سایت ارزی (Arzee)/ علی رغم اینکه کشور عربستان و ترکیه برای تامین برق عراق ابراز تمایل کردند و صحبت هایی نیز میان این کشورها صورت گرفته است اما طبق اعلام وزیر نیررو بازهم نگرانی برای از دست دادن بازار برق عراق وجود ندارد.

ایران یکی از صادرکنندگان دیرینه برق به عراق است بعد از کش و قوس‌های فراوان ۱۵ خرداد با امضای قرارداد دوساله متعهد به صادرات برق به این کشور شد. نوزدهم اردیبهشت‌ امسال وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: واشنگتن قصد دارد برای حمایت از دولت جدید عراق، معافیت ۱۲۰ روزه‌ای به این کشور برای ادامه واردات برق از ایران اعطا کند. پیش از این در ۸ اردیبهشت‌، شبکه الجزیره گزارش کرده بود که آمریکا معافیت تحریمی عراق برای خرید برق از ایران را به مدت ۳۰ روز دیگر تمدید کرده،عراق از سال ۲۰۱۸ معافیت‌های مکرر آمریکا برای واردات گاز و برق ایران را دریافت کرده است.

معافیت ۱۲۰ روزه، زمینه‌ای برای عقد قرار داد جدید در زمینه صادرات برق ایران به عراق شد. طبق این قرارداد هیات‌های فنی و تخصصی بخش خصوصی ایران برای امضای دو قرارداد در زمینه کاهش تلفات شبکه توزیع برق و تعمیر و بازسازی ادوات و تجهیزات برقی عراق به بغداد سفر می‌کنند. به گفته رضا اردکانیان، تمامی قراردادهای صادرات برق به عراق تا پیش از این یک‌ساله بوده، اما در این قرارداد دو ساله صادرات برق برای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با وزارت برق عراق به امضا رسیده است.

در زمان عقد این قرارداد دفتر ریاست جمهوری عراق بر ضرورت هماهنگی مشترک و توسعه افق همکاری های دو جانبه به ویژه در بخش برق و آب در راستای پیشرفت و رفاه دو ملت همسایه تاکید کرد. رییس جمهوری عراق همچنین به منظور تحقق امنیت و ثبات برای ملت های منطقه، خواهان تلاش مشترک برای مقابله با شرایط پیچیده ای که منطقه شاهد آن است، شد.

بیانیه ریاست جمهوری عراق افزوه است که اردکانیان وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران بر آمادگی کشورش برای ادامه همکاری ها و حمایت ها از عراق در همه بخش ها تاکید کرد. به نوشته بیانیه، اردکانیان از تمایل جدی جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه گذاری در بخش های انرژی و توسعه شبکه های برق و تبادلات تجربیات با عراق خبر داد.

پرداخت مطالبات برق عراق به ایران در دستور است

همچنین ماجد حنتوش – وزیر برق عراق – واردات برق از ایران را بسیار مهم و حیاتی توصیف کرد و گفت: پرداخت مطالبات برق عراق به ایران در دستور کار قرار گرفته و موضوع در وزارت دارایی در حال انجام است، امیدواریم که میزان صادرات برق ایران در فصل تابستان کاهش پیدا نکند.

حنتوش یادآور شد: میزان واردات برق عراق از ایران ۱۲۰۰ مگاوات است که این حجم از واردات در فصل تابستان بسیار با اهمیت است.همکاری های دو کشور در حوزه برق سال گذشته بدون قطعی در بالاترین سطح انجام شد و ما از جمهوری اسلامی ایران در زمینه صادرات برق قدردانی می کنیم.

این در حالی است که صحبت هایی در خصص افزایش همکاری عربستان و ترکیه با عراق و به حاشیه رفتن ایران شنیده می شود اما رضا اردکانیان وزیر نیرو در واکنش به این اخبار گفت: هر کشوری که تصور می‌کند می‌تواند به عراق صادرات داشته باشد ما نیز تشویق می‌کنیم که انجام دهد؛ به این دلیل که عراق به دلیل آسیب‌هایی که در جنگ و همچنین حمله گروه‌های تکفیری متحمل شده‌ به لحاظ تامین برق مشکلات زیادی دارد.

وی با بیان اینکه از ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در عراق تنها ۱۵ هزار مگاوات در مدار است و کمبود قابل ملاحظه‌ای دارند، اظهار کرد: هر کشوری در همسایگی می‌تواند کمک کند. ما در حال حاضر از محل صادرات گاز و برق به عراق حدود نیمی از مصرف فعلی این کشور را تامین می‌کنیم و جا برای بقیه باز است.