1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

اگر بازار برگشت، خودم سرمایه گذاری کنم یا صندوق بخرم، کدام بهتر است؟

اگر بازار برگشت، خودم سرمایه گذاری کنم یا صندوق بخرم، کدام بهتر است؟

اگر بازار برگشت، خودم سرمایه گذاری کنم یا صندوق بخرم، کدام بهتر است؟

تا الان سال 99 برای فعالان بازار بورس یکی از سالهای خاص و با تجربه های مختلف بوده است. در شروع سال 99 صعود بی سابقه شاخص کل بورس همراه با حجم نقدینگی بسیار بالا را شاهد بودیم و در نیمه تابستان 99 بازار ریزش شدید خود را آغاز کرد. در کنار همه سودها و ضررهایی که ممکن است همه ما چشیده باشیم یک چیز بیش از همه رخ نشان داده است و آن ریسک سرمایه گذاری در سهام و بازار بورس است.

رشد بازار بورس مشابه سایر ابزارهای سرمایه گذاری نظیر طلا، مسکن، کالا و… نیست. بازار سهام، پتانسیل رشد بسیار بالاتری دارد و در مقابل نیز ریسک بالاتری می طلبد. همیشه قیمت ها در بلند مدت به سمت ارزش ذاتی خود حرکت می کنند و همین امر لازمه داشتن افق بلند مدت در سرمایه گذاری در بورس را مشخص می کند.

گذشته چراغ راه آینده

اگر شما هم در بازار بورس فعال بوده باشید باید بدانید که بررسی عملکرد گذشته در نتایجی که در آینده رقم می خورد بسیار تاثیرگذار است. بنابراین بهتر است سابقه فعالیت و حضور خود در بازار بورس را به نظاره بنشینیم و بدون جانبداری و تعصب، بازدهی و عایدی خود را بسنجیم.

معامله گران برتر دنیا معتقدند خرید و فروش در بازار های مالی فقط سود و زیان و خسارت و عایدی مالی به همراه ندارد بلکه آرامش اعصاب، سطح کیفی توقعات، لذت بردن از سایر جنبه های زندگی و موارد دیگر نیز باید به امر معامله گری در بازارهای مالی کمک کنند. درست در همین نقطه است که اهمیت حضور هوشمندانه در بازار سرمایه و انتخاب شیوه صحیح ورود به بازار بورس دوچندان می شود.

صندوق سرمایه گذاری یا سرمایه گذاری شخصی؟

ویدئو – سرمایه گذاری شخصی یا صندوق سرمایه گذاری

در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به بازدهی شاخص کل بورس در سه ماه اخیر و آن را با بازدهی صندوق های سرمایه گذاری (صرفا صندوق های سهامی) مقایسه خواهیم کرد. اگر شناختی از صندوق های سرمایه گذاری ندارید حتما مطالب آموزشی ما رو در ارزی(Arzee.ir) ببینید.

در سه ماه گذشته و در روزهایی که شدیدترین ریزش تاریخ بورس اتفاق افتاد شاخص کل بورس 26% از ارزش خود را از دست داد. در همین زمان میانگین بازدهی همه صندوق های سهامی افت 21.5% را نشان می دهد.

پس می توان دید که در یک نگاه صندوق های سهامی بهتر از شاخص کل بورس عمل کردند. البته اگر بازدهی بعضی از سهام معروف و شناخته شده را ملاحظه کنیم خواهیم دید که عملکرد صندوق های سهامی بسیار خوب بوده است چراکه افت 40 تا 70 درصدی در بعضی از سهام رخ داده و سرمایه گذاران آنها متحمل زیان بیشتری شده اند.

در بررسی های ما از تعداد 70 صندوق سهامی 17 صندوق عملکردی ضعیف تر از شاخص کل و 53 صندوق نیز عملکردی بهتر از شاخص کل بورس کسب کرده اند. به عبارت دیگر 75% از صندوق های سهامی بهتر از شاخص کل بوده اند.

ذکر این نکته در اینجا حائز اهمیت است که بدانیم همه صندوق ها عملکردی مشابه هم ندارند بلکه مدیریت های مختلف و رویکردهای گوناگون در سرمایه گذاری می تواند در بازه های زمانی خاص، بازدهی های متفاوتی را هم به همراه داشته باشد.

اگر 10 صندوق سرمایه گذاری با عملکرد ضعیف تر را ببینیم مشاهده می شود که بازدهی بین -30 تا -40 درصدی در این صندوق ها اتفاق افتاده است. در طرف دیگر 10 صندوق برتر در همین مدت سه ماهه، عملکرد پایدارتری داشتند و بین -5 تا -10 درصد بازدهی کسب کردند. اختلاف 20 تا 30 درصدی در بازدهی صندوق های سهامی نشان می دهد که سرمایه گذاران در انتخاب صندوق مناسب حتما باید موارد مختلفی را در نظر بگیرند و عوامل تاثیرگذار در کاهش ریسک سرمایه گذاری را مدنظر داشته باشند.

سخن آخر را در 2 نکته مهم خلاصه می کنیم:

اول آنکه برای آینده افق سرمایه گذاری خود را دقیق انتخاب کنیم و بر اساس آن سرمایه گذاری کنیم. اگر نتیجه کار ما از صندوق هایی که وصف آن در این مطلب آمد بهتر بود که هیچ؛ اما اگر بازدهی ما ضعیف تر از صندوق های سهامی در بازار بورس بوده است بهتر است در شیوه سرمایه گذاری خود تجدیدنظر کنیم و ریسک زیادی را متوجه سرمایه خود نکنیم.

نکته دوم هم اینست که بدانیم هیچ سرمایه گذاری جادویی و برتری وجود ندارد که بشود به همه افراد آن را پیشنهاد داد. این ماییم که باید روش سرمایه گذاری خود را اصلاح کنیم و به سمت بهتر شدن حرکت کنیم. در یک جمله شاید بتوانم اینطور بگویم که لااقل در کنار ورود مستقیم به سهم های مختلف، از روش سرمایه گذاری غیرمستقیم از طریق ورود به صندوق های سرمایه گذاری نیز بهره ببریم. شاید ترکیب این دو نتیجه بهتری داشته باشد.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *