تسنیم/ وزیر راه و شهرسازی با قدردانی تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید قطعات مورد نیاز واگن باری در کشور گفت: با ساخت واگن مسافری، ایران به خودکفایی کامل در حوزه صنعت ریلی می‌رسد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم جشن خودکفایی تولید واگن باری، اظهار کرد: باعث افتخار است که ما امروز را به‌عنوان جشن خودکفایی تولید واگن‌های باری در کشور نام‌گذاری می‌کنیم.

وی افزود: از امروز به بعد، ما به همت مدیران و مسئولان مربوطه هیچ وابستگی در تولید واگن باری به خارج از کشور نخواهیم داشت و از این پس نام جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید کننده واگن باری ثبت می‌شود و با قابلیت و مزیت رقابتی که ایجاد می‌شود، سهمی از سایر بازارها را برای کشورمان به ارمغان می‌آورد.
اسلامی گفت: بر این باور بوده و هستیم که قدرت و ظرفیت اقتصادی کشور ما باید از جغرافیای سرزمینی به جغرافیای بزرگ‌تری وسعت پیدا کند و این مهم امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه ما بتوانیم رقابت و استاندارد روز دنیا را در کشور متجلی کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: به همه عزیزانی که در شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خصوصی روی چرخ و ترمز قطار کار کردند تبریک می‌گویم؛ چون امروز کار آن‌ها به نتیجه رسیده است و امروز ما شاهد بهره‌وری از دستاورد آن‌ها هستیم.
اسلامی افزود: موضوع دیگری که امروز در راه‌آهن کشور مطرح است و عزیزان باید به آن توجه داشته باشند، مربوط به موضوع رقابتی است که در این صنعت ریلی ایجاد شده است. اکنون ما شرکت‌های بسیاری را می‌شناسیم که روی چرخ‌ قطار کار می‌کنند، اما این شرکتی که امروز به قرارداد رسیده است، قطعا زحمت بیشتری را متحمل شده تا خودش را به این رقابت رسانده و در آن پیشرو شده است.
وی با تاکید بر اینکه رقابت بین شرکت‌های تولیدکننده قطعات ریلی، رقابتی سازنده است، افزود: به امید خدا، شرکت‌های فعال در صنعت ریلی بتوانند با اقداماتی که در تولید ترمز لکوموتیو، چرخ و محور واگن‌های مسافربری در دست اجراست، بتوانند در تولیدشان تسریع کنند تا به‌زودی شاهد جشن خودکفایی در تمامی سامانه‌ها در این صنعت باشیم.