فارس/ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: در صورتی که قوه قضائیه تصویب کند، سهام عدالت متوفیان به صورت قهری و خودکار به ورثه آنها منتقل می‌شود.

تخصیص سهام عدالت متوفیان به وراث منتظر تایید نهایی قوه قضائیه

معاون عملیات شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: زیر ساخت‌های الکترونیکی تخصیص سهام عدالت متوفیان به وراث در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آماده شده و منتظر تایید نهایی قوه قضائیه است.

‌از 49 میلیون سهامدار عدالت ظرف 14 سال گذشته حدود 2.6 میلیون نفر فوت کرده‌اند، با توجه به این که ارزش سهام عدالت تا قبل از آزادسازی معلوم نبود، معمولا تعداد اندکی در حدود 120 هزار نفر از ورثه دنبال انحصار وراثت سهام متوفیان خود رفتند.

از زمان آزادسازی سهام عدالت در 9 اردیبهشت 99 هم ابتدا فقط 30 درصد سهام آزاد و قابل معامله شد و سپس در عید غدیر امسال 30 درصد دوم آزاد شد و قرار است طبق قول رئیس جمهور، در دهد فجر امسال 30 درصد سوم و تا پایان سال جاری 100 درصد سهام عدالت آزاد و قابل معامله شود.

از طرفی با توجه به ریزش شاخص بورس تهران و در نتیجه کاهش ارزش سهام عدالت که از نیمه دوم مرداد امسال تا کنون روی داده،‌ ارزش پرتفوی سهام عدالت 532 هزارتومانی اسمی از حدود 20 میلیون به زیر 10 میلیون تومان رسیده است، ‌لذا از نظر اقتصادی صرفه ندارد که ورثه دنبال انحصار وراثت بروند.

بنابر این اگر قوه قضائیه با همکاری سمات مصوب کنند، این سهام به صورت خودکار به ورثه قانونی متوفی منتقل خواهد شد که با توجه به شرایط کرونایی از مراجعه مردم به ادارات نیز جلوگیری می‌کند.

از طرفی به گفته علیرضا صالح رئیس سابق سازمان خصوصی سازی حدود 5 میلیون نفر از سهامداران هنوز شماره شبا برای دریافت سود سهام عدالت در سالهای 96 تا 98 را اعلام نکرده‌اند، که به نظر می‌رسد، یا افراد از سهامدار بودن خود اطلاع نداشته و یا مربط به سهام متوفیان است.

حال ممکن است، ورثه اکثر متوفیان اصولا اطلاعی از سهامدار بودن متوفای خود در سهام عدالت نداشته باشند تا چه رسد به این که دنبال انحصار وراثت سهام عدالت بروند.