ایلنا/ رئیس کل بانک مرکزی کشورمان در اجلاس مجازی اخیر وزرا و روسای کل گروه ۲۴، ریاست دوره‌ای این گروه را برای مدت دوازده ماه عهده‌دار شد و تاکید کرد: با توجه به رکودهای عمیق کنونی که از همه‌گیری کرونا ناشی می‌شوند، نقش و اهمیت گروه ۲۴ روز به روز پررنگ‌تر می‌شود.

به گزارش روابط‌ عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در این اجلاس با بیان اینکه برای من افتخار و امتیاز بزرگی است که به عنوان رییس گروه ۲۴ در دوازده ماه آینده در خدمت شما باشم، افزود: مایلم فرصت را مغتنم شمرده و از تلاش‌های ریاست گروه ۲۴، جناب وزیر افوری عطا و دولت غنا به خاطر سکان‌داری گروه ۲۴ در طول این سال پرتلاطم قدردانی کنم.
رییس‌کل بانک مرکزی به اهمیت گروه ۲۴ اشاره کرد و گفت:  با توجه به رکودهای عمیق کنونی که از همه‌گیری کرونا ناشی می‌شوند، نقش و اهمیت گروه ۲۴ روز به روز پررنگ‌تر می‌شود. در پیگیری رسالت این گروه، ما قصد داریم که تا بالاترین حد امکان مسایل گذشته را دنبال کنیم و همزمان با تمرکز بر تاب اوری تعاملات سازنده‌تری بین اعضای گروه برقرار سازیم. 

وی افزود: علاوه بر این، دستیابی به واکسن و روش‌های درمانی بازگشت پایدار فعالیت‌های اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

رییس دوره ای گروه ۲۴ با تاکید بر لزوم هماهنگی جهانی برای حل مشکلات به ویژه در زمینه ویروس کرونا تصریح کرد: به عنوان یک گروه، ما باید همواره از یک راه‌حل جهانی هماهنگ‌شده طرفداری کنیم تا این اطمینان ایجاد شود که تمام کشورها بدون هیچ استثنایی به واکسن و درمان کم‌هزینه برای کوید۱۹ و کمک های مالی از جمله کمکهای اضطراری بر مبنای نیازها و دلایل بشردوستانه دسترسی داشته باشند، به گونه‌ای که همه ما بتوانیم با اطمینان و بالاترین توان بالقوه، فعالیت‌های اقتصادی خود را از سرگیریم. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اطمینان دارم که در این دوران خدمت، ما قادر خواهیم بود سیاست‌هایی را مبتنی بر چشم‌انداز آینده و اهداف از پیش تعیین شده تدوین کنیم و به کشورهای عضو کمک کنیم بر این بحران بی‌سابقه و شرایط آسیب‌زای کنونی غلبه کنند. برنامه‌های مشترک ما بر اهداف بهبود اقتصادی در دوران پس از همه‌گیری، چگونگی برقراری ثبات مالی و به ویژه، مدیریت بدهی عمومی متمرکز خواهند بود. 

در ‌پایان، مایلم مراتب عمیق تشکر خویش را به اعضای گروه به خاطر فرصتی که به من اعطا کردند تا به عنوان رییس گروه به خدمت بپردازم، ابراز کنم.

گفتنی است، گروه ۲۴ به منظور ایجاد هماهنگی و پیشبرد مواضع کشورهای درحال توسعه در قلمروهای پولی و توسعه مالی در اواخر سال ۱۹۷۱ ایجاد شد.