خبرآنلاین/ وزیر نیرو گفت: همه دارندگان خصوصی مولدهای کوچک تولید برق تشویق شده‌اند تا برق تولیدی خود را در اختیار شبکه قرار دهند و ما برق آنها را به قیمت چند برابری که به مشترکان می‌فروشیم، خریداری می‌کنیم.

«رضا اردکانیان» در باره اقدامات برای روبرو شدن با شرایط گرمای پیش رو و تامین برق افزود: علاوه بر خریداری برق دارندگان مولدهای کوچک همچنان شاهد کمک‌های صنایع بزرگ به صنعت برق هستیم تا برنامه تعطیلات و تعمیرات خود را به این هفته منتقل کنند.

وی ادامه داد: مهمتر از همه همکاری خود مردم است تا با اقدام‌های کوچک به عبور از این شرایط کمک کنند.وزیر نیرو ادامه داد: تامین برق از طریق نیروگاه‌های مختلف آبی، حرارتی و تجدپذیرها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۷۸۰هزار پست برق داریم گفت: طول خطوط انتقال بیش از ۹۵۰ هزار کیومتر است و طبیعی است اتفاقاتی در چنین شبکه بزرگی حتی اگر ما کمبود تولید هم نداشته باشیم، رخ دهد. اتفاقاتی که به لحظ دمای بالا و فشاری که روی این دستگاه ها هست که در ظرفیت نهایی خود دارند کار می کنند رخ می دهد.

اردکانیان افزود: به عنوان مثال دو تا سه روز گذشته یک یا دو ترانس برق در پست امین الاشرافی تهران پارس دچار حریق شد. بلافاصله همه دست بکار شدند. یکی از آنها برق دار شده و  دومی درحال برق دار شدن است که تا حدود فرداشب به مدار بازمی‌گردد.

وزیر نیرو خاموشی‌های برنامه ریزی نشده را مربوط به این اتفاق ها عنوان کرد و گفت:در استان وسیع تهران که هفت هزار و ۵۰۰ مگاوات مصرف دارد، الان ۱۵۰ مگاوات ناشی از این اتفاق ها کمبود داریم. با اعلام قبلی مناطق محدودی خاموشی دادیم و این با چرخش در جدول است و تا فرداشب هم رفع می شود نظیر این اتفاق ها در این شبکه وسیع گریزناپذیر است.

صرفه‌جویی ۳ هزار مگاواتی

وی به همکاری وسیع آغاز شده طی سه روز گذشته اشاره کرد و گفت: به طور مشخص از روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد مدیریت مصرف هستیم. به دلیل کاسته شدن از دستگاه‌های سرمایشی و همکاری و هماهنگی صنایع بزرگ تا سه هزار مگاوات بار کمتری بر شبکه وارد می‌شود.

عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: این موضوع بیشتر ناشی از همکاری صنایع و تصمیمات خوبی است که در قبال مصوبه هیات وزیران درباره تعطیل کردن روزهای پنجشنبه و تغییر ساعت کار ادارت رخ داده است. این تصمیمات باعث شد تا از همان روز از ساعت ۱۶ خاموشی برنامه‌ریز ی شده نداشته باشیم.

اردکانیان گفت: امیدوار هستیم که این روند ادامه یابد .البته هفته آینده آخرین هفته  بسیار گرم خواهد بود و پیش بینی ما این است که روزهای دوشنبه و سه شنبه دوباره دما تا حدودی بالا برود و در حال آماده شدن برای ادامه همکاری‌ها هستیم.

پویش اصلاح مصرف در ادارات

وی افزود:‌ حرکت وسیعی با دستور فرمانده کل سپاه پاسداران برای یک پویش اصلاح مصرف سامان دادیم که براساس آن مصرف برق تمامی سازمان‌های دولتی در خارج از ساعات اداری نسبت به سال گذشته  درصد کاهش یابد و در این زمینه از همکاران فعال و نیروهای بسیج ادارات کمک گرفته‌ایم.

وزیر نیرو گفت: ماینرهای غیرمجاز شناسایی می شوند و مجموعه این مسائل موجب شده الان شرایط مناسب باشد.

واردات ۴۰۰ مگاواتی از ترکمنستان و آذربایجان

اردکانیان میزان واردات برق از کشورهای ترکمنستان و آذربایجان با حداکثر  توان حدود ۴۹۰ مگاوات اعلام کرد و گفت:  صادرات هم خیلی کاهش داده شده و حدود ۳۰ مگاوات است.