1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

اهمیت استخراج بیت کوین چیست؟ پس از استخراج همه بیت کوین‌ها چه خواهد شد؟

اهمیت استخراج بیت کوین چیست؟ پس از استخراج همه بیت کوین‌ها چه خواهد شد؟

اهمیت استخراج بیت کوین چیست؟ پس از استخراج همه بیت کوین‌ها چه خواهد شد؟

تعداد تمام بیت کوین‌هایی که استخراج می‌شود فقط ۲۱ میلیون واحد است. وقتی که همه این بیت کوین‌ها استخراج شد، دیگر بیت کوینی تولید نمی‌شود.

در مقایسه با ارزهای سنتی که به صورت مدام چاپ می‌شوند، این یک مزیت فوق‌العاده است. بانک‌های مرکزی سراسر جهان با چاپ بیش از اندازه پول باعث تورم می‌شوند. تورم کنترل نشده موجب کاهش ارزش یک ارز و پایین آمدن قدرت خرید می‌شود.

برای بیت کوین، اگر طبق برنامه به جلو حرکت کند، کاهش ارزش در دراز مدت معنا ندارد. هر چقدر به جلو می‌رویم، بیت کوین کمیاب‌تر می‌شود و در صورت کاربردی بودن و تقاضا، ارزش آن افزایش می‌یابد.

پروتکل بیت کوین به گونه‌ای تنظیم شده است که نسبت به گذشت زمان، استخراج آن هم مشکل‌تر شود و در نتیجه سرعت تولید واحدهای بیت کوین کاهش می‌یابد.

هنگامی که ماینرها یا استخراج کنندگان، یک بلاک از تراکنش‌ها را محاسبه می‌کنند، تعدادی بیت کوین تولید می‌شود که به پاداش بلاک (Block Reward) مشهور است. زمان بلاک بیت کوین ۱۰ دقیقه است بنابراین هر ۱۰ دقیقه به تعداد بیت کوین‌های موجود افزوده می‌شود.

اهمیت استخراج بیت کوین چیست؟ پس از استخراج همه بیت کوین‌ها چه خواهد شد؟

در ابتدا پاداش هر بلاک، ۵۰ واحد بیت کوین بود. یعنی هر ۱۰ دقیقه ۵۰ واحد بیت کوین استخراج می‌شد. پروتکل بیت کوین طوری طراحی شده است که بعد از هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک، پاداش استخراج نصف می‌شود.

در حال حاضر پاداش هر بلاک ۱۲.۵ بیت کوین است. پیشبینی می‌شود که در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۶.۲۵ بیت کوین کاهش پیدا کند و همینطور این روند تکرار می‌شود تا سختی استخراج بیشتر و در نتیجه سرعت تولید بیت کوین کمتر شود.

از آنجایی که در صورت وجود تقاضا، کم شدن سرعت استخراج بیت کوین باعث افزایش قیمت آن می‌شود، ماینرها ضرر نخواهند کرد بلکه سود و در نتیجه انگیزه‌شان بیشتر خواهد شد.

تعداد زیادی هم از واحدهای بیت کوین به دلیل گم شدن یا حذف کیف پول دیگر قابل استفاده نیستند. بنابراین تعداد بیت‌ کوین‌هایی که قابل استفاده خواهند بود، از ۲۱ میلیون کمتر است.

اهمیت استخراج بیت کوین

اهمیت استخراج بیت کوین چیست؟ پس از استخراج همه بیت کوین‌ها چه خواهد شد؟

برای استخراج بیت کوین نیازمند تولید هش و انجام محاسبات ریاضی پیچیده توسط سیستم‌های قدرتمند است. هنگامی که یک الگوریتم حل می شود، یک بلاک جدید از تراکنش‌هایی که در ۱۰ دقیقه گذشته ایجاد شده اند، ساخته می‌شود و به بلاک چین بیت کوین اضافه می‌شود. بلاک چین بیت کوین یک بایگانی از تمام سوابق تراکنش‌های بیت کوین است.

هر زمان تراکنش‌های بیت کوین ثبت می‌شود، ماینرها با تایید تراکنش‌ها آن را به بلاک چین اضافه می‌کنند. اگر ماینرها وجود نداشته باشند، شبکه بیت کوین از هم می‌پاشد. بنابراین ایجاد انگیزه برای کار ماینرها حیاتی است.

به منظور ایجاد انگیزه برای ماینرها، بیت کوین های تولید شده به آن ها تعلق می‌گیرد اما یک سود آوری دیگر هم برای آن‌ها وجود دارد. ماینرها همچنین کارمزدهای تراکنش‌ها را هم دریافت می‌کنند. بنابراین استخراج کنندگان از دو راه سود می‌کنند – یک بار با بیت کوین‌های تولید شده جدید و یک بار با کارمزدهای معاملات.

چه کسی این هزینه ها را می پردازد؟ در حقیقت هدف اصلی توسعه بیت کوین تراکنش‌های رایگان یا حداقل با کارمزد ناچیز بود اما امروزه این امر هنوز محقق نشده است. در واقع کسانی که مایل به انجام سریع تراکنش‌ خود باشند، کارمزد بیشتری پرداخت می‌کنند و در نتیجه میانگین کارمزدها بالا می‌رود.

جهان بیت کوین پس از استخراج کامل

پیشبینی می‌شود که استخراج تمام واحدهای بیت کوین تا سال ۲۱۴۰ طول بکشد. وقتی که ۲۱ میلیون بیت کوین تولید شد، دیگر بیت کوین جدیدی وجود نخواهد داشت. با این حال، این بدان معنا نیست که پس از آن بیت کوین نابود شود.اهمیت استخراج بیت کوین چیست؟ پس از استخراج همه بیت کوین‌ها چه خواهد شد؟

پس از استخراج تمام بیت کوین‌ها، واحدهای این ارز دیجیتال محبوب به گردش در افتاده اند. ماینرها فقط از کارمزد تراکنش ها سود خواهند برد. درصورت ارزش احتمالی بیت کوین در آن زمان و کاربردی شدن آن، کارمزدها برای ماینرها کافی خواهد بود و این شبکه تا ابد به کارش ادامه خواهد داد.

در حقیقت علت اینکه امروزه ما از کارمزدها بیت کوین نگران هستیم این است که بیت کوین فعلا کاربرد زیادی در جوامع ندارد و قیمت‌ آن با دلار محاسبه می‌شود. کاربرد و پذیرش بیت کوین باعث می‌شود که مانند دلار یک بیت کوین همان یک بیت کوین باشد و شاید این طلای دیجیتال خودش به صورت پشتوانه ای برای سایر ارزها عمل کند.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *