صندوق سرمایه‌‌گذاری ارز دیجیتال آلتانا، همچنین به یک داده مهم دیگر در نمودار هفتگی قیمت بیت کوین اشاره کرد و گفت:

قیمت بیت کوین واگرایی زیادی نسبت به شاخص قدرت نسبی پیدا کرده است. هنگامی که شاخص قدرت نسبی به محدوده اشباع فروش برسد، از نظر تاریخی یک فرصت برای پیش از شروع روند صعودی و پایان بازار نزولی است. ببینید که در اکتبر و نوامبر ۲۰۱۵ (مهر و آبان ۱۳۹۴) و آوریل ۲۰۱۹ (فرودین ۱۳۹۸) چه اتفاقی رخ داده است.

بازگشت بیت کوین به سطح ۱۹٬۰۰۰ دلاری؛ تله گاوی یا شروع روند جدید؟
قیمت بیت کوین واگرایی زیادی نسبت به شاخص قدرت نسبی پیدا کرده است

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *