1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

انتشار قراردادهای اختیار معامله برای دو صندوق سرمایه‌گذاری

انتشار قراردادهای اختیار معامله برای دو صندوق سرمایه‌گذاری

انتشار قراردادهای اختیار معامله برای دو صندوق سرمایه‌گذاری

به گزارش ارزی(Arzee.ir) به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از فرابورس ایران، سپیده رستمی‌نیا رئیس اداره بازار مشتقات فرابورس در گفت و گو با بورسان از راه‌اندازی دو قرارداد آپشن جدید روی دو صندوق سرمایه‌گذاری طی روزهای آینده خبر داد و گفت: البته برای این بازار نقدشوندگی و ورود نقدینگی‌های بیشتر مهمتر از افزایش تعداد نمادهاست.

وی با اشاره به اینکه شنبه برای اولین‌بار روی واحدهای یک صندوق‌ سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)، قرارداد اختیار خرید و فروش منتشر شد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است برای هر سه‌گونه صندوق‌های با درآمد ثابت، مختلط و سهامی آپشن منتشر شود.

رستمی نیا در پاسخ به این پرسش که شرایط انتشار آپشن روی صندوق‌ها چگونه است و صندوق‌ها باید چه فاکتورهایی برای این موضوع داشته باشند، گفت: چند فاکتور مدنظر است اما مهمترین مساله این است که مدیر صندوق نقش حامی و پشتیبان آپشن‌های خود را بپذیرد و تعهد کند. در واقع زمانی که مدیر صندوقی بتواند نقش بازارگردانی برای قراردادهای اختیار خرید و فروش را ایفا کند می‌توان از نقدشوندگی صندوق اطمینان حاصل کرد.

وی موضوع دوم را تعداد دارندگان واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری دانست و افزود: هرچه تعداد دارندگان واحدهای یک صندوق سرمایه‌گذاری بیشتر باشد، نقدشوندگی برای قراردادهای اختیار خرید و فروش آن صندوق افزایش خواهد یافت.

رستمی نیا در ادامه تصریح کرد: به طور کلی مانع خاصی برای صندوق‌ها در خصوص انتشار قراردادهای اختیار خرید و فروش وجود ندارد و اگر مدیر صندوق تقاضای این موضوع را داشته باشد، فرابورس شرایط آن را فراهم می‌کند.

رئیس اداره بازار مشتقات فرابورس در خصوص محدودیت‌های معاملاتی این قراردادها گفت: از آنجا که این بازار هنوز عمق کافی ندارد به وضع محدودیت‌هایی نیاز است اما در ابتدای کار فعلا محدودیت خاصی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه بازار آپشن پیچیدگی‌هایی دارد که لازم است تمام مشتری‌های آن با ریسک‌های این بازار آشنا شوند، اظهار داشت: بر همین اساس دانش اولیه در این بازار ضرورت بالایی دارد.

به گفته این مقام مسوول، کارگزاری‌ها نیز این موضوع را در زمان اهدای کد برای بازار مشتقه مد نظر قرار می‌دهند چراکه دانش برای ورود به این بازار بسیار بااهمیت است.

رستمی نیا به سرمایه‌گذاران توصیه کرد در بحث قراردادهای اختیار خرید و فروش، ریسک‌ها را مورد توجه قرار دهند و گفت: آپشن مثل سهام نیست بلکه یک قرارداد است که تا تاریخ مشخصی از اعتبار برخورد دارد است، البته خوشبختانه در حال حاضر قراردادهای آپشن یک ساله نیز در بازار وجود دارد اما سرمایه‌گذاران بدانند که باید به طور مداوم این قراردادها رصد شود و ماهیت آن با سهام که می‌توان آن را خریداری کرد و کنار گذاشت، کاملا متفاوت است.

 

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *