2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

اوراق مسکن چیست؟/چرا قیمت اوراق تسه متفاوت است؟/تفاوت تسه با تملی در چیست؟

اوراق مسکن چیست؟/چرا قیمت اوراق تسه متفاوت است؟/تفاوت تسه با تملی در چیست؟

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از با اقتصاد،

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، اوراق مسکن یکی از راه های دریافت وام مسکن هستند و افرادی که از این وام استفاده می کنند می خواهند بدون سپرده‌گذاری در بانک و راکد ماندن پولشان برای یک بازه زمانی مشخص،  وام مسکن دریافت کنند.

وام مسکن توسط دو بانک عامل مسکن و ملی به متقاضیان پرداخت می‌شود، از این رو دو نام متفاوت «تسه» و «تملی» برای این اوراق در نظر گرفته شده است.

اوراق تسه و تملی چیست و چه تفاوتی دارند؟

متقاضیانی که خواهان دریافت وام مسکن از بانک مسکن هستند می توانند با خرید اوراق تسه از تسهیلات ارائه شده توسط بانک مسکن استفاده کنند که این اوراق هم از نظر قیمت و تاریخ با یکدیگر تفاوت دارند.همچنین هر برگ اوراق تسه برای دریافت 500 هزار تومان از وام مورد استفاده قرار می‌گیرد بر این اساس فرد باید به ازای هر 500 هزار تومان وام دریافتی یک برگ اوراق تسه خریداری کند.

اوراق تملی برای متقاضیان دریافت وام مسکن از بانک ملی است که شرایط آن همانند تسه است با این تفاوت که افراد متقاضی وام از بانک ملی برای دریافت وام هیچ محدودیتی از نظر سن بنا ندارند اما در دریافت وام مسکن از بانک مسکن این موضوع حائز اهمیت است و تفاوت دیگر آن‌ها در میزان عرضه آن‌ها است که تعداد اوراق تسه در بازار سرمایه بسیار بیشتر از اوراق تملی است. به جز دو مورد بیان شده در دیگر شرایط اوراق مسکن شبیه به یکدیگر هستند.

ویژگی اوراق مسکن چیست؟

برای دریافت وام مسکن از محل اوراق افراد باید با قیمت روز، اوراق موجود در بازار فرابورس را خریداری کنند.  

اوراق مذکور با قیمت‌ها و تاریخ سررسیدهای متفاوتی در بازار عرضه شده‌اند.

اهمیت تاریخ ها وقتی معنا پیدا می‌کند که فرد خریدار چه زمانی می‌خواهد نسبت به دریافت وام اقدام کند. اگر پروسه دریافت وام شخص طولانی باشد اوراقی که سررسید آن‌ها نزدیک است، مناسب خرید نیستند اما اگر شخصی بلافاصله پس از خرید اوراق قصد گرفتن وام دارد می‌تواند از بین گزینه‌های موجود با سررسیدها و قیمت‌های مختلف اوراقی را که قیمت مناسب‌تری دارد انتخاب نماید.

این اوراق هر روزه با تغییر قیمت همراه هستند. مثلا برای دریافت یک وام مسکن 110 میلیون تومانی باید فرد 200 برگ تسه از فرابورس خریداری کند که امروز با احتساب قیمت هر برگ 80 هزار تومان، متقاضی وام باید 16 میلیون تومان هزینه برای خرید اوراق تسه یا تملی صرف کند.

گفتنی است اگر به هر دلیلی دریافت وام منتفی شد و قصد فروش این اوراق را داشتید باید حداقل 6 ماه از زمان خرید آن گذشته باشد و سپس برای فروش اقدام نمایید.

 

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *